×
آخرین اخبار

پس از گذشت سه سال از زلزله این شهرستان، وضعیت سر پل ذهاب مناسب نیست

  • کد نوشته: 43673
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۱
  • 480 بازدید
  • آثار زلزله وحشتناک سال ۹۶ و همچنین محدودیت ها و ممنوعیت هایی که شیوع بیماری کرونا بوجود آورده است؛ چهره شهرستان سرپل ذهاب را غم آلود و پژمرده کرده و روند زندگی را برای مردم این مناطق با چالش هایی روبرو کرده است.
    پس از گذشت سه سال از زلزله این شهرستان، وضعیت سر پل ذهاب مناسب نیست

    آثار زلزله وحشتناک سال ۹۶ و همچنین محدودیت ها و ممنوعیت هایی که شیوع بیماری کرونا بوجود آورده است؛ چهره شهرستان سرپل ذهاب را غم آلود و پژمرده کرده و روند زندگی را برای مردم این مناطق با چالش هایی روبرو کرده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زمین‌لرزهٔ شدیدی با قدرت ۷٫۳ درجه در مقیاس ریشتر، استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند. کانون این زلزله در بخش ازگله، شهرستان سرپل ذهاب قرار داشت و بیشترین خسارت را به این شهر و روستاهای اطراف آن، وارد کرد. این زلزله، خسارت های جانی و مالی بسیاری در شهر سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن، بر جای گذاشت و طبق آمارهای اعلامی مسئولان، این زلزله، جان بیش از ۷۳۸ نفر را گرفت و خانواده های بسیاری را داغدار کرد.

    این زلزله، علاوه بر اینکه خسارت های فراوانی در شهرستان سرپل ذهاب به بار آورد در شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین و اسلام آبادغرب نیز خساراتی بر جای گذاشت ولی میزان خسارت های وارد شده به این شهرستان ها در مقایسه با شهرستان سرپل ذهاب چندان قابل توجه نبود.

    زلزله سرپل ذهاب باعث بی خانمانی افراد زیادی در این شهرستان و روستاهای اطراف شد و در روزهای سرد پاییزی و زمستانی، شرایط سختی را تجربه کردند و افرادی که خانه آنها تخریب شده بود مجبور بودند در کانکس ها و چادرها شب های سرد زمستانی را به صبح برسانند.

    با وقوع زلزله در این شهرستان، همه مردم ایران برای کمک رسانی به مردم این منطقه، بسیج شدند و کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به این مناطق ارسال کردند و با مردم رنجدیده، ابراز همدردی کردند. اتحاد و همبستگی مردم ایران در کمک و یاری رساندن به مردم زلزله دیده غرب کشور غیر قابل توصیف بود و حجم کمک های مردمی چنان زیاد بود که جاده های مواصلاتی استان کرمانشاه و شهرستان سرپل ذهاب با ترافیک سنگینی روبرو بودند.

    شدت تخریب ها در سطح شهر سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن به حدی زیاد بود که تا حدود ۳ ماه عملیات آواربرداری و خاکبرداری به طول انجامید و مردم پس از آن می توانستند برای ساخت منزل خود اقدام کنند و مجوزهای لازم را اخذ کنند که البته مراحل اخذ مجوز ساخت و ساز نیز به طول انجامید و همین موضوع، نارضایتی بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت. با حمایت های دولت، نهادها، سازمان ها و کمک های مردمی، یواش یواش کار ساخت و سازهای خانه های تخریب شده، شروع شد ولی روند کار به کُندی به پیش می رفت و این موضوع، نگرانی های مردم را بیشتر می کرد.

    کسب و کارها تعطیل هستند

    شهرستان سرپل ذهاب و دیگر شهرستان های استان کرمانشاه که در جریان جنگ تحمیلی به شدت تخریب شده بودند؛ پس از اتمام جنگ دوباره بازسازی شدند و مردم این مناطق توانستند شرایط یک زندگی آرام و عادی را تجربه کنند تا اینکه، زلزله وحشتناک آبان ۹۶ دوباره چهره شهرهای کرمانشاه و بخصوص شهرستان سرپل ذهاب را به دوره جنگ تحمیلی تبدیل کرد.

    تا فروردین ۹۹ یعنی حدود ۲۹ ماه پس از وقوع زلزله، هنوز تعداد زیادی از ساکنان شهر سرپل ذهاب در کانکس ها و چادرها زندگی می کردند و دلیل آن این بود که هنوز نتوانسته بودند که خانه خود را بسازند و مجبور بودند که همچنان در کانکس ها و چادرها زندگی خود را سپری کنند. وقوع زلزله سرپل ذهاب باعث شد که افراد زیادی کسب و کارهای خود را از دست بدهند و با شرایط بد اقتصادی روبرو شوند. با گذشت بیش از یکسال از زمان وقوع زلزله، شرایط زندگی در این شهرستان و روستاهای اطراف آن داشت به روند عادی گذشته برمی گشت که شیوع بیماری کرونا در کشور، درد مردم رنجیده این منطقه را تازه کرد و شرایط بد اقتصادی و تعطیلی کسب و کارها را برای آنها به ارمغان آورد.

    اثرات سنگین کرونا بر زندگی مردم

    طبق مشاهدات میدانی در فروردین ماه ۹۹ خانواده های بسیاری در شهرستان سرپل ذهاب، هنوز در کانکس ها و چادرها زندگی می کردند که دیدن آن صحنه ها برای هیچ شخصی خوشایند نبود و درک این موضوع چندان سخت نبود که شهروندان و خانواده ها در چه شرایط سختی دارند به زندگی خود ادامه می دهند.

    در مشاهدات میدانی ۱۶ آبان ۹۹ خوشبختانه، دیگر شاهد این صحنه دردناک نبودیم که خانواده ای در کانکس و چادر زندگی کند و آنهایی هم که هنوز نتوانسته بودند خانه خود را تکمیل کنند بصورت موقت در خانه ای اجاره ای و یا در یک طبقه یا یک اتاق از خانه خود زندگی می کردند. باتوجه به اینکه در آستانه سومین سالروز زلزله وحشتناک سرپل ذهاب قرار داریم می توان گفت که شرایط زندگی در این شهر تا حدودی به روند عادی خود برگشته است و دیگر در سطح این شهر، خبری از کانکس نشینی و چادرنشینی نیست ولی مردم این شهرستان و روستاهای اطراف همچنان در شرایط بد اقتصادی به زندگی خود ادامه می دهند و می توان گفت شرایط زندگی در این منطقه، برای شهروندان مساعد نیست.

    از اسفند ۹۸ که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد؛ محدودیت هایی برای مردم این مناطق، بوجود آورده است و هنوز این محدودیت ها و ممنوعیت ها در این شهرستان مصیبت دیده، پا برجا است. بیماری کرونا این شهر و دیگر شهرستان های استان کرمانشاه را به تعطیلی کشانده است تا همچنان مردم برای امرار معاش روزانه خود با مشکلاتی روبرو باشند.

    چهره سرپل ذهاب مانند دوران جنگ تحمیلی شده است

    شهروندان سرپل ذهابی که با آنها گفتگوی کوتاهی داشتیم به وضوح به این موضوع اشاره داشتند که آثار زلزله ۹۶ و محدودیت ها و ممنوعیت هایی که بیماری کرونا را برای آنها به ارمغان آورده است؛ چهره این شهر را غم آلود و غمگین کرده است و به گفته آنان، حتی در زمان جنگ تحمیلی هم این چنین شرایطی در این شهر حاکم نبوده است. البته گفته شهروندان، با واقعیت، همخوانی دارد و ممنوعیت ها و محدودیت های بیماری کرونا باعث شده است که همه مغازه ها و کسب و کارهای موجود در سطح این شهرستان به تعطیلی کشانده شوند و به غیر از تعداد محدودی از خواروبار فروش ها و نانوایی ها دیگر هیچ مغازه و کسب و کاری در این شهرستان فعالیت ندارند.

    مردم شهرستان سرپل ذهاب و دیگر شهرستان های استان کرمانشاه که در طول ۸ سال جنگ تحمیلی سختی ها و مشقت های بسیاری را متحمل شدند و با تمام وجود از مرزهای کشور حفاظت کردند سزاوار این نیستند که در این شرایط که به کمک مسئولان نیاز دارند به آن ها توجهی نشود و در شرایط سخت ناشی از زلزله و بیماری کرونا به زندگی خود ادامه بدهند. نیاز است که مسئولان به مشکلات مردمان این منطقه، رسیدگی کنند و گره از مشکلات آنان باز کنند چون هنوز زخم های ناشی از زلزله، التیام نیافته بود که اثرات شیوع بیماری کرونا بر مشکلات آنان افزوده شد و همین موضوع، زندگی آنان را با چالش های بسیاری روبرو کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *