×
آخرین اخبار

پهپاد آرش ۲ نقطه زن و مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو است

  • کد نوشته: 93457
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۱
  • 257 بازدید
  • تهران – خبر روز – فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این نیرو به انواع پهپادها مجهز شده است، گفت: پهپاد آرش ۲ که مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفتیم، پرنده‌ای بی نظیر و نقطه زن است.

    پهپاد آرش ۲ نقطه زن و مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو است

     به گزارش حوزه دفاعی امنیتی دیدگاه نیوز، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به بیان دستاوردهای رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ پرداخت و با بیان اینکه در جنگ‌های اخیری که در جغرافیای اطراف کشور رخ داد قابلیت منحصر به فرد پهپادها به منصه ظهور رسید، اظهار داشت: پهپاد آرش ۲ جزو پهپادهای راهبردی است و سیستم‌های جستجوگر و قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که خودش را چندبار بازیابی می‌کند تا وقتی که به هدف اصابت بکند.

    رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور و با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش با عملیات متحرک هوایی شبانه بالگردهای مجهز به سامانه‌های دید شبانه برای نخستین بار در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

    سرتیپ حیدری درباره پهپاد استفاده شده در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ و توان این پهپاد گفت: امروز نیروی زمینی محوریت پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد و با تنوعی که در پهپادهایی که در اختیار داریم می‌توان گفت که در برد راهبردی هم امروز نیروی زمینی از پهپاد راهبردی بی‌نصیب نیست.

    وی با بیان اینکه پهپادهایی با برد ۲ هزار کیلومتر و نیز پهپادهایی با بردهای پایین تر در اختیار نیروی زمینی ارتش قرار دارد، درباره تفاوت آرش ۲ با نسل‌های پیشین خود اظهار داشت: آرش ۲ را مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم یعنی پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است؛ امیر فرمانده کل ارتش ساختاری را تعریف کردند که آرش ۲ در آن ساختار سازمانی شده و ما هم در بحث تولید و هم در بحث به کارگیری‌اش دستی بر آتش در این کار داریم.

    فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: پهپاد آرش ۲ با محوریت وزارت دفاع در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ وارد نیروی زمینی شد و در رزمایش آتی هم از قابلیت‌های بیشترش رونمایی خواهیم کرد. این پهپاد، نقطه‌زن است یعنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک ۳۶۰ توانست هدف گیری کند، پهپاد آرش توانست بدون خطا بزند.

    سرتیپ حیدری عنوان کرد: پهپاد آرش ۲، هم سیکر و هم سیستم‌های جستجوگر و هم قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که قادر است خود را چندبار بازیابی کند تا به هدف اصابت نماید.

    وی درباره قابلیت های موشکی نیروی زمینی ارتش نیز گفت: یکی از تنگناهای هوانیروز ارتش حوزه موشکی بود. پیش از این موشک تاو را داشتیم که برد آن ۲.۵ کیلومتر بود و بالگرد می‌توانست در حالت ایستایی با هدف درگیر شود یعنی باید بالگرد هاور می‌کرد و پس از طی یک مسافت با هدف درگیر می‌شد. اما امروز به تولید موشک شفق با برد ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر رسیده‌ایم که برد موشکی ما را نسبت به نمونه آمریکایی ۹.۵ برابر افزایش داده است.

    این مقام عالی رتبه ارتش اظهار داشت: این موشک یک دوربین بسیار خوب دارد و به قابلیت آتش و رها مجهز است. یعنی خلبان دیگر نیاز نیست که حالت ایستایی داشته باشد و پس از شلیک می‌تواند صحنه نبرد را ترک کند.

    فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: امروز نیروی زمینی ارتش سه ویژگی اصلی دارد که عبارت است از؛ کاملا متحرک، مهاجم و واکنش سریع. این نیروی متحرک، مهاجم و واکنش سریع باید تسلیحات متناسب با ساختار خود داشته باشد و به همین دلیل، از تسلیحات گذشته عبور کرده‌ایم.

    وی با اشاره به استفاده از تسلیحات جدید در این نیرو تصریح کرد: ما برای این تسلیحات ۴ ویژگی تعریف کردیم که عبارتند از؛ دورزن، دقیق‌زن، مجهز به هوش مصنوعی و شبکه. منظور از شبکه شدن این است که در یک شبکه و زمان واحد از یک نوع سلاح برای هدف قرار دادن یک یا چند هدف بتوان استفاده کرد. موشک ۳۶۰ این ویژگی‌ها را دارد و در رزمایش اخیر برای نخستین بار از این موشک رونمایی کردیم. موشک فجر ۵ نیز از خانواده موشک‌های نقطه زن و هوشمند است که اخیراً به سازمان رزم نیروی زمینی ارتش الحاق شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *