×
آخرین اخبار

کوچ پرندگان مهاجر به زیستگاه های شمال خوزستان

  • کد نوشته: 103286
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰
  • 183 بازدید
  • دزفول – خبر روز – کوچ پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر جهان به زیستگاه های شمال استان خوزستان که از اوایل فصل پاییز آغاز شده همچنان ادامه دارد.

    کوچ پرندگان مهاجر به زیستگاه های شمال خوزستان

    رییس اداره پارک ملی کرخه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دیدگاه نیوز گفت: گونه های مختلفی از پرندگان شکاری از جمله سارگپه ، شاهین و انواع عقاب به زیستگاه های شمال استان خوزستان مهاجرت کرده و کوچ پرندگان آبزی و کنار آبزی که از اوایل فصل پاییز آغاز شده همچنان ادامه دارد.

    محمد الوندی افزود: کوچ گونه های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی به زیستگاه های منطقه شمال خوزستان تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

    وی با تشریح وضعیت آبگیرهای پارک ملی کرخه متاثر از خشکسالی سالهای اخیر گفت: خشکسالی تاثیر منفی بر وضعیت منابع آب تالاب ها و آبگیرهای پارک ملی کرخه گذاشته است.

    پرندگان مهاجر شامل انواع پرندگان شکاری ، آبزی و کنار آبزی است که همه ساله با سرد شدن مناطق شمالی به سمت زیستگاه های استان خوزستان مهاجرت می کنند.

    تعدادی از این پرندگان در مسیر کوچ در حاشیه رودخانه دز و نیز تالاب ها و میکروتالاب های شمال خوزستان توقف و سپس به تالاب های شادگان، هورالعظیم و دیگر آب های گرم جنوب خوزستان مهاجرت می کنند.
    گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر تا پایان فصل سرما در زیستگاه های شمال خوزستان بسر برده و زاد و ولد می کنند.
    پرندگان مهاجر در زیستگاه های حاشیه رودخانه دز، بالارود در اندیمشک، دریاچه سد دز ، تالاب ها و میکروتالاب های حاجات، باقر ،میانرود ، زاویه ها و عباس آباد دزفول فصل پائیز و زمستان را سپری می کنند و فروردین ماه به مناطق سردسیر بازمی گردند.
    برخی از این پرندگان همه ساله با پیمودن هزاران کیلومتر از مناطقی چون سیبری برای زمستان گذرانی به خوزستان مهاجرت می کنند.
    شمال خوزستان با وجود تالاب ها ، آبگیرها و نیز رودخانه هایی چون دز ، کرخه و شاوور محل زیست گونه های مختلف جانوری بومی و مهاجر است.

    آمادگی پارک ملی کرخه برای انتقال گوزن زرد

    رییس پارک ملی کرخه همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای انتقال چند راس گوزن زرد به پارک‌ ملی کرخه اظهار داشت: محل زیست این گونه جانوری در پارک ملی کرخه پیش بینی شده و شرایط برای نگهداری آنها در این منطقه فراهم شده است.

    به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان قرار است ۲۰ راس گوزن زرد به پارک‌های ملی کرخه و دز منتقل شود.

    پارک ملی کرخه یکی از ۲ زیستگاه اصلی گوزن زرد که گونه در معرض خطر انقراض است به شمار می‌آید.

    گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN  قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

    پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.