×
آخرین اخبار

حلال های شیمیایی؛
معرفی مهم ترین و پرکاربردترین آن ها از نگاه پیشگامان شیمی

  • کد نوشته: 88397
  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲
  • 3103 بازدید
  • معرفی مهم ترین و پرکاربردترین حلال شیمیایی حلال شیمیایی درصد بیش­تری از محلول را دربرمی­گیرند و جزئی هستند که حل شونده را در خود حل می­کنند. حلال‌ها جزء بسیار مهمی از محلول هستند. مواد شیمیایی هستند که باتوجه به ویژگی­های خاصی که دارند، می­توانند مواد دیگر را در خود حل کنند.حلال­ های شیمیایی بسیار زیادی وجود دارد […]

    معرفی مهم ترین و پرکاربردترین آن ها از نگاه پیشگامان شیمی

    معرفی مهم ترین و پرکاربردترین حلال شیمیایی

    حلال شیمیایی درصد بیش­تری از محلول را دربرمی­گیرند و جزئی هستند که حل شونده را در خود حل می­کنند. حلال‌ها جزء بسیار مهمی از محلول هستند. مواد شیمیایی هستند که باتوجه به ویژگی­های خاصی که دارند، می­توانند مواد دیگر را در خود حل کنند.حلال­ های شیمیایی بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن­ها نسبت به دیگر حلال­ها اهمیت بیش­تری دارد. به بیان دیگر در مصارف گسترده­ای مورد استفاده قرار می­گیرند.

    در ادامه می­توانید در مورد انواع حلال­ها و مهم­ترین و پرکاربردترین آن­ها، بیش­تر بخوانید. همچنین در بخش پایانی توضیح داده­ایم که چگونه می­توانید برای خرید این حلال­ها، با اطمینان خاطر اقدام کنید.

    جهت خرید انواع حلال های شیمیایی به آدرس زیر مراجعه کنید
    https://irchem.ir/chemical-raw-materials/chemical-solvents

    انواع حلال های شیمیایی مهم و پرکاربرد

    حلال­ها ویژگی­ های بسیار متفاوتی دارند، اما از مهم­ترین آن­ها می­توان به عدم حضور در معادلات شیمیایی اشاره کرد. به بیان دیگر، می­توان این گونه توضیح داد که بین حلال و حل شونده، هیچ گونه واکنش شیمیایی رخ نداده و در نهایت نیز مواد شیمیایی تازه­ای تشکیل نمی­شود. تنها اتفاقی که رخ می­دهد، جدا شدن مولکول­های حلال از یکدیگر است. مولکول­های حلال جدا شده و در میان مولکول­های حل شونده جای می­گیرند.

    نکته مهم دیگری که حلال ­های شیمیایی را از یکدیگر متمایز می­کند، مربوط به فاکتور ثابت دی الکتریک است. ثابت دی الکتریک می­تواند توانایی یک مایع در حل نمودن مواد جامد یونی را مشخص کند. هر چه ثابت دی‌الکتریک بالاتر باشد، نشان می­دهد که حلال در جداسازی یون­های ماده جامد، توانایی بیش­تری دارد.

    امروزه در صنعت شاهد حلال­های بسیار زیادی هستیم. هر کدام از این حلال­ها با ویژگی­های منحصر به فرد خود، در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می­گیرند. برخی از آن­ها به دلیل خواصی که دارند، نسبت به دیگر حال­ها اهمیت بیش­تری در صنایع مختلف پیدا کرده­اند. در ادامه می­توانید با ۴ تا از مهم­ترین و پرکاربردترین آن­ها آشنا شوید.

    اتیل استات و کاربردهای آن در صنایع مختلف

    اتیل استات که با نام اتیل اتانوآت نیز شناخته می­شود، یک حلال بی­رنگ، شفاف و نسبتاً قطبی است. این ماده در سنتز ترکیبات ارگانیک به طور گسترده­ای استفاده می­شود. لازم به ذکر است که این محصول بسیار مقرون به­ صرفه بوده و یکی از انعطاف‌پذیرترین حلال­ها به حساب می­ اید.جهت خرید ایتل استات پیشگامان شیمی میتوانید از لینک زیر استفاده یا با شماره های مستقیم شرکت در ارتباط باشید.

    لینک صفحه اتیل استات : https://irchem.ir/buy-ethyl-acetate

    دمای جوشش ۷۷ درجه سانتی­گراد بوده و نسبتاً در دمای اتاق فرار است. لازم به ذکر است که در برابر آب و هوا به راحتی تجزیه می­شود. همچنین به عنوان یک ماده غیرسمی و ایمن برای طبیعت محسوب می­گردد. از کاربردهای این حلال مهم، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • به عنوان یک حلال در تولید لاک­های نیتروسلولز، پوشش دهنده­های مناسب برای چرم مصنوعی و همچنین چسب­ها استفاده می­شود.
    • در مواد دارویی، عطر و اسانس در صنعت عطرسازی، عامل ژل کننده در تولید باروت، تهیه استرها، مواد تمیزکننده، عامل جدا کننده آب از مواد غذایی و حلال رنگ نیز از این حالا استفاده می­شود.

    استون؛ حلالی مهم در صنایع آرایشی بهداشتی و …

    استون که از اتم­های اکسیژن، کربن و هیدروژن تشکیل شده است به عنوان یک ماده شیمیایی آلی شناخته شده است. در دمای اتاق، خاصیت اشتعال­پذیری دارد. در طی فرایندهای معمول بیولوژیکی، مقدار اندکی از آن تولید می­شود لازم به ذکر است که در غلظت­های بالا، ممکن است خطرزا باشد.

    جهت خرید و فروش استون صنعتی از شرکت پیشگامان شیمی از طریق لینک زیر اقدام کنید

    لینک خرید استون صنعتی : https://irchem.ir/buy-acetone

    در کلی این ماده برای سلامتی، خطر جدی به دنبال ندارد و در زندگی روزمره و صنایع مختلف نیز به شکل­های گوناگونی مورد استفاده قرار می­گیرد. از مهم­ترین کاربردهای آن، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ماده اولیه ساخت رزین­های اپوکسی، پلی اورتان­ها، پلی کربنات­ها و … .
    • ذخیره‌سازی استیلن و حمل و نقل
    • پاک‌کننده رنگ لاک­ها
    • از بین برنده اپوکسی­ها، رزین­های فایبرگلاس و لکه­ها
    • تولید ماده منفجره کوردیت
    • ساخت پوشش­های حرارتی و پلیمری
    • عامل خشک‌کننده
    • رقیق کردن رزین پلی استر

    ایزوپروپیل الکل؛ یکی از مهم ترین حلال ها در صنایع

    ایزوپروپیل الکل ، ماده­ای فرار، بی­رنگ و قابل اشتعال است. بد نیست بدانید که این حلال بویی شبیه به حلال­های استون و اتانول دارد. به عنوان الکل نوع دوم شناخته می­شود و در حل کردن مواد مختلف توانایی بسیار بالایی از خود نشان می­دهد.

    جهت خرید ایزوپروپیل الکل شرکت پیشگامان شیمی از شماره های مستقیم استفاده کنید.

    لینک خرید ایزوپروپیل الکل : https://irchem.ir/buy-isopropyl-alcohol

    کاربردهای این ماده به قدری گسترده است که امروزه آن را به عنوان یکی از مهم­ترین حلال­ها در صنایع مختلف می­شناسند. از کاربردهای آن، به طور خلاصه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • در رزین، واکس، انواع روغن، آلکالوئیدها و همچنین صنعت گاز به عنوان حلال استفاده می­شود.
    • در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی همچون لاک ناخن، لوسیون، شامپو، عطر، خوشبوکننده، پاک‌ کننده آرایشی، پاک ‌کننده پوست و روغن بدن به کار می­رود.
    • جهت تولید کیسه­های یخ برای کاهش التهاب و ورم، ضدعفونی کننده­ها، محلول­های پانسمان و … به کار می­رود.
    • همچنین در مصارف خانگی همچون جدا کردن برچسب لوازم خانگی، پاک کردن تخته وایت برد، تمیز نمودن فولاد زنگ، تمیز کردن سی دی، دی وی دی، اتصالات الکتریکی و … استفاده می­شود.
    • از دیگر کاربردهای آن به عنوان حلال، می­توان به تولید رنگ و سیمان، محصولات خودرو، پمادهای سوختگی، کفش، واکس، حشره‌کش و … اشاره کرد.

    کاربردهای تجاری و صنعتی تولوئن

    این حلال می­تواند مواد معدنی همچون فسفر، ید، برم و گوگرد را به راحتی در خود حل کند. بوی این ماده شیمیایی تقریباً مشابه با تینر و رنگ است. این ماده را به عنوان یک هیدروکربن آروماتیک سنتتیک می­شناسند. معمولاً تولید آن بیش­تر از نفت انجام می­شود و در بسیاری از صنایع، به عنوان حلال مورد استفاده قرار می­گیرد.

    جهت خرید تولوئن پیشگامان شیمی میتوانید از لینک مستقیم خرید استفاده کنید.

    لینک خرید تولوئن : https://irchem.ir/buy-toluene

    در صنعت و تجارت، کاربردهای بسیار فراوانی دارد:

    • در برنزه کردن چرم، رقیق کننده­ها، پاک کننده لاک ناخن، رنگ­ها، چسب­ها، لاک­ها و فرایندهای چاپ استفاده می­شود.
    • به عنوان یک نشانگر فولرن، یک حلال در تولید نانو لوله­های کربنی، به عنوان ماده­ای خام جهت تولید تولوئن دیزوسیانات و همچنین تولید چسب پلی استایرن نیز کاربرد دارد.
    • جهت اندازه­گیری سطح Hb در آزمایشگاه­های شیمی، استفاده می­شود.
    • به عنوان بهبود دهنده عدد اکتان در صنعت ساخت بنزین به کار می­رود.
    • در بخش کشاورزی و داروسازی نیز کاربردهای فراوانی دارد. به ویژه در بخش کشاورزی، جهت مقابله با کرم­های قلاب­دار و گرد از آن استفاده می­شود.
    • در تولید محصولات مراقبت بهداشتی و لوازم آرایشی نیز، یکی از حلال­های پرکاربرد است.

    خرید حلال های شیمیایی پرکاربرد از شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی

    با مطالعه بخش­های قبلی به خوبی متوجه این موضوع شده­اید که حلال­ها کاربردهای گسترده­ای در صنایع دارند. در نتیجه می­­توان آن­ها را جزء مواد شیمیایی دانست که به طور قابل توجهی خرید و فروش می­شوند. برخی از حلال­هایی که پیش از این معرفی کردیم، به قدری کاربردی هستند که در صنایع مختلف، از آن­ها به عنوان ماده شیمیایی همه کاره یاد می­کنند.

    به هر حال اگر به دنبال اطلاعات دقیق­تری در مورد حلال های شیمیایی که در بالا ذکر کردیم هستید، می­توانید از کارشناسان متخصص و باتجربه پیشگامان شیمی کمک بگیرید. دقت داشته باشید در صورتی که در حوزه­ای فعالیت می­کنید که نیاز به مقدار زیادی از این حلال­ها دارید، لازم است به دنبال یک تأمین کننده مطمئن باشید.

    پس از دریافت مشاوره از متخصصان مجموعه پیشگامان شیمی، می­توانید به راحتی و به مقدار مورد نیازتان، سفارش خود را نهایی کنید. دقت داشته باشید در ابتدا کارشناسان تلاش می­کنند با ارائه اطلاعات لازم، به شما کمک کنند، خریدی عالی و مطمئن داشته باشید.

    در این مجموعه تمامی حلال­ها با بهترین کیفیت و همچنین قیمتی مناسب عرضه می­گردد. علاوه بر این موضوع، این مجموعه تضمین می­کند که محصولات مورد نظر شما با سیستم حمل و نقلی مطمئن به دستتان خواهد رسید.

    و در آخر …

    و به عنوان نکات پایانی این مطلب، لازم است مجدد مرور کنیم که حلال­ ها شیمیایی انواع مختلفی دارند، اما برخی از آن­ها به دلیل کاربردی بودن در صنایع مختلف، اهمیت بیش­تری پیدا کرده­اند. مهم­ترین حلال­های مورد نیاز در صنایع مختلف را معرفی کردیم و تلاش کردیم مهم­ترین ویژگی­ها و کاربرد آن­ها را شرح دهیم.

    همچنین به عنوان سؤال پایانی “این حلال‌ها را از کجا تهیه کنیم” یکی از قدیمی­ترین تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه شیمیایی را معرفی کردیم. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی آماده است با ارائه مشاوره­های تخصصی و ارائه باکیفیت­ترین محصولات، در تولید محصولاتی باکیفیت و رونق و کسب و کارتان در کنار شما باشد.

    شما میتوانید از طریق ادرس : https://irchem.ir

    همچنین شماره تماس مستقیم : ۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲ استفاده کنید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.