×
آخرین اخبار

هشدار فعالان محیط زیست به مسئولان در مورد وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

  • کد نوشته: 87576
  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۰
  • 321 بازدید
  • هشدارها و انتقادات فعالان محیط زیست آذربایجان غربی در مورد وضعیت وخیم دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

    هشدار فعالان محیط زیست به مسئولان در مورد وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

    به گزارش دیدگاه نیوز، طی دو دهه گذشته طرح‌های دولتی برای احیای دریاچه ارومیه روی کاغذ مانده و وضعیت این دریاچه روز به روز بدتر می‌شود.

    طی روزهای گذشته فعالان محیط زیست در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود به بی‌عملی دولت در احیای این دریاچه رو به مرگ را افزایش داده‌اند.

    جواد محمدی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی، اسفند پارسال از کاهش کم سابقه وسعت دریاچه ارومیه در عرض یک سال خبر داد.

    به گفته وی، بر اساس جدیدترین بررسی‌ها وسعت دریاچه ارومیه که پارسال سه هزار و ۵۷۵ کیلومتر مربع بود اکنون به دو هزار و ۳۲۴ کیلومتر مربع رسیده است. محمدی تایید کرد که حجم آب دریاچه ارومیه با دو میلیارد متر مکعب کاهش به نزدیک سه میلیارد متر مکعب رسیده است.

    فعالان محیط زیست آذربایجان غربی خواستار اجرای فوری طرح‌های انتقال آب به این دریاچه شده‌اند.

    اوضاع دریاچه ارومیه به قدری وخیم است که شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی که به‌طور مرتب آمار مربوط به تراز، حجم آب و وسعت دریاچه را منتشر می‌کرد، دیگر آماری از وضعیت دریاچه ارائه نمی‌دهد.

    کاهش حجم آب دریاچه به نصف طی سه سال و تبخیر روزانه چند ده میلیون مترمکعب و تخصیص نیافتن حقآبه وعده داده شده، دریاچه ارومیه را در وضعیت خطرناکی قرار داده و گزارش‌های فزاینده‌ از تبدیل نگین آبی ایران به کانون ریزگردها و نمک منتشر می‌شود.

    دولت حسن روحانی مدعی شده بود که برای احیای دریاچه ارومیه ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه کرده، اما تاکنون گزارش دقیقی درباره میزان موفقیت پروژه‌ها و هزینه‌های انجام شده منتشر نشده است.

    روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۹ تیرماه اعلام کرد طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در صحن علنی مجلس مورد بررسی و رای گیری قرار می‌گیرد و در صورت همراهی نمایندگان و تصویب، فرایند آن آغاز می‌شود.

    او گفت ستاد احیا میلیاردها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرده است که اکنون ثمره خاصی از این هزینه‌ها شاهد نیستیم؛ بر این اساس معتقدیم باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “هشدار فعالان محیط زیست به مسئولان در مورد وضعیت وخیم دریاچه ارومیه”

    1. زیست گفت:

      اگه تو کشور یک وضعیت بحرانی وجود داره آنهم نه به تازه کی بلکه بیش از ۱۵ساله وضعیت وخیم دریاچه ارومیه اینچنینه به مسئولین گفتن و گوشزد کردن لازم نیست باید خود مسولین دست بکاربشن چطور که در مورد یزد و اصفهان و کرمان و…انجام میگیره ولی بااین‌همه گفتن باز کاری اگه نمیشه باید شک کرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *