×
آخرین اخبار

واکنشها به ایده دکتر رضایی درخصوص ایران بزرگ اقتصادی

  • کد نوشته: 52498
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۶
  • 581 بازدید
  • ایندپندنت عربی در مقاله ای با عنوان «هژمونی منطقه ای و بین المللی یا "هلسنکی" خاورمیانه»، به ایده «ایران بزرگ اقتصادی» که اخیراً توسط دکتر محسن رضایی مطرح شده است، واکنش نشان داد.
    واکنشها به ایده دکتر رضایی درخصوص ایران بزرگ اقتصادی

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی ، این رسانه انگلیسی که می کوشد هرگونه ابتکارعمل برای تولید صلح، آرامش و رفاه توسط کشورهای منطقه را محکوم به شکست قلمداد کند، نوشت: «هرچند پیشنهادهای بسیاری برای ایجاد نظام امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه ارائه می‌شود، اما در عمل هیچ فرصتی برای دستیابی به چنین رویایی وجود ندارد».

    ایندپندنت عربی، قانون حاکم بر خاورمیانه را منطق زور و «قانون جنگل» دانست و تولید صلح منطقه ای توسط همسایگان را غیرممکن دانست و نوشت: «رسیدن به این هدف [دستیابی به الگوی مشارکت همسایگان در یک نظام امنیت منطقه ای]، نه در زیر چتر نظام جهانی چند قطبی کنونی که پس از سقوط سیستم دوقطبی آمریکا و شوروی، فروپاشی تک قطبی آمریکا و ظهور چین و روسیه در کنار ایالات متحده به وجود آمده است و شباهت بسیاری به “قانون جنگل” دارد ممکن است و نه هم تحت نظارت سازمان ملل متحد یا در تفاهم با رهبران محورهای منطقه‌ای، می‌توان به چنین رویایی دستیابی پیدا کرد».

    این رسانه انگلیسی، نوشت: «چند هفته پیش، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیشنهاد ایجاد نظام جدید منطقه‌ای برای حفظ ثبات خاورمیانه، مانند آن‌چه در توافق‌نامه امنیت اروپا در “هلسینکی” اتفاق افتاد را مطرح کرد» و در توضیح پیرامون طرح آنتومیو گوترش، خواستار ایفای نقش قیمومیتی از سوی امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه برای کشورهای خاورمیانه شد؛ چیزی که انگلیس همواره دنبال آن بوده است.

    ایندپندنت عربی، نوشت: «ایران خواستار ایجاد یک نظام امنیتی منطقه‌ای مبتنی بر حذف نیروهای آمریکایی از “غرب آسیا” است؛ طرحی که هدف از آن گسترش هژمونی [و احیای پیوندهای دیرینه و تاریخی] ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ همان‌گونه که بخش‌هایی از این پهنه جغرافی همچون یمن، عراق، سوریه، لبنان و غزه در زیر سلطه [و در محور «مقاومت فعال» در پیوند با] ایران قرار گرفته اند».

    این رسانه انگلیسی، ابتکار دکتر محسن رضایی با عنوان «ایران بزرگ اقتصادی و کمربند طلایی آسیای جنوب غربی» را احیای «امپراتوری پارسی» قلمداد کرد و نوشت: «محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آرزوی تشکیل “ایران بزرگ” است که قلمرو آن از سواحل شمالی خلیج فارس تا دریای عمان و از سند تا غزه و لبنان امتداد داشته باشد». 

    ایندپندنت، این طرح را شبیه سیاست اقتصادی و تجاری ترکیه با عنوان «احیای امپراتوری عثمانی» قلمداد نمود و آن را بعنوان بدیل نسخه آنکارا و نسخه تل آویو معرفی کرد.

    این رسانه انگلیسی، در جمع بندی پایانی خود، ضمن مخالفت با ابتکارعمل های بومی مثل ابتکار دکتر محسن رضایی برای توسعه روابط تجاری بین همسایگان با افق دستیابی به صلح و امنیت منطقه ای، سیاست قدیمی بریتانیا یعنی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» را آشکار کرد و نوشت: «منطقه پرتنش خاورمیانه هنوز هم شرایط دستیابی به یک نظام امنیت منطقه‌ای را ندارد».

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *