×
آخرین اخبار

وقتی مردم شعرهای حافظ را حفظ می‌کنند

  • کد نوشته: 99573
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۰
  • 124 بازدید
  • تهران- خبر روز- یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: وقتی مردم شعرهای حافظ را حفظ می‌کنند این تجربه به تدریج در وجود مخاطب متمکن می‌شود و با این تجربه‌ها خو می‌گیرند.

    وقتی مردم شعرهای حافظ را حفظ می‌کنند

    اسماعیل آذر با تاکید بر اینکه شعر ابزاری برای انتقال تجربه است، در بزرگداشت روز حافظ به خبرنگار دیدگاه نیوز گفت: وقتی مردم شعرهای حافظ را از حفظ می‌کنند این تجربه به تدریج در وجود مخاطب متمکن می‌شود و با این تجربه‌ها خو می‌گیرند. تجربه‌های که صدها سال و قرن‌ها زیست شده و انتقال یافته است، ممکن است در وجودی بتواند تاثیر و تنفیذ داشته‌باشد. می‌توان در اشخاصی که شعر حافظ را می‌خوانند، بازتاب عملی تاثیر شعر بر فرد را دید، حس کرد و شناخت.

    این استاد زبان و ادبیات فارسی درباره فهم شعر حافظ توسط مخاطب‌های مختلف با سطح سواد متفاوت بیان کرد: شعر حافظ، غزل و واژگان او چند لایه است اما اصولا شعر دارای وزن و ترکیب‌های صیقلی شده و زیبا است. حتی اگر فردی یک غزل حافظ را بخواند و متوجه منظور شاعر نشود، همان زیبایی کلمات و وزن شعر برایش لذت‌بخش خواهدبود. آن شعر برای آن مخاطب معنای خاصی خواهد داشت.

    وقتی مردم شعرهای حافظ را حفظ می‌کنند

    شعر حافظ می‌تواند در جان و روح فرد اثر کند

    آذر با اشاره به اینکه افراد از راه‌های مختلف می‌توانند با شعر حافظ ارتباط برقرار کنند، توضیح داد: تفاوتی ندارد که فرد از راه موسیقی با شعر حافظ آشنا شود یا شعر را توسط کتاب‌های صوتی بشنود یا خود دیوان حافظ را در دست بگیرد و بخواند. در هر صورت شعر حافظ پیام‌آور است و می‌تواند در جان و روح او اثر کند.

    این شاعر و پژوهشگر با تاکید بر اینکه شعر حافظ اگرچه در قرن هشتم سروده شده‌است، اما می‌تواند نکات آموزنده‌ای برای انسان امروزی داشته‌باشد، ادامه داد: حقایقی در زندگی انسان‌ها وجود دارد که در اثر تغییراتی که در جهان به وجود می‌آید، شکل می‌گیرند. حقایق را نمی‌تواند تغییر داد. برای مثال اینکه انسان باید راستگو باشد اگر ۱۰۰ قرن جابجا شوید این حقیقتی است که با یک شعر و شیوه‌های هنری ابراز می‌شود و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *