×
آخرین اخبار

چه ادکلنی برای چه فصلی؟

  • کد نوشته: 78667
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۱
  • 1571 بازدید
  • شاید با خود بگویید مگر عطرها هم فصل دارند. باید بگوییم بله عطرها نیز مانند لباس فصل دارند ولی باید اول اطلاعاتی را در مورد آنکه کلا ادکلن چیست بدانید.ادکلن چیست؟ مایع معطر یا اسانس روغنی استخراج شده از گل‌ها وادویه‌ها است که برای آنکه بدن بوی خوبی بگیرد ازآن استفاده می‌شود. حال با این تعریف در ادامه با انواع عطر، نحوه ساخت عطرها و دلیل آنکه در هر فصلی باید از چه طبع عطری استفاده شود می‌پردازیم.
    چه ادکلنی برای چه فصلی؟

    عطرها چگونه به وجود می‌آیند؟

    بعد از استخراج اسانس روغنی از گل‌ها، میوه‌ها و ادویه‌ها متخصصان و طراحان عطرسازی این اسانس را باهم ترکیب می‌کنند و پرفیوم یا روغن عطر را به وجود می‌آورند.

    در ادامه پرفیوم‌ها یا همان روغن عطر را با نسبت‌های مشخص در الکل و بعضا در آب به عنوان روغن حلال حل می‌کنند. اما چرا این کار انجام می‌شود؟

    چون روغن عطر آنقدر غلیظ است که اگر رقیق نشود انکان اسپری کردن آن وجود نخواهد داشت. اگر عطر به صورت خالص استفاده شود به دلیل رایحه‌ی قوی عطر برای افرادی که آن را مصرف می‌کنند ایجاد سردرد و حساسیت می‌کند. البته نکته حائز اهمیت اینکه چرا از اسانس روغنی خالص استفاده نمی‌کنند می‌توان به قیمت زیاد آن اشاره کرد.

    اینکه عطر در الکل چقدر رقیق شود بستگی به سیاست‌ها و اهداف تبلیغاتی برند تولیدکننده عطر دارد.

    دلیل پخش شدن رایحه عطر در فضا چیست؟

    حتما بارها دیده‌اید وقتی  مایعی در جایی ریخته می‌شود بعد از مرور زمان مقدار آن کم می‌شود درواقع مایع تبخیر می‌شود. میزان و مدت زمان تبخیر به فشار و دمای محیط بستگی دارد. وقتی ما عطر را روی پوست اسپری می‌کنیم الکل که ماده‌ای بسیار فراری و حلال روغن عطر است شروع به تبخیر شدن می‌کند و این‌گونه است که ما رایحه عطر را حس می‌کنیم.

    مدت زمانی که طول می‌کشد جریان تبخیرعطر ما تموم شود در واقع همان میزان ماندگاری عطر ما است. نکته دیگر آن که شدت و روند این تبخیر در واقع همان پخش بو و پرتاب بوعطر شماست اگر میزان این تبخیر بیشتر شود پخش بوعطر زیاد و اگر کمتر شود پخش بو عطر کمتر می‌شود.

    دسته بندی عطرها با توجه به غلظت آن‌ها:

    عطرها دسته بندی‌هایی دارندو احتمالا نام بعضی ازآن را شنیده باشید.

    در دسته پرفیوم میزان غلطت عصاره بین ۲۰-۴۰ درصد است .پرفیوم‌ها غلظت بسیار بالایی داشته و ماندگاری آن بیشتر است. قیمت آن نسبت به سایر ادکلن‌ها  گران‌تر است.پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادو کلن، دسته بندی‌ و انواع عطرها هستند. فرق بین این دسته ها با هم دیگر، میزان اسانس روغنی استفاده شده در ترکیبات آنها است. هرچه میزان عصاره و غلظت استفاده شده در عطر بیشتر باشد، ماندگاری آن افزایش می‌یابد و همچنین قیمت عطر با غلظت زیاد اسانس گران تر از بقیه است.

    دسته دوم ادو پرفیوم‌ها میزان غلظت بین ۱۵-۲۰ درصد را داشته و ماندگاری خوبی دارند. ادو پرفیوم‌ها قیمت نسبتا مناسب‌تری از پرفیوم‌ها دارند و ماندگاری آن‌ها قابل ملاحظه است.

    در ادوتویلت، عصاره‌ای که درآن به کار میرود ۷-۱۰ درصد است در واقع این عطرها ماندگاری خوبی دارند ولی باید در طول روز چندین بار تمدید شوند تا بازده مورد نظر را داشته باشد. ماندگاری ادوتویلت کمتر از دسته اول و دوم است و قیمت آن مناسب تر است.

    در دسته آخر یعنی ادوکلن‌ها غلظت استفاده شده بین ۴-۶ درصد است و ماندگاری خیلی کمی دارد. ادو کلن همان ادوتویلت است و به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند در فروشگاه‌ها بیشتر به فروش می‌رسند.

    به موارد زیر توجه داشته باشید:

    حال که فهمییدم که دما و فشار محیط می‌تواند روی تبخیرعطر ما تاثیرگذار باشد خالی از لطف نیست به چندتا نکته اشاره کنیم.

    نکته اول: آنکه اگر دمای بدن شما به صورت طبیعی بالا باشد میزان تبخیر عطر از روی پوست شما بیشتربوده و به همین دلیل پخش بوی عطر شما افزایش می‌یابد. به سبب زود تبخیر شدن عطر ماندگاری آن کمتر می‌شود.

    نکته دوم: اگر در محیط گرمی قرار بگیرید میزان تبخیر عطر شما بیشتر و ماندگاری آن کم می‌شود برای همین است که عزیزانی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند از ماندگاری عطر خود شکایت می‌کنند.

     نکته سوم و آخر: حتما افرادی را دیده‌اید که روی نقاط نبض و پالس بدن، حتی پشت زانوهایشان عطر می‌زنند؛ علت آن این است که این نقاط گرمای بیشتری در بدن دارند و میزان تبخیر عطر را بیشتر می‌کنند و با این کار پخش بوی عطر بالاتر می‌رود.

    چرا باید از عطر و ادکلن استفاده کنیم؟

    از عطر و ادکلن فقط برای خوش‎بو کردن بدن استفاده نمی‌شود و در موارد دیگر نیز لازم است هر فردی عطر سازگار با شخصیت خود را استفاده کند. عطرها از گذشته برای درمان اعصاب و بعضی از بیماری‌های روحی استفاده می‌شدند. در موارد زیر به برخی از فواید استفاده از عطر و ادکلن پرداخته ایم.

    • رایحه خوش و دلپذیر
    • دفع انرژی‌های منفی
    • تاثیر مثبت روی خلق و خوی
    • افزاش فوق العاده اعتماد به نفس
    • رایحه درمانی یا آروماتراپی

    چه ادکلنی برای چه فصلی مناسب است؟

    هدف از مطالب بالا رسیدن به این سوال است: چه ادکلنی برای چه فصلی مناسب است؟

    احتمالا جواب آن را از مطالب بالا گرفته باشید و تا حدودی خودتان حدس زده باشید. باید بدانید که گرمای هوا سبب می‌شود، مولکول‌های عطر بیشتر و زودتر پراکنده شوند. بعلاوه پوشش بیشتر پوست با لباس باعث می‌شود ، پخش بوی عطر کمتر شود.

    نکته‌ی دیگر حائز اهمیت، این است که در فصل‌های گرم، استفاده از عطرهای با طبع خنک و دریایی باعث آرامش و خنک شدن می‌شوند.  به همین ترتیب مصرف عطرهای گرم در فصل‌های سرد باعث انرژی و انگیزه بیشتر و بالا رفتن دمای بدن می‌گردد.

     در ادامه به معرفی تعدادی از ادکلن‌های مردانه با طبع‌های متفاوت می‌پردازیم.

    ادکلن بلک افغان (Black Afgano) مناسب برای فصول سرد

    اگر به رواح دودی وتلخ علاقه دارید این عطر برای شماست. ادکلن بلک افغان در سال ۲۰۰۹ به عنوان هفتمین محصول برند ناسوماتو به بازارعرضه شد. عطرساز این عطر مردانه آقای الکساندرو گوالتیری هست که یک عطرساز حرفه‌ای و اهل کشور ایتالیاست. تقریبا همه عطرهای برند ناسوماتو را آقای گوالتیری طراحی و تولید کرده است.

    بلک افغان طبعی گرم و تلخ دارد که اگر در اسانس اصلی آن بوی تلخ این عطر رفته رفته کمتر شده وشیرین‌تر می‌شود. خیلی از افراد در اولین سری استفاده از این عطر بوی عود را حس می‌کنند و یا معتقداند بوی آن تند است.  باید گفت این دو جمله هر دو درست است و عطر Black Afgano یک رایحه دودی و سنگینی دارد که حتی گاها باعث ایجاد سردر می‌شود اما فرمولاسیون عطر بلک افغان به گونه‌ای طراحی شده است که بعد یه مدت به عطر آن وابسته می‌شوید و نمی‌توانید آن را کنار بگذارید.

    نت های این ادکلن به صورت زیر است:

    روایحی که در عطر مردانه بلک افغان بیشتر حس می‌شود شاه دانه، عود، قهوه و برگ توتون است . البته با دانستن نت‌های یک ادکلن نمی‌توان به رایحه آن پی برد و حتما باید آن را تست کنید.

    استفاده از کلمه خوب برای نشان دادن میزان کیفیت ماندگاری و پخش شوندگی این عطر واقعا بی انصافی است. پخش شوندگی این عطر به معنای واقعی کلمه عالی و ماندگاری این عطر ۱۲ ساعت و حتی تا ۲۴ ساعت دوام دارد. این ادکلن مردانه را باید در شب‌های خنک و سرد سال استفاده کرد.

    ادکلن بلو شنل (Blue de chanel) مناسب برای همه فصل‌ها

    این ادکلن جزو ۵ ادکلن برتر محبوب بین اقایان بوده و به دلیل رایحه خوب و خاصی که دارد مورد پسند همه است. ادکلن بلو شنل محصول کشور فرانسه و در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد. با توجه به رایحه چوبی و خنکی که دارد مناسب برای فصل بهار است. رایحه ابتدایی آن بوی لیمو ترش و نعنای هندی را به همراه دارد که حس شادی وهیجان را به شما می‌دهد. در رایحه میانی بوی یاس و چوب صندل سفید استشمام می‌کنید. رایحه پایانی آن از زنجبیل و فلفل صورتی و رایحه‌های دودی تشکیل شده است که باعث حفظ تعادل روحی و تمرکز در شما می‌شود و اعتماد بنفس را در شما تقویت می‌کند. رایحه و ماندگاری این عطر بسیار بالا بوده شنل بلو مردانه بوی نرمی دارد و از همان اول آرام به نظر می رسد.

    ادکلن Blue De Chanel بوی بسیار شیک و مدرنی دارد. ماندگاری بوی عطر بلو شنل گاها تا ۹ ساعت است. شنل بلو عطر نسبتا سردی است که برای بهار و فصول سرد بسیار مناسب است. شما می‌توانید با هر تیپی که می‌خواهید چه رسمی چه دوستانه از این عطر استفاده کنید.

    ادکلن دیور ساواج (Dior Sauvage) مناسب برای فصول گرم

    طرفداران عطرهای تابستانی و خنک عطر دیور ساواج را خوب می‌شناسند. با طبع خنک و بوی تندی که این ادکلن دارد جزو پر طرفدارترین عطرهای این برند محصوب می‌شود. برند دیور در سال ۲۰۱۵ این عطر را روانه بازار کرده است. طراح این عطر توسط عطرساز مشهور فرانسوی یعنی فرانسوا دماکی طراحی شده است.

    عطر دیور ساواج در گروه بویایی ادویه‌ای، مرکباتی و معطر قرار دارد. این ادکلن از چندین نوع  فلفل، اسطوخودوس، مرکبات و چندین نوع سم ساخته شده است. رایحه  ادکلن ساواج بیشتر تلخ و تند است اما بوی شیرین وخامه‌ای مانندی در بک گراند آن استشمام می‌شود که زیبایی عطر را دوچندان می‌کند. ساواچ به نسبت خنک بودن از تراکنش و ماندگاری بالایی برخوردار است و بیشتر مناسب برای بهار و تابستان است.

    به محض اولین اسپری از ادکلن مردانه sauvage بر روی لباس، پوست و یا محل نبض، رایحه‌های دلنشین فلفل سیچوان، نارنج و عنبر را احساس خواهید کرد. فلفل سیچوان با تندی خود، انرژی زیادی را به شما و کسانی که اطرافتان حضور دارند، منتقل می کند. نارنج که از خانواده مرکبات است، عطر شیرینی منحصر به فردی را داراست و شادی و نشاط را با خودش به ارمغان می‌آورد. عنبر هم که بو تندی دارد باعث متعادل شدن این روایح سه گانه عجیب و حیرت‌انگیز، می‌شود.

    در پایان:

    یکی از حس‌های پنج گانه ما حس بویایی است. باید بدانید بو و رایحه از جمله حس‌هایی است که در خاطر افراد، خوب نقش می‌بندد. برای آنکه در یاد و خاطر افراد و دوستان بمانید بهتر است عطر مخصوص خود را داشته باشید. انتخاب عطر برای هر فردی با معیارهایی که دارد می‌تواند متفاوت باشد. عطری که انتخاب می‌کنید باید با شخصیت، خلق و خوی شما سازگار باشد اینگونه بیشتر و بهتردر یاد عزیزانتان می‌مانید.ادکلن انتخابی شما باید حس مثبت به شما داده و اعتماد بنفس شما را افزایش دهد پس در گلچین کردن عطر خاص خود دقت بیشتری به خرج دهید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *