×
آخرین اخبار

۸۵ درصد آب مراغه در بخش کشاورزی مصرف می شود

  • کد نوشته: 57634
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۷
  • 552 بازدید
  • معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه با تاکید بر لزوم توجه و صیانت از منابع طبیعی و آبی گفت: بحران آب و خاک مهم ترین دغدغه منطقه در سال های اخیر بوده است.
    ۸۵ درصد آب مراغه در بخش کشاورزی مصرف می شود

     

    به گزارش دیدگاه نیوز ،  روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان مراغه سید علی موسوی روز پنجشنبه در جلسه مدیریت و برنامه ریزی منابع آبی سد علویان مراغه افزود: با توجه به اینکه هم اکنون حدود ۸۵ درصد منابع آبی در این شهرستان در بخش کشاورزی استفاده می شود، استفاده از شیوه های نوین آبیاری مهم ترین راهکار برای پیشگیری از هدر رفت و استفاده بهینه از منابع آبی است.

    وی ادامه داد: همچنین بهره گیری از شیوه های آبخیزداری، آبیاری های قطره ای و نیز تغییر الگوی کشت ضرورت های اجتناب ناپذیر در راستای کاهش مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی اضافه کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی ها و به دنبال آن کاهش منابع آبی، همکاری روستاییان و کشاورزان در استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی ضروری است.

    معاون بهره‌برداری آب منطقه استان خبر داد:

    کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌ها در آذربایجان‌شرقی

    معاون بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری ۵۰ درصد از میزان روان آب‌های ورودی به سدهای این استان کاهش یافته است.

    مجتبی جلیل زاده افزود: با توجه به پوشش پایی برف در ارتفاعات کوهستانی آذربایجان شرقی، پیش بینی می شود از میزان روان آب ها و به دنبال آن ورودی سدهای این استان در ماه های آتی کاسته شود.

    وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل حدود ۱۳ درصد از میزان بارش ها در آذربایجان شرقی کاسته شده است

    ادامه داد: با این وجود حجم منابع آبی در پشت سدهای آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته ثابت بوده است، هر چند ورودی آب به این مخازن کاهش محسوسی خواهد داشت.

    وی با اشاره به وضعیت سد علویان گفت: با توجه به کاهش ۲۷ درصدی بارندگی در مراغه، حجم کنونی آب موجود در پشت سد علویان نیز حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰ درصد از ظرفیت سد علویان آب گیری شده است، افزود: این سد منبع اصلی تامین آب شهرستان های مراغه و بناب بوده و از این رو مدیریت منابع آبی موجود در آن دارای اهمیت ویژه است.

    وی افزود: تامین پایدار آب شرب مهم ترین اولویت تامین آب شهرستان های منطقه بوده و از این رو افزایش بهره وری و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به عنوان مهم ترین مصرف کننده آن بیش از پیش حیاتی است.

    وی اضافه کرد: در این راستا، حمایت و همراهی کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی، زمینه ساز کاهش اثرات و پیامدهای کم آبی احتمالی خواهد بود.

    وجود ۵۵۰ حلقه چاه آب دارای مجوز در مراغه

    رئیس امور آب شهرستان مراغه نیز گفت: بهسازی بیشتر نهرهای درجه سه این شهرستان توسط جهاد کشاورزی در سال های اخیر زمینه ساز کاهش هدر رفت منابع آبی در سال جاری خواهد بود.

    عبدالله فرمانی افزود: هم اکنون ۵۵۰ حلقه چاه آب دارای مجوز در این شهرستان وجود دارد که می تواند در تامین بخشی از نیاز آبی بخش کشاورزی این شهرستان موثر باشد.

    مدیر سد علویان مراغه نیز با اشاره به وضعیت آبگیری این سد گفت: هم اکنون ۲۸.۲ میلیون متر مکعب آب در پشت مخز این سد موجود می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته است.

    محمد حسن شجاعی فر افزود: میزان آورد رودخانه های منتهی به سد علویان در سال گذشته ۳۲ میلیون متر مکعب بود که امسال این میزان به ۲۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری نیز ۲۳۱ میلی متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که ۳۰۲ میلی متر بود، کاهش چشمگیری داشته است.

    وی با بیان اینکه حدود  پنج هزار و ۵۲ هکتار از اراضی پایین دست سد عولیان در مراغه و بناب از منابع آبی این سد بهره مند می شوند اضافه کرد: سال گذشته میزان تخصیص منابع آب به این اراضی حدود ۴۷ میلیون متر مکعب بود که امسال با توجه به کاهش بارندگی ها و منابع آبی، این میزان به ۲۷.۵ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *