×
آخرین اخبار

هدف ایران از عضویت در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است/ سه مزیت عضویت ایران

  • کد نوشته: 96115
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۷
  • 201 بازدید
  • تهران- خبر روز- معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ترانزیت، انرژی و حوزه دفاعی را سه مزیت ایران در سازمان همکاری شانگهای دانست و گفت: هدف ما از عضویت در این سازمان انتفاع اقتصادی است.

    هدف ایران از عضویت در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است/ سه مزیت عضویت ایران

    به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حوزه سیاست خارجی دیدگاه نیوز، مهدی صفری در برنامه تلویزیونی صف اول با بیان اینکه عضویت در شانگهای بازارهای نو در حوزه انرژی برای کشورمان ایجاد می کند،  اظهار داشت: بازار منطقه شانگهای به بیش از ۹ میلیارد دلار می‌رسد که می تواند فرصت خوبی برای توسعه صادرات کشورمان فراهم کند.

    وی میزان صادرات ایران را به چین حدود ۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: تجارت کشورمان با هند نیز حدود ۲ میلیارد دلار و با روسیه به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است.

    وی خاطر نشان کرد: بازار سازمان شانگهای محدود به حوزه انرژی نیست و مواردی چون صدور کالا، خدمات مهندسی و انتقال تکنولوژی را نیز شامل می‌شود.

    صفری یکی از مزیت های ایران برای اعضای شانگهای را دسترسی به آبهای آزاد و موضوع ترانزیت کالا دانست و گفت: در اغلب ملاقات‌های رئیس جمهور با مقامات حاضر در شانگهای آنها درخواست می‌کردند مکان‌هایی باشد تا در بندر عباس و چابهار کالا جابجا کنند.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: با عضویت ایران در سازمان شانگهای، تمام کشورهای آسیای مرکزی به واسطه کشورمان به دریاهای آزاد راه پیدا می‌کنند.

    وی خاطر نشان کرد: اهمیت موضوع ترانزیت سبب شد تا رئیس جمهور ازبکستان در جلسه پیشنهادی داد که امسال مؤسسات مناطق آزاد اعضاء و کشورهای ناظر جلسه تشکیل شود که این موضوع هم امتیازاتی برای کشورمان دارد.

    هدف ایران از حضور در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است/ انتقال تقریبی قدرت از غرب به شرق

    معاون وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه با ورود اعضای جدید به شانگهای، این سازمان از یک سازمان منطقه ای در حال تبدیل شدن به یک نهاد بین المللی است، اظهار داشت: به جز اعضای اصلی، اعضای ناظری مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان در این سازمان حضور دارند و حتی کشورهای عربی همچون امارات، قطر و عمان هم برای عضویت تقاضا کرده اند.

    وی چین را اقتصاد اول دنیا برشمرد و با تاکید بر اینکه قدرت تقریبا از غرب به شرق انتقال یافته است، افزود: در تکنولوژی‌های بخش انرژی، روسیه به خصوص در بخش گاز و نفت در سطح بسیار خوبی قرار دارد. 

    صفری با یادآوری اینکه ایران و روسیه در زمینه گاز و تولیدات نفتی در سطح بالایی هستند و در عین حال چین، هند، پاکستان مصرف کننده بزرگ نفت و گاز به شمار می روند، از ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان به عنوان بازارهای جدید انرژی کشورمان نام برد و گفت: این موضوع باعث افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی درمنطقه و ملاقات‌هایی سالیانه بین وزرای خارجه و روئسای جمهور کشورها می شود.

    وی خاطر نشان کرد: عضویت در نهادهای بین المللی چون شانگهای فضای مناسبی را برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی فراهم می کنند تا از این شرایط برای توسعه تجارت استفاده کنند.

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره فرآیند عضویت ایران در شانگهای یادآور شد: ۴۹ سند مربوط به عضویت ایران که لایحه آن تقدیم مجلس شده است، باید در مجالس هشت کشور عضو نیز تصویب شود؛ پس از آن در جلسه سال آینده که در هند برگزار می شود، روسای جمهور موافقتنامه‌ها را امضاء خواهند کرد و رسمی شدن پذیرش ما در پیمان شانگهای تکمیل می‌شود.

    وی همکاری های امنیتی را یکی از محورهای همکاری در شانگهای دانست و گفت: روزی که سازمان شانگهای شکل گرفت بیشتر مبارزه با فعالیت های تروریستی و جرایم سازمان یافته ای چون قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی محور کار بود که در این زمینه کشورمان فعالیت ها و ظرفیت های خوبی دارد اما آنچه مهم است، گرایش ایران به شانگهای بیشتر اقتصادی است و در کنار آن مباحث مربوط به امور دفاعی نیز مطرح است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *