×
آخرین اخبار

هشدار برای احتمال انقراض زندگی عشایری

  • کد نوشته: 93712
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۲
  • 177 بازدید
  • کرمان – خبر روز – نماینده مردم بافت، رابُر و اُرزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر عشایر حمایت نشوند به احتمال زیاد انقراض زندگی عشایری را در آینده شاهد خواهیم بود.

    هشدار برای احتمال انقراض زندگی عشایری

    صمدالله محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دیدگاه نیوز استان کرمان با اشاره به کاهش تعداد عشایر شهرستان های بافت رابر و ارزوئیه طی سال های گذشته افزود: متاسفانه امروزه عشایر حمایت نمی شوند و در وضعیت خوبی قرار ندارند؛ گرچه اعتباراتی که قرار است به حوزه تامین نهاده های دامی اختصاص یابد، می تواند کمک کننده باشد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: همواره دلگرم به عشایرمان بودیم و باتوجه به نوع زندگی این قشر مولد و نگهبان اراضی و جنگل ها، دولت می تواند برای حمایت از آنان امتیازاتی به این قشر بدهد که انگیزه ای برای مردم ایجاد شود تا به زندگی روستانشینی و عشایری گذشته خود برگردند.

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه اکنون به نحوی شده که افتخار برخی افراد این شده است که فرزندشان متولد تهران یا حتی خارج از کشور باشد و این امر نشان می دهد ما بد حرکت کرده ایم که اگر زمینه ای فراهم می کردیم و امتیازاتی می دادیم، امروز تعداد عشایر ما بیشتر بود.

    سرنوشت هزار خانواده عشایر پارک ملی خبر چه می شود؟

    وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات عشایری حوزه استحفاضی خود به عنوان نمونه تصریح کرد: یکهزار خانواده عشایری در محدوده پارک ملی خبر(khabr) در شهرستان بافت زندگی می کردند که چرای دام و چشمه‌سارهایی داشتند اما دولت در سال های اخیر طرح اسکان عشایر را اجرا کرد و به این عشایر ۶۰ هکتار زمین و ۲۵ ثانیه آب داد و در عوض چرای دام منطقه سردسیر را از آنان گرفت.

    به گفته محمدی، امروز تعداد این خانوارها افزایش یافته اما میزان آبدهی چاه های آنان کاهش یافته و برخی چاه ها نیز خشک شده است؛ زندگی عشایر در آنجا در واقع در حال رسیدن به فلاکت است.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه عشایر هیچ منبع درآمد پایدار و پشتیبانی ندارند، به مشکل عشایر منطقه دیگری در ارزوئیه اشاره و بیان کرد: ۱۳ حلقه چاه در گذشته برای کشت علوفه و آبشخور دام به عشایر واگذار شده و خود دولت نیز برایشان چاه آب حفر کرده است؛ این درحالی است که همان روزها نیز کسی ایرادی به این کارها نگرفت اما امروز می گویند این چاه ها که خود دولت حفر کرده، مجوز ندارد.

    محمدی ادامه داد: برخی چاه ها را پلمب کرده اند و علت آن را نیز نداشتن مجوز بهره برداری اعلام می کنند در حالی که دولت خود برای عشایر چاه حفر کرده؛ پس قانونی بوده است.

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اگر این چاه ها حفر نمی شد هم آب کافی برای آبشخور عشایر وجود داشت و عشایر نیز به دنبال کشت علوفه و راه اندازی باغ نمی رفت اما امروز می گویند باغات با درختان ۳۰ ساله مجوزی ندارند.

    وی عنوان کرد: البته در نتیجه پیگیری های ما استاندار کرمان قول داده که پروانه این چاه ها در فرصت زمانی محدود بررسی و برای رفع مشکل عشایر تصمیم گیری شود که امیدواریم زودتر مشکل حل شود.

    عشایر بهترین محیط بان هستند

    محمدی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیدگاه نیوز درباره چرایی سیاست های طرح اسکان و تبعات آن یادآور شد: سیاست دولت برای اسکان عشایر در ظاهر به آرامش رساندن آنان بود اما پشت این سیاست، حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی و جلوگیری از آتش سوزی نیز بود زیرا فکر می کردند که عشایر این مشکلات را ایجاد می کند درحالی که این تصور اشتباه بود و هست.

    وی تاکید کرد: معتقدم بهترین محیط بانان خود عشایر هستند و مصداق های این حرف نیز وجود دارد.

    محمدی افزود: اگر میزان آتش سوزی های اخیر را با گذشته و در زمان حضور عشایر مقایسه کنیم می بینیم که این میزان افزایش یافته است زیرا غیر از عملکرد خود عشایر که حین زندگی در طبیعت، با طبیعت زندگی می کنند و مراقب طبیعت نیز هستند، دام های عشایر نیز علوفه خشک جنگل ها را می خوردند و این کار خود حفاظت طبیعی بود.

    این نماینده مجلس گفت: امروز منطقه قرق می شود و اجازه تردد در آن را نمی دهند لذا یک جرقه در جنگل خشک شده می تواند موجب آتش سوزی سطحی وسیع از منابع طبیعی ما شود.

    وی ادامه داد: عشایر در واقع به نفع محیط زیست و منابع طبیعی عمل می کنند به شرط اینکه فرهنگ سازی شود و جنگل ها را به عشایر بسپارند؛ آنوقت خواهیم دید علاوه بر حفاظت از جنگل ها، می توان جنگل کاری هم کرد و این کار علاوه بر حفظ جنگل ها، بار مالی نیز برای دولت ندارد.

    محمدی افزود: می توانیم عشایر را به جنگل کاری ترغیب کنیم اما متاسفانه مدیریت و سیاستگذاری ما صحیح نبوده است.

    جزییات حضور رییس سازمان عشایری در کرمان

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به حضور رییس سازمان عشایری کشور در کرمان طی هفته گذشته اشاره و بیان کرد: با حضور رییس سازمان عشایری کشور مقرر شد که مشکلات آموزش پرورش مدارس عشایری بررسی و مقرر شد کمک هایی به آنان شود.

    رشد ۱۲ برابری اعتبارات عشایر استان کرمان

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در خانه ملت در ادامه همچنین گفت: با حضور رییس سازمان عشایری کشور و استاندار کرمان توافق شد که از محل منابع مشترک استانی و ملی تامین اعتبار برای اجرای پروژه های آبرسانی و راهسازی عشایر شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه انجام شود.

    وی ابراز داشت: اعتباراتی که امسال برای عشایر گذاشته شد بویژه در استان کرمان تقریبا ۱۲ برابر سال گذشته است.

    محمدی افزود: همچنین تسهیلات ارزان قیمت از محل تبصره ۱۶ (کم بهره) برای عشایر گذاشته شد و بنیاد برکت و بسیج نیز برای پرداخت تسهیلات و مدیریت میدانی این طرح همکاری می کنند.

    تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مدارس عشایری

    وی گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون سال ۱۴۰۱ به آموزش و پرورش عشایری تخصیص یافته که در اختیار نوسازی مدارس قرار می گیرد و ما بایستی سهم خود را از این اعتبار ملی جذب کنیم.

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مدارس عشایری به مرور از بین رفته اند و نیازمند بازسازی و تقویت امکانات هستند؛ به طور مثال اخیرا از یکی از مدرسه های بافت بازدید کردیم که امکانات خوابگاهی آن مستهلک شده و ازبین رفته بود اما معتقدم که تخصیص این اعتبار امسال می تواند تغییر ایجاد کند.

    برگزاری همایش ملی عشایری در کرمان

    وی همچنین به برنامه ریزی برای برگزاری همایشی در سطح ملی ویژه عشایر در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه طی سه ماه اول سال آینده اشاره و تصریح کرد: متولی اصلی همایش ملی عشایر کشور، اداره عشایری استان کرمان است که سعی می کنیم ظرفیت های عشایری را در آن به نمایش بگذاریم.

    محمدی اظهارداشت: عشایر ما در بافت، رابر و ارزئویه دومین ظرفیت عشایری کشور، نخستین تولیدکننده با کیفیت ترین کُرک کشور، تنها مرکز اصلاح نژاد بز راینی و دارنده سهم ۳۰ درصد دست بافت های استان کرمان است.

    به گفته وی شهید سپهبد سلیمانی خود یکی از عشایر در همین منطقه بود و به عشایر بودن خود نیز افتخار می کرد.

    تولید با کیفیت ترین کرک ایران در بافت، رابر و ارزوئیه

    وی اضافه کرد: با کیفیت ترین کرک ایران در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه تولید می شود و بز کرک راینی نیز در اصل متعلق به همین منطقه است.

    محمدی عنوان کرد: تنها مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در بافت است اما به حالت تعطیل درآمده و توجهی به آن نمی شود؛ حتی یکی از وزیران را به این منطقه بردیم اما مدیران استان نمی خواهند بپذیرند که این مجموعه نیاز به حمایت دارد.

    وی افزود: اصلاح نژاد در شهرستان بافت باید به طریقی انجام شود که بتواند در سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه و حتی دیگر مناطق استان اثرگذار باشد.

    محمدی با اشاره به تولیدات دامی سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه گفت: به نظر می رسد ۳۰ درصد دست بافت های استان کرمان مربوط به عشایر است و شهرستان های بافت و رابر و ارزوئیه اصالتا عشایر بودند و بیشتر این مناطق به مرور یکجا نشین شده اند.

    عکس آرشیوی است

    نیاز اساسی عشایر رابر به ساخت ۲ پل

    وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده در حوزه راهسازی برای عشایر اظهارداشت: عشایر استان کرمان ۳۰۰ شهید تقدیم کرده اند که ۱۱۴ شهید آن متعلق به ایل لری است و در مسیر کوچ این عشایر که این میزان شهید داده اند نیاز ضروری به ساخت ۲ پل وجود دارند که سال ها معطل مانده است.

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از آنها ضرورت ساخت پل اُشکان آبدر است که نیازی اساسی برای عشایر این منطقه به شمار می رود و در شرایط فعلی، هنگام بارندگی اگر اتفاقی برای عشایری بیفتد و بیماری داشته باشند نمی توانند بیمار را با فوریت به مراکز درمانی منتقل کنند.

    وی افزود: مشکل پل کهیروئیه که عشایر لری در آنجا ساکن هستند نیز بسیار نگران کننده است؛ معتقدم با وجود شرایط فعلی، شان نظام و عشایر ما حفظ نشده است.

    محمدی گفت: عشایر لری که ۱۱۴ شهید دادند حق دارند که حداقل یک پل برای آنان ساخته شود و حداقل یک مشکل راه آنان رفع شود.

    این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از پل های فلزی تنها حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در اعتبارات امسال پیگیری می شود اما ساخت پل دیگر نیازمند مطالعه و بررسی برای میزان اعتبار است.

    آغاز مطالعات ساخت راه سیاهکوه ارزوئیه – اسفندقه جیرفت

    وی همچنین با بیان اینکه راه های ارتباطی عشایر از جمله مشکلات این قشر در استان کرمان به شمار می رود عنوان کرد: ۳۰۰ خانوار عشایر در منطقه سیاهکوه ارزوئیه به سمت اسفندقه در شهرستان جیرفت مستقر هستند اما هیچ راهی ندارند و خود عشایر راهی مالرو در این منطقه ساخته اند که مقرر شد تا مطالعات این راه نیز آغاز شود.

    شان نظام این است که به عشایر توجه کند

    نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شان نظام جمهوری اسلامی این است که به عشایر بیشتر توجه شود گفت: عشایر قشری مولد هستند که برای دولت هزینه ای ندارند و این قشر در تولیدات دامی بیشترین کمک را بدون مزد و منت به دولت می کنند.

    مشکل حوزه تولید دامی عشایر

    وی با بیان اینکه عشایر ما خیلی مظلوم واقع شده اند تصریح کرد: از مظلومیت و مشکلات عشایر اینکه یکی از عشایر ما اعلام می کرد که ۷۰۰ هزار تومان برای یک گونی(کیسه) جو هزینه می کند در حالی که این عشایر هر گوسفند را ۵۰۰ هزار تومان آن هم برای دریافت هزینه طی سه ماهه می فروشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *