×
آخرین اخبار

پشت پرده خروج پورشه از مزایده خودروهای خارجی

  • کد نوشته: 99551
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۰
  • 169 بازدید
  • در گمرک نوشهر ۲۷ دستگاه پورشه از ۳۱ دستگاهی که قرار بود به مزایده گذاشته شوند از مزایده خارج شدند.

    پشت پرده خروج پورشه از مزایده خودروهای خارجی

    به گزارش دیدگاه نیوز،خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز شنبه هفته جاری جلسه رمزگشایی از پیشنهادات مزایده الکترونیکی حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو درگمرک‌مانده برگزار شد، تقریباً قسمت مهمی از مزایده بدون اشکال و ابهام خاصی جریان طبیعی خود را طی کرد، در این بین تنها بحث خروج حدود ۵۰ دستگاه خودرو از فراینده مزایده به‌دلیل آنچه مسئولان مغایرت در رنگ، مدل و تعداد سیلندر بخشی از خودروهای مذکور عنوان کرده‌اند، با سؤالاتی روبه‌رو شده است.

    به نقل از تسنیم، در این بین پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد در یک اتفاق عجیب از ۳۱ دستگاه خودرویی که از استان مازندران و گمرک نوشهر وارد این مزایده شده‌ بودند، تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های مورد مزایده به‌دلیل آنچه از آن به‌عنوان مغایرت یاد شده خارج شده است، و بررسی اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت سازمان اموال تملیکی نیز تأیید می‌کند که حدود ۲۷ دستگاه خودروی پورشه در گمرک نوشهر از پروسه مزایده خارج شده‌اند.

    پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که خروج بیش از ۵۰ دستگاه خودرو از فرایند مزایده به‌دلیل مغایرت بوده است، حال بررسیهای جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از خودروهای لوکس خارج‌شده از مزایده تنها به یک گمرک (نوشهر) تعلق داشته‌اند.

    همچنین در سراسر کشور ۴۳ دستگاه خودروی پورشه در مزایده عرضه شد که در نهایت شاهد خروجی ۶۰درصد آنها از فرایند مزایده بودیم، این درحالی است که قیمت‌گذاری و حتی مدلهای خودروهای مذکور بسیار به یکدیگر نزدیک بوده است.

    به گزارش تسنیم، ابهام مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فرایند کارشناسی اولیه خودروهای مذکور با چه سازوکاری انجام شده است که تقریباً ۸۵ درصد از خودروهای یک گمرک که همگی از یک برند بوده‌اند با مغایرت آن‌چنان جدی مواجه شده است که ظاهراً چاره‌ای جز توقف مزایده پارتی‌های مذکور و خروج از فرایند فروش نبوده است. توجه داشته باشیم که این خودروها تأییدیه استاندارد و محیط زیست را نیز دریافت کرده‌اند، یعنی علاوه بر تیم کارشناس رسمی دادگستری، یک بار هم نظر کارشناسان دو سازمان مذکور درباره ویژگی‌های خودرو اخذ شده است.

    طبق جدول و بر اساس داده‌های رسمی، ۲۸ دستگاه پورشه از یک مدل و ۳ دستگاه پورشه نیز از مدل ثانویه بوده‌اند و از هر دو مدل در حذفیات پروسه مزایده قرار داشته‌اند، با این پیش‌فرض یک سؤال مهم پیش می‌آید که چگونه ۳ الی ۴ دستگاه باقی‌مانده مشمول مغایرتهای مورد بحث نشده‌اند؟

    به‌عنوان مثال؛ اگر تعداد سیلندرهای خودروهای مذکور در لیست اولیه با واقعیت تفاوت داشته است، چگونه چند دستگاه از خودروهای همان گمرک نوشهر از فرایند مزایده کنار گذاشته نشده و برنده آن مشخص شده است؟

    این نکته را هم باید اضافه کرد، در خصوص ابهامات قیمت‌گذاری حالا نه‌تنها رسانه‌ها بلکه خود سازمان اموال تملیکی ابهاماتی را درباره قیمت پایه خودروهای لوکس یک گمرک در جنوب غرب کشور مطرح کرده است. ماجرا تا حدی جدی شد که درخواست تغییر هیئت کارشناسی نیز به مقامات تصمیم‌گیر در این حوزه ارسال شده است.

    گفتنی است، چندی قبل ناظر گمرکات استان مازندران در خصوص آخرین وضعیت پورشه‌های توقیف‌شده در بندر نوشهر گفت: ۳۱ دستگاه خودروی پورشه که ثبت سفارش آن‌ها قانونی نبوده است وارد بندر شده بود که طبق دستور مقام قضائی توقیف شدند.

    ناظر گمرکات مازندران با بیان اینکه پرونده قاچاق کالا برای این خودروها تنظیم شده است، گفته بود، پرونده واردات این پورشه‌ها در محاکم قضائی است و هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *