×
آخرین اخبار

۱۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم در بروجرد شناسایی شد

  • کد نوشته: 104684
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۸
  • 135 بازدید
  • بروجرد – خبر روز – مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به اوتیسم رو به افزایش است، گفت: ۱۵۰ ‌کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در این شهرستان شناسایی شده است که حدود ۵۰ کودک مبتلا در این مرکز پرونده دارند.

    ۱۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم در بروجرد شناسایی شد

    سمیه کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دیدگاه نیوز با بیان اینکه افراد بیشتری مبتلا به این اختلال باشند که هنوز ارزیابی نشده اند، اظهار داشت: بهترین زمان برای تشخیص زودهنگام اختلال طیف اوتیسم سن زیر پنج سال است که  هرچه تشخیص زودتری در مورد این اختلال صورت گیرد به همان نسبت میزان کنترل این اختلال بیشتر می شود.

    وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش مرکز کنترل و غربالگری اختلالات طیف اوتیسم حکمت بروجرد ۵۰ نفر است، گفت: ظرفیت این مرکز تکمیل است و حدود ۵۰ کودک بین ۲ تا ۱۸ سال در این مرکز پذیرش شده اند که در مواردی که کودکان جدید مبتلا به این اختلال مراجعه می کنند از پرونده های قدیمی تر که کمتر در جلسات کار درمانی شرکت می کنند حذف و موارد جدید اضافه می شود.

    مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد با تاکید بر همکاری والدین در تشخیص زودهنگام این اختلال گفت: مرکز اوتیسم بروجرد در عین حال مرکز غربالگری هم است و در هر زمان از سال خانواده ها می توانند برای انجام تست غربالگری به این مرکز مراجعه کنند و یا اینکه با مراجعه به سایت سازمان بهزیستی و باز کردن صفحه مرتبط با غربالگری اوتیسم ؛ تست غربالگری را انجام دهند.

    کریمی افزود: تعداد ۱۰ سوال در این صفحه طراحی شده است که خانواده ها بعد از پاسخ سوالات به آنها گفته می شود کودک شما مبتلا و یا مشکوک به اوتیسم است و مورد راهنمایی قرار می گیرند تا به نزدیکترین مرکز درمان اوتیسم محل زندگی خود مراجعه کنند.

    وی ادامه داد: مرکز اوتیسم حکمت بروجرد کودکان ۲ تا ۱۸ سال را پذیرش می کند و با توجه به اینکه زمینه ارائه خدمات حرفه آموزی برای بالای ۱۸ سال وجود ندارد تنها در صورت تقاضا و تمایل خانواده ها، افراد مبتلا به اختلال اوتیسم بالای ۱۸ سال پذیرش می شوند.

    مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد یادآور شد: اوتیسم طیف گسترده ای از خفیف تا شدید را در برمی گیرد و نوعی اختلال رشدی است که هنوز علت و درمان قطعی آن مشخص نیست و آنچه که در مورد علل و یا درمان این اختلال عنوان می شود در حد فرضیه و پژوهش است که از بین فرضیه های مختلف بر علل ژنتیکی و عامل وراثت تاکید بیشتری شده ولی مواردی وجود دارد که هیچ سابقه ژنتیکی ابتلا به این اختلال را نداشته اند.

    کریمی با اشاره به اینکه اطلاعات ناقص عمومی در مورد اختلال اوتیسم وجود دارد، افزود: برخی تصور می کنند هر نوع ارتباط چشمی برقرار نکردن یا هر نوع بیقراری اوتیسم است در حالیکه علایم این اختلال در طیفی از کارکردهای یک فرد بروز پیدا می کند که شامل نقص در تعاملات اجتماعی، نقص در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و الگوهای رفتاری تکراری و محدود هستند.
    به گفته وی بیشتر افراد مبتلا به اختلال اوتیسم از مشکلات حسی رنج می برند به این صورت که برخی بیش حسی دارند و بیشتر از افراد عادی محرک های محیط را درک می کنند و برخی گریز حسی دارند یعنی کمتر از سایر افراد محرک های محیط را درک می کنند بطوری که زخم و کبودی و ضربه وارده را نمی توانند حس کنند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *