×
آخرین اخبار

۵۰۰ نقطه لرستان مستعد وقوع سیلاب است

  • کد نوشته: 106937
  • ۱۴۰۱-۰۹-۰۱
  • 136 بازدید
  • خرم‌آباد – خبر روز – معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۵۰۰ نقطه در این استان مستعد بروز سیل و سیلاب شناسایی شده که اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برای جلوگیری از خسارات احتمالی در این نواحی ضروری است.

    ۵۰۰ نقطه لرستان مستعد وقوع سیلاب است

    به گزارش روز دوشنبه دیدگاه نیوز از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان مجید سپهوند اظهار کرد: دخل و تصرف اراضی، ایجاد شهرک‌های جدید، توسعه شهرها، گسترش کشاورزی، فعالیت بیشتر صنایع و تخریب‌های سنواتی در استان از جمله عوامل غیرطبیعی است که اراضی را از حالت طبیعی خود خارج و مستعد بروز سیلاب می‌کند.

    وی ادامه داد: تنها راه برون رفت و رفع خطر، فرونشست، کاهش سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از کف‌شکنی آبخوان‌ها اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می باشد.

    سپهوند ادامه داد: مطالعات آبخیزداری حوضه‌های آبخیز مشرف به دشت‌های ممنوعه استان نه تنها در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان، بلکه تا به امروز در ۱۱ حوضه آبخیز دارابی، ریکا، هاله، شوراب، رومشکان، عالین‌آباد، گراب، وسکور، قبله کوهنانی، درب گنبد و کشماهور صورت گرفته است.

    وی افزود: همچنین مطالعات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان بر روی آمار بلندمدت در سال آبی ۹۵-۹۶ نشان می‌دهد تمامی آبخوان‌های مورد مطالعه در سطح آبخوان‌ها، دارای بیلان منفی هستند که این امر ناشی از بهره‌برداری غیر مجاز و یا در اثر خشکسالی‌های مستمر بوده و نیازمند توجه جدی است.

    معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: بیلان منفی در آبخوان یا دشت‌های ممنوعه استان با ۳۳۰ هزار هکتار وسعت، حداقل یک میلیارد مترمکعب بود که بر همین اساس اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری و مهار در ۵۰۰ نقطه استان که از لحاظ وقوع سیل و سیلاب وضعیت بحرانی دارد، ضروری می باشد.

    سپهوند با بیان اینکه مشکلات مالی اصلی‌ترین دغدغه این بخش به شمار می‌رود تصریح کرد: تخصیص اعتبارات کافی از جمله ضروریات اجرای به موقع پروژه‌های آبخیزداری و مهار سیلاب است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *