×
آخرین اخبار

هدف گذاری لایروبی ۶ بندر صیادی خوزستان

  • کد نوشته: 102935
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸
  • 119 بازدید
  • اهواز – خبر روز – سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از لایروبی ۶ بندر صیادی خوزستان در سال جاری خبر داد و گفت: بنادر خوزستان عمدتا” به دلیل اینکه در رودخانه‌ها و خوریات واقع شده‌اند نرخ رسوب آن‌ها بسیار بالاست و این یکی از مشکلات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری این استان است.

    هدف گذاری لایروبی ۶ بندر صیادی خوزستان

    به گزارش روز یکشنبه دیدگاه نیوز از روابط عمومی شیلات خوزستان الیاس واحدی در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی ساماندهی وضعیت بنادر خوزستان در سرسرای اداری شیلات خوزستان افزود:دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری موظف است نسبت به احصاء نیازها و مشکلات بنادر ماهیگیری استان خوزستان اقدام کند.

    وی گفت:بندر صیادی آبادان یکی از بنادر پررونق استان خوزستان است و در سال جاری در بندر صیادی آبادان ۲ طرح از جمله ساخت اسکله برای شناورهای صیادی و احداث تاسیسات و ابنیه پسکرانه بندر در دست پیگیری است و با اجرای این ۲ طرح امیدواریم نیازهای زیرساختی شیلات این بندر تامین شود.

    واحدی افزود:در بنادر خور ابوخضیر شادگان و بحرکان هندیجان نیز اقداماتی در دست اجرا است که در تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد و برای توسعه هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که در صورت تامین و تصویب اعتبار، گام تکمیلی این بنادر دنبال خواهد شد.

    وی با بیان اینکه لایروبی ۶ بندر صیادی استان در دستور کار سازمان قرار گرفته است افزایش رسوب بنادر را یکی از مشکلات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری خوزستان عنوان کرد و افزود:موضوع مهمی که در زمینه توسعه بنادر وجود دارد این است که بنادر استان عمدتا به دلیل اینکه در رودخانه‌ها و خورها واقع شده‌اند میزان رسوب آن‌ها بسیار بالا است و برای رفع این مشکل نیز لایروبی ۶ بندر صیادی آبادان، چوئبده، نهر قصر، سجافی، بندرامام خمینی(ره) و خورسمایلی) در دستور کار سازمان قرار گرفته است و هم اکنون عملیات هیدروگرافی انجام شده و به مرور بعد از تامین اعتبار ، عملیات لایروبی شروع خواهد شد.

    سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به مدیریت بنادر ماهیگیری فعال افزود:این بنادر از نظر استقرار واحدهای مدیریت شیلاتی و روند واگذاری مدیریت آنها به تشکل‌های صیادی مورد بررسی قرار گرفتند.

    وی با تاکید بر اینکه نکته حائز اهمیت و اصلی بحث تعمیر و نگهداری بنادر است ادامه داد: این مهم فاقد ردیف بودجه است و سازمان شیلات ایران نمی‌تواند برای این موضوع بودجه تامین کند و لازم است هزینه تعمیر و نگهداری بنادر در دستور کار مدیران بهره‌بردار که از تشکل‌های صیادی هستند قرار بگیرد و برای تحقق این امر نیاز است جامعه صیادی پای کار بیایند و بخشی از هزینه‌های جاری بنادر را عهده‌دار شوند.

    سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: سیاست سازمان شیلات در راستای سیاست کلی دولت مبنی بر این است که بنادر صیادی به گونه‌ای خوداتکا مدیریت شوند.

    واحدی با بیان اینکه برای افزایش عمربندرهمکاری جامعه صیادی موردنیاز است و در صورتی که زیرساخت‌های بندر مستهلک شود محل فعالیت و کسب درآمد جامعه صیادی از بین می‌رود افزود:دولت سرمایه اساسی را صرف ایجاد زیرساخت‌ها کرده است و برای نگهداری و تعمیر این زیرساخت‌ها باید بهره‌برداران از مسیر تشکل‌ها کمک کنند و البته این موضوع نافی سرمایه‌گذاری کلان سازمان شیلات ایران و دولت در زمینه توسعه موج شکن‌ها، لایروبی، دستک‌های سنگی و تثبیت سواحل که عملیات اجرایی پر هزینه هستند نخواهد بود.

    سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: علاوه بر برنامه‌های مصوب یاد شده، براساس درخواست جامعه صیادی و شیلات استان مطالعه ۲ بندر خور سمایلی و خور سجافی به منظور ساماندهی محل پهلوگیری قایق‌های صیادی در دستور کار امسال سازمان شیلات است و بعد از تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

    به گزارش دیدگاه نیوز استان خوزستان از نظر فعالیت صید و صیادی دریایی، پس از استان‌های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.

    سالانه حدود ۵۵هزار تُن ماهی و میگو از صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس واقع در محدوده فعالیت صیادان خوزستانی صید می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.