×
آخرین اخبار

کلاهبرداری از حساب بانکی چیست و چگونه می توان با آن مقابله نمود؟

  • کد نوشته: 114480
  • ۱۴۰۱-۱۰-۲۲
  • 249 بازدید
  • کلاهبرداری از حساب بانکی چگونه انجام می شود و چه راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد؟ آشنایی با روش های کلاهبرداری از حساب بانکی، راه های پیگیری سرقت از حساب بانکی

    کلاهبرداری از حساب بانکی چیست و چگونه می توان با آن مقابله نمود؟

    کلاهبرداری از حساب بانکی روش های متعددی دارد. از برداشت های اندک که ممکن است گاه گداری رخ دهند تا خالی شدن حساب بانکی، انتقال وجه و غیره. در این صورت بهتر است کاربران علاوه بر آشنایی با شیوه های دزدی سارقان آشنا شوند. در این مقاله همچنین راجع به نکات پیگیری و پیشگیری از این ناهنجاری ها صحبت می کنیم.

    معنی کلاهبرداری از حساب بانکی چیست؟

    در زمینه سرقت از حساب های بانکی، پلیس فتا هرساله شاهد حجم عظیمی از پرونده ها و درخواست هایی است که از سوی عموم مردم ثبت می شوند. این مورد یکی از پرتکرارترین نوع تخلفاتی است که ممکن است در بسیاری از موارد به خاطر کم بودن حجم پول سرقت شده، اظهار هم نشود. منظور از کلاهبرداری از حساب بانکی بدین معنی است که حساب بانکی شما به صورت غیرمجاز خالی شود. از سوی دیگر ممکن است این کار با حجم کمی صورت گیرد. در این صورت نیز می‌توان گفت بیشتر سارقان برای جلوگیری از ثبت شکایت مشتریان و کاهش احتمال پیگیری، این گونه رفتار می کنند.

    مدل‌های مختلفی برای روش های کلاهبرداری از حساب بانکی وجود دارند که سعی می‌شود تا در این قسمت به صورت کامل به آن پرداخته شود. بنابراین با توجه به گسترده بودن این نوع دزدی، بهتر است کاربران با مشاهده هرگونه تغییر و یا کسر وجه و برداشت از حساب شان، به سرعت بانک را مطلع کرده و اقدامات ایمنی را که در انتهای این مقاله بیان می شوند، انجام دهند.

    راه های کلاهبرداری از حساب بانکی

    حال با یک مقدمه، لازم است با روش های کلاهبرداری از حساب بانکی آشنا شویم که می تواند انواع مختلفی داشته باشد. این موارد عبارتند از:

    • برنده شدن: یکی از مواردی که غالبا در بسیاری از روش های کلاهبرداری این حوزه دیده می‌ شود، پیامک هایی است که برای برنده شدن ارسال می گردند. در این حالت ممکن است حتی تماس صوتی نیز با شما برقرار شود. شیوه دزدی به این صورت است که فرد از شما می خواهد مبلغی را در ازای دریافت جایزه ارائه کنید. ممکن است علل مختلفی برای این پرداخت ذکر شود. همچنین کلاهبردارن از شما می خواهند تصویری از کارت بانکی خود ارسال کرده و نیز رمز اول یا دوم حساب بانکی خود را در اختیار آنها قرار دهید.
    • جابه‌جایی کارت های سالمندان: یکی دیگر از روش های کلاهبرداری از حساب بانکی که در بین سالمندان بسیار رخ داده است، گرفتن کارت بانکی آنهاست. در این حالت افراد سالمند ممکن است کارت بانکی خود را به دیگران بدهند. رمز اولیه و دوم آن را به فرد غریبه بگویند تا وجهی دریافت کرده و یا پولی انتقال دهد. شیوه دزدی در این حالت به دو روش است. روش اول آنکه دزد پس از انجام عملیات بانکی، سریعا کارت را با یک کارت بانکی سرقتی دیگر تعویض کرده و به او می دهد. حال چند دقیقه نگذشته که حساب این افراد خالی می شود. مورد دیگر آن است که سارق اکنون با دانستن رمز دوم می تواند از حساب سالمند در فواصل زمانی مختلف اقدام به واریز وجه خرد به حساب خود نماید.
    • اسکیمر: امروزه با پیشرفت فناوری، برخی راه ها در کلاهبرداری نیز قوی تر و مخفی تر شده اند. در این صورت شما ممکن است تا مدت ها و یا اصلا متوجه این شیوه از روش های کلاهبرداری از حساب بانکی نشوید. اسکیمرها دستگاه هایی هستند که با داشتن یک قطعه الکترونیکی، اطلاعات در نوار مغناطیسی کارت را دریافت کرده و می توانند با ضبط یک ویدیو از طریق دوربین کوچکی که در آن وجود دارد، رمز کاربر را نیز داشته باشند.

    پیگیری سرقت از حساب بانکی چگونه است؟

    میثم شکری ساز کلاهبردار های حساب بانکی را افرادی سودجو می داند. بنا به قانون و مطابق با ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی، لازم است کاربران به این نکته توجه کنند که برداشت پول بدون اجازه و نیز سرقت اینترنتی جرم تلقی شده و مجازاتی برای آن درنظر گرفته شده است. به نظر دکتر شکری ساز برای پیگیری سرقت از حساب بانکی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

    • گام اول: اولین مرحله برای پیگیری کلاهبرداری از حساب بانکی آن است که فرد به بانک مراجعه کرده و حساب خود را مسدود کند. همچنین می تواند به جای این کار، اقدام به تغییر رمز اول و دوم عابر بانکش نماید. سپس تمام پول را برداشته و یا به کارت دیگرش منتقل کند.
    • گام دوم: حال بایستی از بانک بخواهد تا مقدار و تراکنش های بانکی اش را دریافت کرده و میزان برداشت ها و تعداد آن توسط سارق را بررسی نماید.
    • گام سوم: به دفتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه مراجعه کرده و از طریق آن اقدام به ثبت شکایت به دادسرای جرایم رایانه ای نماید. این مورد برای حالتی است که دزدی از طریق اینترنت رخ دهد. در حالتی که به صورت فیزیکی این نوع سرقت انجام شده باشد، بایستی برای پیگیری سرقت از حساب بانکی، مال باخته در دفاتر خدمات الکترونیکی شکایت تنظیم و مراحل پیگیری آن در دادسرای محل وقوع جرم شروع شود.

    شما می توانید با جستجو در فضای مجازی، از نمونه شکواییه هایی که در این قسمت برای کلاهبرداری فضای مجازی درنظر گرفته شده است، استفاده کنید.

    نکات پیشگیری برای سرقت از حساب بانکی

    دکتر شکری ساز اعتقاد دارد برای آنکه در دام روش های کلاهبرداری از حساب بانکی نیفتید، لازم است به برخی نکات مهم توجه نمایید که عبارتند از:

    • رمز عبور را خودتان وارد کنید: به هیچ وجه وارد کردن رمز کارت بانکی خود را به دیگران نسپارید. این مورد به ویژه در جلوگیری از سرقت با دستگاه های اسکیمر بسیار مهم خواهد بود.
    • وب سایت های معتبر خرید کنید: به هیچ وجه از وب سایت هایی که مجوزهای لازم را اخذ نکرده اند، خرید نکنید. این نوع از وب سایت ها ممکن است با داشتن برنامه های مخرب، اقدام به ساخت صفحه کلید های تقلبی نموده و نیز اطلاعات حساب بانکی شما را به راحتی دریافت کنند.
    • رمز پویا: در صورتی که تاکنون رمز پویا را فعال نکردید، حتما نسبت به انجام این کار اقدام کنید. استفاده از رمزهای پویا می تواند شما را از ارائه رمز دوم ثابت بی نیاز کند. این کار همچنین می تواند تا حد بسیار خوبی امکان کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی شما را کم کند. با این حال تنها در صورتی که سیم کارت شما در دستان سارق باشد، کلاهبرداری انجام می شود.
    • رمز کارت: برای کارت بانکی، رمزی مطمئن درنظر بگیرید. در این حالت بهتر است کاربران رمز دوم خود را ۸ رقمه انتخاب کنند، یا آنکه از قرار دادن ارقام ساده مانند ۱۲۳، تاریخ تولد، شماره دانشجویی، کد ملی و غیره اجتناب نمایند.
    • وارد کردن رمز: در وارد کردن رمز دوم و رمز اول در اماکن عمومی حساسیت به خرج داده و آن ها را فقط نزد خود وارد کنید.

    جمع بندی

    در یک جمع بندی نهایی می توان گفت کلاهبرداری از حساب بانکی از جمله شیوه های دزدی متداول در دنیای کنونی است. این مدل سرقت از حساب ها غالبا در میان مردم ناآگاه، سالمندان و یا بچه های کوچک و نوجوان رخ می دهد. بهترین راه حل برای پیشگیری از وقوع کلاهبرداری از حساب بانکی آن است که همه ما در جامعه، اطلاعات خود را نسبت به مسائل امنیتی افزایش دهیم. این موضوع چه در قسمت کلاهبرداری فیزیکی و یا مجازی بسیار مهم است. با این حال همواره سارقان از شیوه های جدیدی برای دزدی استفاده می کنند که ممکن است افراد در دام این گونه تله ها بیفتند. بنابراین پیشنهاد می کنیم توصیه های سرقت از حساب بانکی پلیس فتا در رابطه با گونه های جدید سرقت را مطالعه کنید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *