×
آخرین اخبار

کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد / شیوع نگران کننده کرونا در آذربایجان‌شرقی

  • کد نوشته: 58385
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۱
  • 422 بازدید
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد، گفت: البته شبهاتی در جامعه است که فلانی به جای فلانی رفته است ولی تاکنون تائید نشده است.
    کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد / شیوع نگران کننده کرونا در آذربایجان‌شرقی

     

    به گزارش دیدگاه نیوز ، محمدحسین صومی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اشاره بر شعار هفته سلامت مبنی بر ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر اظهار کرد: چندین سال است که هفته اول اردیبهشت در ایران برای هفته سلامت گرامی داشته می‌شود و امسال در شعار جهانی صفت “تر” آمده است زیرا سلامت در هر زمینه و هر جایی مهم است.

    وی با بیان اینکه وقتی نیاز بیشتر می‌شود، عدالت زیرسئوال می‌رود، گفت: بعد از کرونا باید اندیشمندان تفکر و تاملی روی عدالت در سلامت داشته باشند زیرا بر فرض مثال اگر در کشور و منطقه‌ای واکسن، اکسیژن، ماسک و غیره وجود داشته باشد، نباید آن را از سایر مناطق دریغ کرد.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: برای نمونه اخیرا به خاطر افزایش نیاز به اکسیژن برخی افراد دستور عدم خروج اکسیژن از استان خودشان را داده‌ بودند در حالی که شاید در استان الف بیشتر از استان ب نیاز باشد ولی چنین دستورهایی باعث می‌شود تا یک فرد نیازمند به اکسیژن به خاطر کمبود اکسیژن جان خود را از دست دهد در حالی که در چند کیلومتر آن طرف‌تر و در استان دیگر کل تانک‌ها پُر باشد.

    بستری یک هزار و ۶۰۶ بیمار کرونایی در بیمارستان

    وی در تشریح آمار کرونا در آذربایجان‌شرقی، گفت: یک هزار و ۶۰۶ نفر بستری در تخت‌ها داریم که این رقم هشت درصد بیش از آمار روز پیک موج سوم آبان‌ماه سال گذشته است.

    صومی با اشاره بر اینکه ۳۰۴ نفر بستری در تخت ویژه هستند، گفت: ۲۰ درصد کل بستری‌ها در بخش ویژه بستری می‌شوند و همچنین در حال حاضر ۱۵۰ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

    وی توضیح داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۶ نفر در بیمارستان بستری شده و متاسفانه ۲۳ نفر نیز در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

    آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت: ۴۱ هزار و ۵۳۶ نفر واکسن تحویل استان داده شده است که از انواع مختلف واکسن‌های مروج دنیا هستند.

    وی ادامه داد: واکسن “اسپوتنیک وی” برای کادر درمان و بهداشت، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی، پزشک قانونی تزریق شده است.

    صومی تصریح کرد: واکسن “سینوفارم” نیز به تعداد محدود به کادر درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از (دیالیزی، پیوندی، سرطان‌ها با بیماری فعال، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس، پروانه‌ای) تزریق شده است.

    وی افزود: واکسن “بهارات” نیز براز کادر بهداشت و درمان تزریق شده است و همچنین واکسن “آسترازنکا” نیز علاوه بر از کادر بهداشت و درمان برای جانبازان و برخی از اعضای نظام پزشکی تزریق شده است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد واکسن کادر بهداشت و درمان دولتی و زیر نظر نظام پزشکی، تزریق شده است و قطعا بعد اتمام دوره گروه اول، برای گروه دوم نیز درخواست واکسن کرده‌ایم.

    صومی اذعان داشت: از روز اول دقت و سرعت بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام گرفت به طوریکه تاکنون هیچ کدام از افراد صاحب قدرت در استان تقاضای واکسن برای خود نکرده است.

    کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در کادر درمان نیز فقط یک مورد تخلف بود که با دو عامل آن برخورد شده است به طوریکه یکی از کادر درمان واکسن نزده بود و واکسن خود را به همسر یکی دیگر از اعضای کادر درمان داده بود در حالیکه این کار تخلف است و کسی حق انتقال واکسن خود به غیر را ندارد.

    وی گفت: البته شبهاتی در جامعه است که فلانی به جای فلانی رفته است ولی تاکنون تائید نشده است.

    صومی با بیان اینکه معمولا سند ملی واکسیناسیون، توسط معاونت بهداشتی ارائه می‌شود، گفت: فعلا در واکسیناسیون گروه اول هستیم و بعدا بر اساس واکسن در دسترس می‌توان گروه‌های هدف را اولویت‌بندی کنند.

    وضعیت بحرانی آذربایجان‌شرقی

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص اینکه وضعیت بحرانی استان چه زمانی به پایان خواهد رسید، گفت: بر اساس تجربیات قبلی دو هفته اول اردیبهشت وضعیت خرابی خواهیم داشت.

    وی بیان داشت: وضعیت وخیم در شهرستان‌ها متغییر است به طوریکه اهر یکی از این مناطقی است که در شرایط قرمز قرار دارد ولی وضعیت حادی از لحاظ تخت بیمارستانی و اکسیژن وجود ندارد.

    صومی گفت: به امید خدا از خرداد ماه واکسن ایرانی را وارد بازار شود، می‌توان در گروه‌های مختلف واکسیناسیون را انجام داد.

    وی در رابطه با آخرین وضعیت احوال آقای پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: حال عمومی وی خوب است و امروز تست مجدد از او انجام خواهد گرفت.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ۸ هزار تخت فعال در استان اشاره کرد و گفت: ۴ هزار تخت بار کویید می‌تواند برود ولی آنچه که مهم است این است که بیماری کوئید ۱۹ مصرف اکسیژن بسیار زیادی دارد.

    وی گفت: تولید اکسیژن برای انتقال به تانک در دو قسمت از استان است که میزان آنها بسیار کم است ولی الحمدالله مشکل کمبود اکسیژن وجود ندارد.

    صومی با بیان اینکه طبق مستندات کرونا مدل انتشار صفر و صد دارد، گفت: پس اگر بخواهیم محدودیتی ایجاد کنیم باید در شدیدترین حالت باشد نه اینکه یک قسمت باز باشد و جای دیگر را ببندیم.

    وی با تاکید بر اینکه اگر وضع موجود ادامه یابد، قطعا وضعیت وخیم‌تر خواهد شد، گفت: زیرا اگر هر روز ۳۰۰ نفر بستری داشته باشیم ببینید در یک هفته چه اوضاعی خواهیم داشت.

    صومی متذکر شد: اگر به محدودیت‌های آبان ۹۹ برگردیم قطعا می توان به شیب نزولی رسید.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *