×
آخرین اخبار

کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری دو برابر شد

  • کد نوشته: 16946
  • ۱۳۹۸-۰۵-۰۶
  • 630 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان به یک هزار هکتار رسیده است این میزان نسبت به دو سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. ابراهیم شیرانی اظهار داشت: با توجه به کاهش آب سفره های زیرزمینی و بروز […]

    کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری دو برابر شد

    به گزارش دیدگاه نیوز؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان به یک هزار هکتار رسیده است این میزان نسبت به دو سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

    ابراهیم شیرانی اظهار داشت: با توجه به کاهش آب سفره های زیرزمینی و بروز کم آبی ، با رویکرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات کم آب بر،  برداشت محصول گل محمدی ،  زعفران و موسیر در این استان نسبت به گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.   

    وی سطح زیر کشت محصول گل محمدی در دوسال گذشته استان را ۲۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال کشت محصول به ۶۵۰ هکتار افزایش یافته است.

    مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها در ۶۰ هکتار از اراضی استان گیاهان دارویی کشت می شد تصریح کرد: امسال وسعت کشت انواع گیاهان دارویی مرغوب و منحصر به فرد به یکهزار هکتار رسیده است. 
    شیرانی با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای ۲ تا ۳ نفر شغل مستقیم ایجاد می کند، تاکید کرد: اگر چه اشتغالزایی در این حوزه به صورت فصلی و مقطعی است اما با درآمدزایی بالا و توجیه پذیری اقتصادی همراه است. 
    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در رسته های شغلی سامانه مشاغل خانگی نیز یک رسته به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است و افراد علاقه مند به فعالیت در این حوزه می توانند از تسهیلات بانکی بهره مند شوند. 
    شیرانی با اشاره به ظرفیت های استان در تولید گیاهان دارویی، اظهار داشت: شب های خنک و طول روز کم، تنوع خرده اقلیم ها، اختلاف ارتفاع بین ۹۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا، تنوع خاک و اختلاف توپوگرافی بستر مناسبی برای رویش انواع گونه های گیاهی را در استان فراهم کرده است. 
    وی ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی که شاهد وقوع خشکسالی های متوالی در استان هستیم با تغییر الگوی کشت از محصولاتی نظیر گندم و جو به سمت گیاهان دارویی، ضمن رفع مشکل کم آبی، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می شود. 
    شیرانی ، از تهیه و تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در این استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: توسعه کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی از مهمترین اهداف این سند راهبردی است.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان را نشان از مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه های مثمر دانست و گفت: هم اکنون بخش عمده ای از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستانهای مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی رفته است. 
    به گزارش ایرنا،در چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره بردار است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *