×
آخرین اخبار

پیکان زردقناری در سال ۱۳۶۷ چقدر قیمت داشت؟

  • کد نوشته: 64676
  • ۱۴۰۰-۰۴-۰۵
  • 480 بازدید
  • خودرو در دهه شصت کالایی مهم در سبد خانوار ایرانی تلقی می‌شد.

    پیکان زردقناری در سال ۱۳۶۷ چقدر قیمت داشت؟

    به گزارش دیدگاه نیوز ، کاهش تولید خودرو در کنار ممنوعیت واردات به دلیل مضیقه ارزی کشور به واسطه درگیری در جنگی طولانی با همسایه غربی، خودرو را در این دوره زمانی به کالایی سرمایه‌ی برای خانوارها تبدیل کرده بود .
    این چنین بود که ماجرای یک خودرو می‌توانست حتی محور فیلمنامه فیلمی پربیننده چون زرد قناری به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد باشد .
    این فیلم که محصول سال ۱۳۶۷ است، زندگی کفاش جوانی را روایت می‌کند که به دلیل از دست دارایی‌اش در جریان کلاهبرداری در معامله یک زمین، راهی تهران می‌شود و پیکان تهران ۲۲ زردقناری را برای مسافرکشی و گذران زندگی می‌خرد .

    قیمت این پیکان در فیلم زردقناری یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برابر با صد و پنجاه هزار تومان اعلام می‌شود .
    برای درک بهتر این عدد می‌توان به قیمت دیگر اقلام سرمایه‌ای در بازار ایران اشاره کرد. در سال ۱۳۶۷ متوسط قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی برابر با ۹۹۳۹ تومان بود. قیمت هر دلار نیز به ۹۶ تومان می‌رسید. به این ترتیب قیمت یک پیکان که البته با توجه به مشخصات اعلامی در فیلم زردقناری صفر کیلومتر نیست با قیمت ۱۵ سکه برابری می‌کرد.

    قرعه‌کشی خرید خودرو در دهه شصت

    در دهه شصت ، با هدف توزیع عادلانه خودرو، متقاضیان خودرو مانند شرایط کنونی در صورتی می‎توانستند نسبت به خرید پیکان از کارخانه اقدام کنند که در قرعه‌کشی برنده می‌شدند . اسامی برندگان قرعه‌کشی در این دوره زمانی در روزنامه‎های کثرالانتشار منتشر می‌شد .
    پیکان در این سال‌ها خودروی محبوبی برای ایرانیان بود و شرایطی که از سوی کمپانی برای فروش خودرو اعلام می‌شد از سوی مشتریان پذیرفته می‌شد.
    نجم‌الدین، مدیرعامل اسبق شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۰ بود که رد توضیح شرایط دهه شصت اعلام کرد:«در دهه ۶۰ که پیکان می شد اگر خودرو چهار چرخ نداشت هم مردم خودرو را می بردند ».

    موج تورمی دهه هفتاد

    پس از پایان جنگ تحمیلی و ورود ایران به دوره بازسازی، نرخ تورم نیز افزایشی قابل توجه را تجربه کرد.
    بررسی آرشیو نشریات نشان می‌دهد خودرو در سال ۷۰ با رشد قابل توجه قیمت مواجه شده است. در گزارشی که در سال ۱۳۷۰ منتشر شده قیمت خودرو بسیار بالا و کمرشکن اعلام شده و تاکید شده است:«اتومبیل بعد از خانه گران‌ترین کالای امروز جامعه ما است و نمودار رشد بهای آن نشان می‌دهد، تورم قیمت اتومبیل به طرز حیرت‌انگیزی در فراسوی هر گونه قانونمندی اقتصادی عمل کرده است! به‌طوری که در طول هر یک از سال‌های گذشته، مردم بردبار ما با تصور اینکه بهای اتومبیل به سقف نهائی رشد خود رسیده است و دیگر امکان ندارد فراتر از آن برود، آن‌قدر اغفال شده‌اند که دیگر به هیچ سقف و دیواری اعتقاد ندارند.»
    قیمت پیکان صفر کیلومتر در این تاریخ یک میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام و در متن گزارش تاکید شده است که با سیصد هزار تومان شهروندان قادر به خرید یک خودروی دست دوم مناسب نیستند . به این ترتیب در سه سال قیمت خودرو با افزایشی بسیار بالا مواجه گردید . قیمت رنو ۵ صفر کیلومتر نیز در محدوده یک میلیون تومان و وانت مزدا صفر کیلومتر ۱۶۰۰ برابر با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است .

    نکته اینجاست که قیمت خودرو هنوز دغدغه مهم سیاستگذار، فروشنده و خریدار در ایران است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *