×
آخرین اخبار

هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرد!

  • کد نوشته: 103579
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۲
  • 158 بازدید
  • بررسی قیمت‌ها در بازار حاکی از رشد ۵ تا ۱۲۰ درصدی انواع مصالح ساختمانی طی یک سال گذشته است. فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفته هزینه ساخت مسکن از متری ۵ میلیون تومان در سال گذشته به متری ۹ میلیون تومان در سال جاری رسیده است. این تخمین حاکی از جهش ۸۰ درصدی هزینه ساخت طی یک سال است.

    هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرد!

    زینب مختاری– به گزارش دیدگاه نیوز، به عنوان مثال در حالی که طی هفته نخست آبان ماه سال گذشته قیمت  یک بسته ۲۰ کیلویی پودر بتونه به طور متوسط ۳۵ هزار تومان بوده اما این رقم در هفته نخست آبان ماه سال جاری به رقم ۷۷ هزار تومان رسیده که از رشد ۱۲۰ درصدی این ماده ساختمانی نشان دارد.

    در مثالی دیگر می‌توان به متوسط قیمت سیمان اشاره کرد. میانگین قیمت یک بسته ۵۰ کیلویی سیمان تیپ ۲ در هفته نخست آبان ماه سال قبل ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان بوده اما این ماده ساختمانی طی یک سال گذشته با رشدی معادل ۸۳ تا ۱۰۲ درصد مواجه شده و طی هفته نخست آبان ماه دست کم از ۶۴ هزار تا ۷۵ هزار تومان قیمت خورده است. این رشد قیمت ها محدود به همین دو ماده ساختمانی نیست و می توان فهرستی بلندبالا از مصالحی را ارائه داد که طی یک سال گذشته تورم شدیدی را تجربه کرده‌اند.

    جهش هزینه ساخت مسکن

    فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان به ایسنا گفته است که هزینه ساخت مسکن از متری ۵ میلیون تومان در سال گذشته (قیمت حداقلی) به متری ۹ میلیون تومان در سال جاری رسیده است. این تخمین حاکی از جهش ۸۰ درصدی هزینه ساخت طی یک سال است. هزینه ساخت برای سال جاری البته از سوی برخی دیگر از فعالان بازار مسکن تا ۱۴ میلیون تومان هم برآورد می شود.

    محمدرضا جواهری، رئیس هیات مدیره گروه مالی بانک مسکن پیشتر گفته بود: »هزینه ساخت هر متر مسکن در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۹ الی ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شد، اما حالا این رقم با افزایش حدود ۴۰ درصدی به ۱۳-۱۴ میلیون تومان رسیده که ناشی از بالا رفتن هزینه خدمات مهندسی و همچنین مواد ساختمانی است.»

    وعده‌های رویایی

    مسئولان وزارت راه و شهرسازی هر روز با ایده های جدیدی پشت تریبون ها قرار می گیرند و وعده های تازه ای درباره ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ارائه می دهند. با این حال اما دولت سیزدهم هم در ادامه تجربه دولت های قبل از خود در این حوزه دستاوردی جز «شکست» نداشته است.

    طی یک سال گذشته با وجود اعلام برنامه‌ها و وعده‌های متعدد در زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هنوز از تحویل حتی یک واحد مسکونی از این مجموعه خبری نیست. مکان‌یابی نادرست، عدم تامین زمین مناسب برای ساخت واحدها، مشکلات تامین بودجه و تسهیلات و پایین بودن توان مالی متقاضیان که بر اثر تورم هر روز نیز با کاهش بیشتری مواجه است، عمده چالش‌های جدی طرح‌های ساخت و ساز دولت را تشکیل می دهد.

    تعلل دولت در زمینه ساخت و ساز مسکن و ناتوانی از حل و فصل مشکلات اما هر روز کنتور می اندازد و هزینه های ساخت را برای متقاضیان واقعی بازار مسکن و حتی طرح مسکن ملی افزایش می دهد. این روند همچنین موج تازه ای از رشد قیمت ها را در بازار خرید و فروش مسکن به دنبال خواهد داشت.

    رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال

    رشد قیمت مصالح ساختمانی در حالی ثبت شده که بورس کالا هم طی دو سال گذشته برای تعدیل قیمت‌ها در بازارهای فولاد و سیمان، وارد میدان شده است. اگرچه به عنوان مثال در بازار سیمان نوسان قیمت ها تحت تاثیر تحولات و عوامل مختلفی مانند عوارض صادراتی و افت و خیز تقاضای فصلی (کاهش ساخت و ساز در فصول سرما و رشد تولید مسکن در ۶ ماهه نخست) قرار دارد اما با این حال سیمان تیپ ۲ طی یک سال گذشته˓ روند صعودی خود را حفظ کرده و حالا رشد بالای ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. سیمان سفید هم دست کمی از همگروه خود نداشته و طی یک سال گذشته هر کیسه ۴۰ کیلویی از این ماده ساختمانی دست کم بین ۱۵ تا ۴۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

    کاهش قیمت فولاد هم کمکی نکرد

    در میان مصالح ساختمانی شاید بتوان گفت که قیمت فولاد آن هم به دلیل وضعیت زنجیره فولاد در بازارهای جهانی کاهش قیمت را تجربه کرده است. مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران به تازگی با بیان اینکه وضعیت اجرای طرح های توسعه ای از سوی دولت اصلاً مطلوب نبوده اعلام کرده است که سرانه مصرف فولاد در کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش شدیدی داشته است.

    این کاهش مصرف سیگنال مهمی برای قیمت محصولات زنجیره فولاد محسوب می شود و آن را به عقب می‌راند. این روند البته به معنای ارزان قیمت بودن این محصول نیست و هزینه تامین فولاد و میلگرد برای ساختمان، همچنان نقش پررنگی در هزینه ساخت مسکن ایفا می کند.

    در حالی قیمت مصالح ساختمانی اعم از یونولیت، بلوک های سقفی، انواع سیمان، رنگ، پودر بتونه،˓ چسب و حتی خدمات مهندسی طی یک سال اخیر افزایش چشمگیری یافته و هزینه ساخت را به شدت بالا برده است که هر روز وعده های تازه ای از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره تولید مسکن مطرح می شود. در این میان اما حتی بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات، کمکی به متقاضیان و سازندگان بخش خصوصی برای ساخت مسکن نمی کنند و چشم انداز مشخصی غیر از وعده ها هم در حوزه مسکن وجود ندارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.