×
آخرین اخبار

۱۶ میلیارد دلار پول در نزد مردم است/ تلاش برای عدم فرار سرمایه

  • کد نوشته: 124293
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۲
  • 44 بازدید
  • رئیس کل بانک مرکزی گفت: برآوردم این است که ۱۶ میلیارد دلار پول در نزد مردم راکد نگه داشته شده و باید با قوانین جدیدی جلوی راکد شدن و فرار سرمایه از جریان اقتصاد مولد را بگیریم.

    محمدرضا فرزین درخصوص تورم موجود حاکم بر کشور در گفت وگوی ویژه خبری گفت: متأسفانه تورم ۵۰ سال است مهمان خانه‌های مردم است؛ در ۴ سال اخیر متوسط تورم ۴۲.۵ درصد بوده است. دلیل اصلی تورم در دهه ۹۰ به علت فشار هزینه است و بخش عمده آن به دلیل نوسانات نرخ ارز بوده است.

    وی در ادامه افزود: قصد داریم سلف ارزی طراحی کنیم که قیمت ارز قابل پیش بینی باشد.

    فرزین در ادامه از سوآپ ارزی گفت: سوآپ ارزی در کشور ما بسیار ضروری است و به عنوان ابزار در تنظیم بازار از آن استفاده می‌کنیم.ما باید مقرراتی را تنظیم کنیم که آن قوانین در بازار اجرا شود.

    رئیس کل بانک مرکزی ارز تخصیص داده به واردات را تخمین زد و گفت: ۶۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ ارز تخصیص دادیم.

    رئیس کل بانک مرکزی درخصوص بودجه اعلام کرد: تقریباً ۶۴۰۰ همت نقدیندگی در کشور وجود دارد. در سال گذشته در کنترل نقدینگی موفق عمل کرده ایم.

    وی در ادامه منشأ تورم را اعلام کرد: منشأ تورم در اثر قیمت ارز و نااطمینانی است. برنامه بانک مرکزی رشد نرخ ۲۵ درصدی نقدینگی است. پایه پولی در سال گذشته ۳۳.۹ درصد بوده است. در سال جاری کمیته‌ای برای ناترازی بانکی تشکیل دادیم و در حال طراحی برنامه‌ای برای اضافه برداشت بانک‌ها هستیم.

    فرزین در خصوص بدهی دولت گفت: دولت حدوداً ۱۱۷ همت به بانک‌ها بدهی دارد. ۳۷۲ همت از منابع دولت و شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی است.

    رئیس بانک مرکزی درخصوص تأخیر در انتشار اسامی ابر بدهکاران گفت: قانون بوده و سیاست بانک مرکزی انتشار نبوده و از بانک‌ها خواستیم که لیست ابر بدهکاران را انتشار دهند و اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم و این را موضوع را پیگیری کرده و از بانک‌ها می‌خواهم تا لیست ابربدهکاران را حتماً منتشر کنند.

    فرزین افزود: برآوردم این است که ۱۶ میلیارد دلار پول نزد مردم است در تمام دنیا از فرار سرمایه جلوگیری می‌کنند، ما هم باید در این باره قوانینی وضع کنیم تا جلوی راکد نگه داشتن پول و یا به عبارت دیگر فرار سرمایه جلوگیری شود. برای عدم خروج سرمایه حساب‌های ارزی را ایجاد کردیم تا ارز در اقتصاد کشور استفاده و در یک فضای شفاف نقل و انتقال شود.

    رئیس بانک مرکزی از اقدامات بانک مرکزی در موضوع کاهش نقش دلار در اقتصاد کشور گفت و تشریح کرد: در سال ۹۰ تحریم باعث شد ارتباط با دلار قطع شد و سراغ ارزهای دیگر مثل یوهان و یورو و درهم رفته ولی همچنان دلار به عنوان نرخ مرجع استفاده می‌شود و مردم مسافرت رفته و از دلار در کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، چندین سال است که بانک مرکزی در تلاش است که ارتباط با دلار را کاهش دهد از سال گذشته اقداماتی شروع شده و تلاش بر این است که نقش دلار در اقتصاد کاهش پیدا کند. اتحاد پایاپای آسیایی بر این پایه بوده که کشورهای آسیایی با ارزهای خود مبادلات را انجام دهند و ۲۹ اردیبهشت تمامی رؤسای بانک‌های مرکزی اتحادیه «پایاپای آسیایی» به تهران خواهند آمد. حدوداً دو ماه پیش سیستم پیام رسان بانکی‌مان را با روسیه وصل کردیم. شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا از طریق شبکه شتاب ایران در روسیه خرید انجام شود.

    رئیس بانک مرکزی در پایان گفت: مردم می‌توانند حساب یارانه و سهام عدالت خود را به عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌های دولتی استفاده کنند. امسال همه بانک‌های خصوصی و دولتی مکلف به انجام این قانون بوده و اگر بانکی انجام ندهد مردم اطلاع دهند تا حوزه نظارت بر این موضوع ورود کرده و این مشکل برطرف شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *