×
آخرین اخبار

نرخ بیکاری جوانان کاهش یافت؟

  • کد نوشته: 103304
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰
  • 222 بازدید
  • تازه‌ترین داده‌های آماری از وضعیت اشتغال و بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بیکار بوده‌اند. با اینحال، کارشناسان از بابت فاصله معنادار آمار با واقعیات اقتصادی نگران هستند.

    نرخ بیکاری جوانان کاهش یافت؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، تازه‌ترین داده‌های آماری از وضعیت اشتغال و بیکاری در تابستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بیکار بوده‌اند. این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش ۲٫۷ درصدی همراه بوده است. بیکاری در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هم ۱۶٫۲ درصد بوده است. این نرخ هم کاهش ۱٫۴ درصدی داشته است.

    چندی است که آمارها با آنچه در واقعیت بازارهای ایران رخ می‌دهند، متفاوت هستند. کارشناسان در بررسی وضعیت کنونی بازار کار بر این باورند که رفع محدودیت‌های کرونایی سبب رونق برخی بخش‌ها به‌ویژه بخش خدمات شد و چراغ بنگاه‌هایی که در اثر تعطیلی‌های مکرر خاموش شده بود، روشن شد. اما، اینکه اشتغال مبتنی بر برنامه ایجاد شده باشد، با وجود اینکه وزارت کار برای چند ماهی بدون وزیر بود، محل شک و تردید است.

    اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری با کمی کاهش یعنی کمتر از یک درصد در تابستان امسال به ۸٫۹ درصد رسیده است. اما فعالان بازار کار که معتقدند نرخ بیکاری کماکان در اقتصاد ایران دوررقمی است، به این آمار هم انتقاداتی وارد می‌دانند. یکی از این انتقادات به جمعیت فعال کشور مربوط می‌شود. اینکه نرخ این گروه به درستی محاسبه نمی‌شود. البته این اشکالی است که از دیرباز وجود داشته. علت آن هم به نبود هم‌پوشانی داده‌های مرکز آمار با سایر مراکز تخصصی برمی‌گردد.

    نرخ بیکاری در ۳ گروه برجسته دورقمی است

    اما دومین انتقاد به نرخ بیکاری سه گروه یعنی جوانان، زنان و فارغ‌التحصیلان مربوط می‌شود. کارشناسان بر این باورند که در دو بخش زنان و فارغ‌التحصیلان نرخ بیکاری بیشتر از ۴۵ درصد است. آنها در ترسیم چشم‌انداز وضعیت بیکاری این گروه‌ها هم کاهشی در نرخ بیکاری نمی‌بینند و از این بابت بسیار نگران هستند.

    آمار منابع رسمی نیز حکایت از این دارد که هم‌اکنون دو میلیون و ۳۳۳هزار و ۴۵۷ نفر بیکار در کشور وجود دارد که سهم «جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» نشان می‌دهد ۴۰.۹ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند.

    اشتغال زنان هم طی سال‌های گذشته با نوسانات قابل توجهی همراه بوده است. گزارش‌های منتشر شده حکایت از این دارد که تا پیش از این تحریم‌های اقتصادی و کرونا موجب کاهش مشارکت اقتصادی و افت سهم اشتغال زنان شده بود و حالا باید قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی را به آن اضافه کرد.

    نرخ بیکاری افزایش می‌یابد؟

    بر اساس این گزارش، قطعی اینترنت نتایج اسف‌باری برای مشاغلی که بعد از کرونا جان تازه‌ای گرفته بودند، به همراه داشت. برخی آمارها از زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی صنایع از تحدید اینترنت خبر می‌دهند. در عین حال تعدادی از مدیران نیز مجبور به تعدیل نیروی کار خود شده‌اند. موضوعی که به نگرانی‌ها از گسترش بیکاری در کشور دامن زده و سوء‌ظن نسبت به آمارهای رسمی را افزایش داده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.