×
آخرین اخبار

وزیر صمت: خودروی اقتصادی تولیدِ داخلِ باکیفیت نداریم

  • کد نوشته: 92600
  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۵
  • 318 بازدید
  • فاطمی‌امین گفت: قصد حمایت بی حصر از صنعت خودرو نداریم و آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده و به نفع کل کشور است.
    وزیر صمت: خودروی اقتصادی تولیدِ داخلِ باکیفیت نداریم

    به گزارش دیدگاه نیوز، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست خبری گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است چون اولا یک فضایی در کشور وجود دارد که ما می‌خواهیم یک انحصار ایجاد کنیم و یک حمایت بی حد و مرز از صنعت خودرو داریم. همین که باب واردات خودرو باز شود این مساله شکسته می شود.

    به نقل از خبرگزاری دانشجو، ثانیا بازار خودرو تنظیم نیست و ما شاهد وجود دو قیمت برای خودرو هستیم و چون عرضه خودرو کمتر از تقاضا است، خودرو یک کالای سرمایه‌ای است. برای همین به دنبال نزدیک کردن عرضه و تقاضا هستیم.

    وی تاکید کرد: از سوی دیگر ما در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. برای همین ما به دنبال واردات خودرو هستیم.

    رضا فاطمی‌امین امروز در نشست خبری در خصوص ابهامات ایجاد شده در واردات خودرو گفت: ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص ۱۸ دهم درصد است. واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است، زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود.

    به نقل از شهرآرانیوز، وی با بیان اینکه به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است، تصریح کرد: قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند. دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنی و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.

    وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این ۳ معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است، اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.

    فاطمی‌امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد، اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.

    وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است

    وزیر صمت تصریح کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه بسا که خودرو‌هایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود. اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود؛ بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.

    فاطمی‌امین تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است. وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است، زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استاندارد‌ها را تعیین می‌کنیم.

    وی در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در ۶ ماه گذشته کمک زیادی کردیم، شیشه، فولاد و … در بورس کالا عرضه می‌شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم. عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.

    وزیر صمت در مورد واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری تمام شده و فراخوان سرمایه گذاری ارائه شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.

    فاطمی‌امین در مورد تعداد خودرو‌های وارداتی، گفت: قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه گذاری خواهد بود. در واقع سرمایه گذار به‌جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند بلکه در داخل سرمایه گذاری باید کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “وزیر صمت: خودروی اقتصادی تولیدِ داخلِ باکیفیت نداریم”

    1. ابوذر غلامی گفت:

      تنها راه حل بهتر شدن وضعیت خودرو سواران کشور اینه که واردات خودرو را کامل آزاد کنن با درصد گمرکی پایین….. اونوقت زمان تعطیلی ایران خودرو و سایپاست و جمع شدن رانت خوران عرصه خودرو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *