×
آخرین اخبار

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد فیفا در افغانستان، در حمله مسلحانه جان باخت

  • کد نوشته: 48095
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • 496 بازدید
  • یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، صبح روز ۳ دی، در حمله مسلحانه در کابل زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.
    یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد فیفا در افغانستان، در حمله مسلحانه جان باخت

    مسئولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در گفت‌وگو با دیدگاه نیوز کشته شدن یوسف رشید را تایید کردند.

    عبدالوهاب قاضی‌زاده، مسئول امنیت بنیاد فیفا، در گفت‌وگو با دیدگاه نیوز گفت یوسف رشید همراه راننده‌اش ساعت ۸/۳۰ صبح چهارشنبه در ناحیه هفتم شهر کابل، در منطقه چنداول، هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند و زخمی شدند.

    یوسف رشید در حالی در حمله مسلحانه کشته شد که قرار بود امروز چند نهاد ناظر حقوق بشری با تشکیل «ائتلاف دیده‌بان صلح» اعلام موجودیت کنند. نهادهایی مانند فیفا، گروه رسانه‌ای کلید، کلبه سبز آسیا، موسسه دموکراسی و توسعه، و نی (نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان) عضو ائتلاف دیده‌بان صلح بودند. هدف از تشکیل این ائتلاف دیده‌بانی و نظارت بر روند صلح اعلام شده است. در پی کشته شدن رییس اجرایی بنیاد فیفا، برنامه اعلام موجودیت ائتلاف دیده‌بان صلح لغو شد.

    صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان، حمله به یوسف رشید را «تروریستی» خواند و محکوم کرد. او در توییتی نوشت: «حمله بر فعالان مدنی، انتخاباتی و رسانه‌ای، حمله بر آزادی و جامعه مردم‌سالار در افغانستان است.»

    یوسف رشید، چهره‌ای شناخته‌شده و یکی از فعالان حوزه جامعه مدنی و رسانه‌ای افغانستان بود. او در رشته حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کابل تحصیل کرده بود و در سال‌های گذشته، در نهادهای گوناگون در زمینه تحقیق و مدیریت برنامه‌ها فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۳، در روند تدوین قانون اساسی افغانستان به‌عنوان محقق ارشد کار کرد و در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، مسئولیت برنامه‌ریزی و آموزش در فیفا را بر عهده داشت.

    یوسف رشید چند سال در انستیتوی دموکراتیک ملی ایالات متحده آمریکا همکاری کرد و در سال ۲۰۱۴، به‌عنوان رییس اجرایی فیفا (نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان) آغاز به کار کرد.

    شماری از نهادهای جامعه مدنی فیفا را به‌عنوان نهادی مستقل در سال ۲۰۰۴ تاسیس کردند و این نهاد تلاش دارد همه شهروندان واجد شرایط رای‌دهی در روند انتخابات سهیم و از فرصت‌های یکسان برخوردار باشند تا انتخابات افغانستان به‌صورت دموکراتیک، آزاد و شفاف برگزار شود.

    در هفته‌های اخیر، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است و فعالان رسانه‌ای و مدنی این کشور هدف حمله قرار گرفته‌اند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *