×
آخرین اخبار

واکنش‌ها به بیانیه مشترک نهادهای امنیتی در خصوص دو خبرنگار بازداشتی

  • کد نوشته: 102850
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۷
  • 329 بازدید
  • یک روز پس از انتشار اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور»، بخشی از این بیانیه که حاوی طرح اتهاماتی برای دو روزنامه‌نگار بازداشتی نیلوفر حامدی و الهه محمدی بود با واکنش رسمی برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مواجه شد.

    واکنش‌ها به بیانیه مشترک نهادهای امنیتی در خصوص دو خبرنگار بازداشتی

    به گزارش دیدگاه نیوز، عصر شنبه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران درباره‌ی ایرادِ اتهام به دو همکارِ روزنامه‌نگار خود بیانیه‌ای صادر کرد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اشاره به بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد: «فعالیت خبری مورد اشاره نهاد‌های اطلاعاتی، جزو ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظایف روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود؛ این در حالی است که یکی از ریشه‌های مشکلات کشور، فقدان یا خطیر بودن انجام همین فعالیت‌های خبری است. آنچه را این بیانیه، «درد» دانسته، در واقع «درمانِ رسانه‌های داخلی» است.»
    در بخشی از این بیانیه آمده است: «بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت جز اینکه باید روزنامه‌نگاری را جرم و ممنوع اعلام کرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظیفه حرفه‌ای را مصداق اتهامی قرار داده‌اند که به معنای پایان کار روزنامه‌نگاری است.»
    در بخش دیگری از بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران آمده است: «بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم و از آن مهم‌تر اینکه، حرفه روزنامه‌نگاری را در داخل کشور منتفی تلقی می‌کنند. از این‌رو معتقدیم باید مجموعه نهادهای مدنی و صنفی مرتبط با رسانه و روزنامه‌نگاری در این مورد چاره‌اندیشی کنند و اعتراض خود را به این رویکرد ویرانگر که ریشه تضعیف نهاد رسانه و فرستادن مرجعیت رسانه‌ای به خارج از مرزها را دربردارد ابراز کنند.»
    انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران استان تهران با امنیتی دانستن چنین رویکردهایی به حرفه روزنامه‌نگاری خاطر نشان کرد: «با توجه به جمیع جهات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران معتقد است که ایرادات حقوقی گوناگونی از نظر شکلی و ماهوی در مورد اتهامات وارده به اقدامات حرفه‌ای دو همکار خبرنگار و نیز رویکرد نهاد‌های اطلاعاتی به حرفه روزنامه‌نگاری وجود دارد که این موارد نیز طی نامه‌ای جداگانه‌ به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه خواهد رسید.»
    نامه به ریاست قوه قضائیه
    هیات مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، از نسبت‌هایی که این بیانیه به دو روزنامه‌نگار بازداشتی داشت انتقاد کرد و در پایان نوشت: این روزنامه‌نگاران تاکنون در بازداشت چندان از حقوق متهم بهره‌مند نبوده‌اند و این فرآیند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنان نگران ساخته است. لذا از جنابعالی به عنوان ریاست محترم دستگاه قضا خواهشمندیم:
    ۱- دستور فرمایند نسبت به تخلفی که در خصوص انتشار برخی مفاد پرونده صورت گرفته است رسیدگی عاجل صورت گیرد.
    ۲- حقوق متهمان از حیث ارتباط مستمر و موثر با وکیل رعایت شود.
    ۳- شرایطی تهیه شود تا متهمان در اسرع وقت از بازداشت آزاد شوند.
    ۴- ترتیبی مقرر فرمایند تا نمایندگان این انجمن با متهمان ملاقات کرده و از وضعیت عمومی آنان اطلاع حاصل شود.
    واکنش مدیران مسئول شرق و هم‌میهن
    مدیران مسئول دو روزنامه شرق و هم‌میهن نیز به اتهامات مطرح شده این بیانیه در خصوص خبرنگاران خود واکنش نشان دادند. محمد رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق درباره طرح اتهام جاسوسی و آموزش نیلوفر حامدی (خبرنگار شرق) در خارج از کشور به نیت اغتشاش، گفت: این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند. می‌گویند این خبرنگاران توسط بیگانگان آموزش دیده‌اند که بروند خبر تهیه کنند! خب چرا بیگانگان آن‌ها را آموزش بدهند؟ او در پاسخ به این پرسش که نیلوفر حامدی برای انتشار خبر و گزارش سقز با شما هماهنگ بوده است، اظهار کرد: هر چه درباره او می‌گویند دروغ است. ایشان اولین بار عکس مهسا امینی را منتشر نکرده و قبل از او عکس‌هایی منتشر شده بود. نیلوفر از ابتدا تا انتهای این موضوع با من هماهنگ بود. انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار و نشریه ما کار درستی بوده و رسالت خبری خود را انجام داده‌ایم. مدیر مسئول موسسه خبری شرق درباره ادعایی مبنی بر اینکه این خبرنگاران در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، گفت: مگر برای آموختن کار خبر حتما باید به خارج بروند؟ در همین کشور هم امکانات آموزشی فراوان است.
    غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن نیز در خصوص اتهامات وارده به الهه محمدی خبرنگار این روزنامه گفت: تا آنجایی که ما در مورد خبرنگار بازداشتی پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد اما آن چیزی هم که در اطلاعیه آمده مربوط به همین فعالیت روزنامه‌نگاری و تهیه گزارش درباره ماجرای اخیر بوده است. حالا منتظر هستیم تا مقامات قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند. او به ایلنا گفته است: اگر مرجع خبری با هر سلیقه سیاسی در داخل کشور باشد، بیشتر به نفع کشور است تا اینکه منبع و مرجع بخش اخبار به بیرون از کشور منتقل شود. ما باید تلاش کنیم تا جو سالم برای اطلاع‌رسانی درست به مردم در داخل کشور را تقویت کنیم. تلاش همه خبرنگارانی که در داخل کشور کار می‌کنند در همین زمینه است. این بستگی به نگاه مسئولان دارد که این نگاه را چطور درک کنند.

     

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.