×
آخرین اخبار

پاسخ پله به هنری کیسینجر

  • کد نوشته: 101567
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۲
  • 265 بازدید
  • تهران-خبر روز- پله اسطوره فوتبال جهان در بستر بیماری است و همزمان از سه سرطان رنج می‌برد. او را که در ۹۱ سالگی به سر می‌برد، می‌توان با در نظر گرفتن اخلاق، برترین بازیکن تاریخ فوتبال دانست.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

     به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه دیدگاه نیوز، پله می گوید: وقتی به دنیا آمدم، برق تازه به شهر ما آمده بود. برای همین مادرم نام مرا ادیسون یا به زبان محلی ادسون گذاشت اما از نام پله، بیزار بودم و اصلا نمی دانم این اسم از کجا روی من گذاشته شد. هنگامی که کسی مرا پله صدا می زد، خشمگین می شدم و داد می زدم. یکبار حتی با مشت توی صورت یکی از هم کلاسی هایم زدم که مرا پله صدا زده بود. البته پدرم فوتبالیست بود و شاید وقتی پیش هم کلاسی هایم اسم یکی از هم بازی های پدرم را با تلفظی بد، بیله خواندم، آنها برای مسخره کردن من، اسم مرا پله گذاشتند. البته الان دیگر عاشق اسم پله هستم.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    فوتبال با جوراب

    پله یا همان ادسون آرانتس دوناسیمنتو در فقر و فاقه بزرگ شد و از آن جا که والدینش، قدرت خرید یک توپ فوتبال برای او را هم نداشتند ناچار با جوراب، توپ می ساخت و با بچه های محل فوتبال بازی می کرد.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    ۶ ساله بود که خانواده اش به شهری بزرگتر در جنوب برزیل مهاجرت کردند و پله توانست با واکس زدن و فروش بادام زمینی بوداده در کنار یک سینما، آن قدر پول به دست آورد که یک توپ فوتبال بخرد؛ هر چند دیگر پولی برای خرید کفش نداشت و پابرهنه فوتبال بازی می کرد.

    اولین قرارداد او در سال ۱۹۵۶ با تیم سانتوس برزیل به مبلغ ماهانه ۱۰ دلار بود. این پول را صرف خرید اجاق گاز برای مادرش کرد اما دو سال بعد در تیم ملی برزیل درخشید و وضع مالی اش دگرگون شد.

    ​ 

    پاسخ پله به هنری کیسینجر
    پله در بیمارستان

    ۲ گل از گنج ملی

    جوانترین ستاره فوتبال دنیا در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد، چند بازی تماشایی ارائه داد و ۲ گل از پنج گل برزیل به سوئد را در مسابقه نهایی زد. پس از کسب عنوان قهرمانی دنیا توسط برزیل، پله با پیشنهادات باشگاه های بزرگ جهان نظیر رئال مادرید، یوونتوس، اینترمیلان و منچستر یونایتد روبرو شد اما ژانیو کوادروس رئیس جمهور وقت برزیل که نمی خواست او را از دست بدهد، نام پله را به عنوان گنج ملی ثبت کرد و مانع انتقال او به تیم های اروپایی شد.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    پله البته تمایلی هم به رفتن از برزیل نداشت: آن زمان بازیکنان برزیلی زیادی در خارج از کشور نداشتیم. من هم در تیم سانتوس خیلی خوش بودم و تمایلی به مهاجرت نداشتم.

    پله و گینس

    این تنها عنوان قهرمانی جام جهانی برای پله نبود. او ۲ قهرمانی دیگر را با هم تیمی هایش در تیم ملی برزیل در سال های ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰ به دست آورد. این بیشترین عنوان قهرمانی جام جهانی برای یک بازیکن است. او البته در جام جهانی ۱۹۶۲ و ۱۹۶۶ هم به دلیل مصدومیت، بیشتر روی نیمکت حضور داشت تا این که در زمین چمن بازی کند.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    پله یک هزار و ۲۷۹ گل در سراسر عمر ورزشی اش به ثمر رساند که بیشترین گلی است که یک فوتبالیست تا کنون زده است، هرچند بر سر این موضوع بحث وجود دارد. چون برخی رسانه ها مدعی اند حدود ۵۰۰ گل از این گل ها در مسابقات دوستانه و غیررسمی زده شده است.

    پله و کیسینجر

    پله در سال ۱۹۷۴ از فوتبال ملی و باشگاهی برزیل خداحافظی کرد اما هنری کیسینجر وزیر وقت امورخارجه آمریکا به دیدار او در سائوپولو رفت و از او برای حضور در تیم نیویورک کاسموس آمریکا دعوت کرد. پله می گوید: او مرا به کافه دعوت کرد و گفت گوش کن، تو می‌دانی من آمریکایی هستم و سیاستمدارم. فوتبال به آنجا هم آمده و الان در مدارس، بچه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. مایلی به ما کمک کنی تا فوتبال را در آمریکا ارتقا دهیم؟!

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    کیسینجر البته قبل از متقاعد کردن پله برای امضای قرارداد سه ساله هفت میلیون دلاری، در تلگرافی که برایش ارسال کرده بود، نوشت: اگر تصمیم به امضای قرارداد بگیرید، مطمئن هستم که اقامت شما در آمریکا به روابط نزدیک‌تر برزیل و ایالات متحده در زمینه ورزش کمک خواهد کرد.​

    پله پذیرفت و در سال ۱۹۷۵ با تیم نیویورک کاسموس، قراردادی هفت میلیون دلاری بست و گران ترین بازیکن فوتبال جهان شد.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    آخرین بازی پله

    در اکتبر ۱۹۷۷ پله در مسابقه‌ای نمایشی بین نیویورک کاسموس و سانتوس در ورزشگاه جاینتز نیوجرسی در مقابل دیدگان ۷۷ هزار تماشاگر از جمله محمد علی کلی (مشت زن معروف آمریکایی)، آخرین بازی خود را انجام داد. نیمه اول را برای سانتوس بازی کرد و یک گل به ثمر رساند و بعد پیراهنش را عوض کرد و نیمه دوم را برای کاسموس بازی کرد. کاسموس در نهایت آن بازی را با نتیجه ۲-۱ برد.

    پاسخ پله به هنری کیسینجر

    پله و تاریخ

    پله مهاجمی است که از سوی فیفا لقب برترین فوتبالیست تاریخ را گرفته است. کمیته بین المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرده است. مجله معتبر تایم نیز نام او را در بین ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار داده است. 

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.