×
آخرین اخبار

وزیر بهداشت برای کمبود دارو تذکر گرفت

  • کد نوشته: 103588
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۲
  • 151 بازدید
  • سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تذکر اعضای این کمیسیون به وزیر بهداشت برای رفع مشکل کمبود دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها خبر داد.

    وزیر بهداشت برای کمبود دارو تذکر گرفت

    به گزارش دیدگاه نیوز، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تذکر اعضای این کمیسیون به وزیر بهداشت برای رفع مشکل کمبود دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها خبر داد و گفت که سوء مدیریت و ترک فعل در این موضوع برای اعضای کمیسیون محرز است.

    به نقل از ایسنا، علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود با وزیر بهداشت و معاونان این وزارت‌خانه اظهار کرد: جلسه سه ساعته کمیسیون به منظور پیگیری وضعیت اخذ مابه التفاوت از اعضای زنجیره تولید و توزیع در طرح دارویاری، اجرای سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو موسوم به تیتک، اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و پیگیری موضوع طب سنتی برگزار شد.

    وی توضیح داد: بر اساس بررسی‌های اولیه کمیسیون میزان مابه التفاوتی که بین نرخ جدید و قدیم پس از حذف ارز ترجیحی در طرح دارویار ایجاد شده، در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ مقرر شد در این خصوص کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت تشکیل شده و ظرف حداکثر دو هفته نتیجه را اعلام کنند. وزارت بهداشت نیز در خصوص اخذ این مبلغ از اعضای زنجیره با اعلام برنامه زمان‌بندی اقدام نماید.

    خضریان با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی در کشور به ویژه آنتی بیوتیک ها گفت: سوء مدیریت و ترک فعل در این موضوع برای اعضای کمیسیون محرز است. اینکه با توجه به شرایط ارزی کشور و نیازهای روز چه دستگاهی مسئولیت پیش‌بینی این شرایط و کدام مجموعه‌ها جهت تامین دارو اقدام می‌کردند، نیاز به بررسی بیشتر دارد. البته کمیسیون به وزیر بهداشت تذکر داد که هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود.

    سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ مصوب شده تا سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو (تیتک) با هدف ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور راه اندازی شود اما پس از گذشت ۹ سال هنوز این سامانه به شکل کامل تکمیل نشده است. موضوع در جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که اولاً وزارت بهداشت حداکثر تا یکشنبه هفته آینده دستگاه‌هایی که در این خصوص همکاری نمی‌کنند را به کمیسیون معرفی کرده و ثانیاً کارگروهی متشکل از کمیسیون اصل نود و وزارت بهداشت تکالیف باقیمانده برای راه اندازی کامل این سامانه را اعلام کند.

    خضریان بخش دیگر این جلسه را مربوط به پیگری آخرین وضعیت اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب مکمل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود عنوان کرد و افزود: پیگیری ایجاد یک ساختار تشکیلاتی در وزارت بهداشت در سطح معاونت برای طب سنتی و مکمل و حل موانع قانونی این موضوع در بخشی از جلسه بررسی و پیشنهادات مختلفی در این بخش مطرح شد؛ مقرر شد طی یکماه آینده حوزه تکالیف آموزشی و ترویجی وزارت بهداشت در حوزه طب مکمل احصا شود.

    خضریان اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی در حوزه توسعه طب مکمل، اقداماتی در وزارت بهداشت در دوره اخیر انجام شده اما در گذشته بنا به تصمیماتی معاونت خاص این بخش منحل شده و بی‌توجهی‌هایی به این موضوع صورت گرفته که لازم است اصلاح شود.

    به گفته وی، بخش دیگر جلسه به بررسی اقدامات انجام شده در مورد افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت که مسئولین آموزش وزارت بهداشت گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص ارائه کردند. براساس گزارش ارایه شده در مورد رشته پزشکی عمومی و دندانپزشکی خوشبختانه شاهد افزایش ظرفیت هستیم.

    وی افزود: در مورد تخصص‌های مورد نیاز کشور خصوصا در مناطق محروم با عنایت به اعلام وزارت بهداشت جهت اختصاص سهمیه ۵۰۰ نفری جدید جهت بومی‌گزینی، مقرر شد این موضوع در قالب تکمیل ظرفیت‌ها و همچنین پذیرش بومی از میان شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری با عنایت به تلفیقی از رشته‌های خالی مانده و همچنین مورد نیاز در مناطق محروم کشور با جذب نیروی بومی مورد توجه قرار گیرد و ساز و کار جذب آن به همراه جزییات رشته‌ها به کمیسیون اصل نود مجلس گزارش شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.