×
آخرین اخبار

چرا ۸۲۸ میلیون نفر گرسنه‌اند؟

  • کد نوشته: 135581
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۸
  • 42 بازدید
  • بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، حدود ۸۲۸میلیون نفر -یا ۱۰درصد از جمعیت جهان – هر شب گرسنه به رختخواب می‌روند که ۴۶میلیون بیشتر از سال قبل است.

    چرا ۸۲۸ میلیون نفر گرسنه‌اند؟

    از میان افرادی که تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفته‌اند، دو سوم زنان هستند و ۸۰درصد در مناطق مستعد تغییرات آب و هوایی زندگی می‌کنند. «هانا دوگال» و «ماریوم علی» در گزارش ۲۸مه در الجزیره نوشتند، برای افزایش آگاهی درباره سطوح جهانی گرسنگی، «پروژه گرسنگی» – که یک سازمان غیرانتفاعی است- روز ۲۸مه را به‌عنوان «روز جهانی گرسنگی» نام‌گذاری کرد. گرسنگی حالتی ناتوان‌کننده است که زمانی رخ می دهد که بدن برای مدت طولانی از غذا محروم شود. دوره‌های طولانی گرسنگی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و همچنین می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی و شناختی مادام‌العمر، به‌ویژه در میان کودکان شود.

    سوء‌تغذیه فراتر از کالری دریافتی است که نشان‌دهنده کمبود انرژی و پروتئین و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است. به دنبال یک دهه کاهش مداوم، گرسنگی جهانی در سال‌های اخیر شاهد روند صعودی بوده است. بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، تعداد افراد دارای ‌تغذیه اندک به بیش از ۱۵۰میلیون افزایش یافت که عمدتا ناشی از درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی، شوک‌های اقتصادی و همه‌گیری کووید بود. هزینه غذا نیز افزایش یافته است. بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، شاخص قیمت مواد غذایی فائو (FPI) – که تغییر قیمت‌های جهانی سبد محصولات غذایی شامل شکر، گوشت، غلات، لبنیات و روغن گیاهی را اندازه‌گیری می‌کند – از ۱/ ۹۵ واحد به ۷/ ۱۴۳ واحد افزایش یافت.«مونیکا توتووا» اقتصاددان در بخش تجارت و بازار فائو می‌گوید: «حتی با افزایش قیمت‌های جهانی کالاهای غذایی، افزایش در سطح کشور متفاوت است؛ زیرا کشورها از سیاست‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.»

    وی افزود: «به‌عنوان مثال، بسیاری از کشورها از یارانه مصرف‌کننده برای محصولات منتخب استفاده می‌کنند، قیمت را برای مصرف‌کنندگان ثابت می‌کنند و آنها را از نوسانات در بازارهای جهانی محافظت می‌کنند؛ البته به هزینه بودجه ملی.» جدیدترین گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل در جهان» (SOFI) نشان می‌دهد که بیشتر جمعیت کم‌تغذیه جهان در آسیا زندگی می‌کنند که در آن حدود ۴۲۵میلیون نفر در سال۲۰۲۱ گرسنه بودند. با این حال، شیوع گرسنگی در آفریقا با ۲۷۸میلیون نفر در آنکه سالانه تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بالاترین میزان است. تعداد افرادی که با کمبود حاد مواد غذایی مواجه هستند – که ناتوانی فرد در مصرف غذای کافی را اندازه‌گیری می‌کند و در نتیجه، جان یا معیشت آنها را در معرض خطر فوری قرار می‌دهد- برای چهارمین سال در سال۲۰۲۲ افزایش یافته است و بر اساس نسخه۲۰۲۳ «گزارش جهانی درباره بحران غذایی»، ۲۵۸میلیون نفر با گرسنگی حاد روبه‌رو هستند.

    توتووا می‌گوید: «شوک‌های اقتصادی از نزاع‌ها به‌عنوان محرک اصلی ناامنی غذایی حاد و سوءتغذیه در چندین بحران بزرگ غذایی پیشی گرفته‌اند. شوک‌های انباشته اقتصاد جهانی، از جمله افزایش قیمت مواد غذایی و اختلالات شدید در بازارها، انعطاف‌پذیری و ظرفیت کشورها را برای پاسخ به شوک‌های غذایی تضعیف می‌کند.» در سال۲۰۲۲، جنگ بین روسیه و اوکراین – دو تا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی غلات اصلی، یعنی دانه‌های روغنی و کود – منجر به اختلالات عظیمی در زنجیره‌های تامین بین‌المللی شد که باعث افزایش قیمت غلات، کود و انرژی شد. این باعث شد که FPI جهانی در سال۲۰۲۲ به بالاترین سطح رکورد خود برسد. پیش‌بینی‌ها برای چشم‌انداز آینده گرسنگی جهانی نشان می‌دهد که گرسنگی با اثرات مخرب‌تر ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی ادامه خواهد داشت.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *