×
آخرین اخبار

در نشست جزییات همکاری ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا مطرح شد؛
ورود واکسن «پاستوکووک» از این هفته به واکسیناسیون عمومی کشور

  • کد نوشته: 67556
  • ۱۴۰۰-۰۵-۰۵
  • 256 بازدید
  • رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه فعلا در حجم کم تولید را آغاز کرده ایم و حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن تحویل وزارت بهداشت داده ایم از ورود واکسن «پاستوکووک» از این هفته به واکسیناسیون عمومی کشور خبر داد.
    ورود واکسن «پاستوکووک» از این هفته به واکسیناسیون عمومی کشور

    به گزارش دیدگاه نیوز ، نشست جزییات همکاری ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا با حضور دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران و دکتر ویسنته ورز بنکوکو رییس انستیتو پاستور فیلای کوبا امروز در استودیو سلامت وزارت بهداشت به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

    در ابتدای این نشست دکتر بیگلری درباره همکاری با کوبا در جریان ساخت واکسن، عنوان کرد: کوبا در زمینه ساخت واکسن یکی از کشورهای بسیار پیشرفته بوده و نگاه درست حاکمیتی به واکسن داشته است‌، توسعه واکسن‌ های کوبا طی سال‌ های اخیر اعجاب انگیز بوده و این صنعت برای خودشان بوده است و برگرفته از هیچ کشوری نیست و یک صنعت اصیل است. کوبا تنها کشوری است که در ۴۰ سال قبل به ما تکنولوژی واکسن داده است. دو یا سه سال همکاری با فینلای کوبا بیش از آنچه طی ۱۹ سال تحصیلم یاد گرفته بودم به من یاد داد و آموخت. آنها گروهی از دانشمندان با علم اصیل دارند و حاضر به بحث و گفت و گوی کار علمی هستند و ما از تصمیمی که گرفتیم راضی هستیم.

    حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن تحویل وزارت بهداشت دادیم

    رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوالی درباره میزان تولید صنعتی واکسن کووید نیز بیان کرد: فعلا در حجم کم تولید را آغاز کرده ایم و حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن تحویل وزارت بهداشت داده ایم که طی این روزها تزریق آن در کشور آغاز می‌شود. برنامه ریزی نصب خط صنعتی اولمان نیز در شهریورماه تمام می ‌شود و ان شاءالله از اوایل پاییز بتوانیم از این خط که ظرفیت اسمی تولید ماهی ۳ میلیون دُز دارد، استفاده کنیم و در انتهای پاییز هم امیدواریم خط دوم به بهره برداری برسد که آن هم ظرفیت مشابه دارد. در این بین اگر به واکسن نیاز داشته باشیم چون جمعیت کوبا از ما کمتر است؛ هرچه در کوبا تولید شود نصفش به ایران تعلق می‌گیرد تا وقتی که خودمان ظرفیت تولیدمان کفاف نیازمان را بدهد. خط تولیدی که راه افتاده است حتی با اتمام کووید می‌تواند صدها استفاده دیگر داشته باشد و سرمایه گذاری نکردیم که با اتمام کووید نتوان از آن استفاده دیگر کرد.

    وی درباره زمان ورود پاستووکوک به واکسیناسیون عمومی، ادامه داد: مقداری که تولید شده بود به وزارت بهداشت تحویل داده شد و این هفته به واکسیناسیون عمومی کشور وارد می‌شود. از اوایل پاییز هم تولید انبوه صنعتی آغاز می‌شود. برای کرونا بیشترین توجه برای پروژه مشترک را با کوبا داریم و با توجه به اینکه این واکسن برای کودکان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، ایمن است؛ مسلما نیاز داخلی و همچنین درخواست جهانی از واکسن زیاد خواهد بود. به همین دلیل برای راه اندازی خط تولید دوم هم برنامه ریزی کردیم.

    بیگلری عنوان کرد: انستیتو پاستور ایران کار طراحی واکسن دیگری را هم انجام داده است و واکسن دوم کاملا برای انستیتو پاستور ایران است که واکسنی ویژه بوده و افتخاری برای کشور است. ایران پنجمین کشوری است که ساخت این واکسن را تمام کرده و هفته‌ های آتی کارآزمایی بالینی فاز اول آن آغاز خواهد شد. این واکسن تکنولوژی خاصی دارد که تنها چند کشور دنیا آن را دارند. واکسن جدیدی که تولید کردیم کاملا با پاستوکووک متفاوت است و ما بعد از آمریکا، انگلیس، روسیه و چین، پنجمین کشوری هستیم که این واکسن را با اطلاعات خودمان ساختیم. این واکسن دو هفته بعد وارد کارآزمایی بالینی می‌شود و پلتفرم ساخت آن آدنو ویروس است.

    جزئیات پلتفرم واکسن سوبرانا

    همچنین در ادامه نشست رییس انستیتو پاستور فیلای کوبا عنوان کرد: اگر ظرفیت تولید واکسن پاستو کووک در ایران در ابتدا به حد مطلوب نرسد، نصف واکسن تولیدی در کوبا را به ایران می ‌دهیم. باید توجه داشت در شرایط کرونایی مسافرت سخت است و اگر من به ایران آمده ام برای این است که به شبهات پاسخ دهم و باید بگویم ما یک همکاری خوب با ایران داریم و نتیجه این همکاری این است که یک به اضافه یک جوابی بیشتر از ۲ خواهد داشت و این نتیجه همکاری ما با انستیتو پاستور است که از این همکاری خشنود هستیم.

    ویسنته درباره ارزیابی تیم کوبا از سایت کارآزمایی بالینی ایران بیان کرد: تیم بالینی ما در یک هفته گذشته از بازدیدهایی که از مراحل کارآزمایی ایران داشتند، هیجان زده شدند. انجام کارآزمایی بالینی با توجه به چالش ها پیچیده بود و آنچه همکارانم اعلام کردند این بود که استانداردهای لازم در کارآزمایی بالینی بالاتراز استاندارهای جهانی بوده است و همچنین به من گفتند خیلی چیزها از این کارآزمایی بالینی یاد گرفتند. به جز ایران شرکای علمی دیگری برای تولید واکسن کرونا داریم و محققینی از ایتالیا، فرانسه و چین همراهی می‌کنند و از نظرات آنها برای ارتقای واکسن استفاده کردیم.

    وی در ادامه درباره پلتفرم واکسن سوبرانا بیان کرد: اضافه کردن توکسئوتید کزاز به پروتئین نوترکیب هم افزایش ایمنی ایجاد می‌کند واین نقطه قوت این واکسن است و سوبرانا علاوه بر ایمنی از عفونت و بیماری پیشگیری می‌کند و این برتری این واکسن در برابر سایر واکسن‌هاست و بسیاری واکسن ‌ها در برابر عفونت کارایی خوبی ندارند و این واکسن دو جزء مجزا دارد که هر کدام خاصیت خود را دارند که با اتصال آن سیستم ایمنی این دو جزء را واحد شناسایی می‌کند و پاسخ بهتری می‌دهد.

    رییس انستیتو پاستور فیلای کوبا درباره پیش بینی از حضور کرونا در آینده بیان کرد: عوامل مدیریتی و سیاسی در پایان کرونا تاثیرگذار است. متاسفانه واکسن توزیع عادلانه‌ ای در دنیا نداشته است و کشورهای ضعیف دسترسی مناسبی به واکسن ندارند در نتیجه ویروس این فرصت را خواهد داشت که در کشورهای ضعیف گردش و موتاسیون داشته باشد و این موتاسیون مجدد به کشورهایی که واکسن زدند بازگردد و آنها را دچار چالش کند؛ دسترسی همه کشورها به واکسن بسیار اهمیت دارد و برخلاف باور عموم جنگ شرکت های واکسن ساز نیست و جنگ ویروس و بشیریت است و در حال حاضر تولید کنندکان واکسن یکدیگر را حمایت می ‌کنند زیرا اگر بتوانیم واکسن موثر تولید کنیم به داد بشریت رسیده ایم و امیدواریم در جنگ با ویروس پیروز شویم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *