×
آخرین اخبار

نخستین زن تاجر ایران

  • کد نوشته: 112227
  • ۱۴۰۱-۱۰-۰۷
  • 200 بازدید
  • مهین افشار، نوه ملک‌التجار به‌عنوان اولین زن بازرگان ایران در سال۱۳۲۶ موفق به دریافت کارت بازرگانی شد. افشار با فروش بخشی از جهیزیه‌اش توانست سرمایه‌ای فراهم آورد و به‌عنوان نخستین زن بازرگان در کشور به تجارت بپردازد.

    نخستین زن تاجر ایران

    او کار را با سرمایه‌ای حدود ۴۰هزار تومان شروع کرد. ابتدا نمایندگی شرکت‌هایی مانند «یورماستر اندون و یوخ» دانمارک و کارخانه‌های آرو، سارازن، ساژ و اوهاندو آلمان را به عهده داشت.

    او کالاهایی سرمایه‌ای مانند موتورهای دیزل، ژنراتور برق و ماشین‌های بزرگ و کوچک جوشکاری وارد می‌کرد. پس از تجربه واردات در این زمینه‌ها، در پنج بندر بزرگ دنیا یعنی آمستردام، نوتردام، لندن، نیویورک و آنتورب کارگزاری حمل و نقل دایر کرد.

    مهین افشار مدتی نیز منشی گروه ” زنان ملیون ” بود و علاوه بر کار تجارت در دکوراسیون نیز مهارت داشت و عتیقه دار بزرگی بوده است.

    او فارغ التحصیل مدرسه ژانداراک بود و در ۲۸ سالگی با مهندس افشار کارمند پتروشیمی ازدواج کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه منعی برای حضور زنان در اتاقهای بازرگانی وجود نداشت اما به دلیل شرایط خاص آن دوره بانوان بازرگان حضور فعالی در اتاقهای بازرگانی نداشتند،اما این روند همگام با آغاز توسعه و گسترش حضور زنان در محافل علمی و دانشگاهی چهره ای دیگر به خود گرفت و زنان بازرگان ما نیز توانستند با مشارکت در تاسیس اتاقهای بازرگانی مشترک موفق به ورود به هیات رئیسه تعدادی از اتاقهای بازرگانی مشترک با دیگرکشورها شوند.

    این روند به همین صورت ادامه داشت تا آن که در پنجمین انتخابات اتاقهای بازرگانی که در هفتم اسفند ۱۳۸۱ در سراسر کشور برگزار شد، زنان بازرگان موفق به ورود به هیات نمایندگان اتاقهای تهران، ساری و اهواز شدند.

    موفقیت دو زن بازرگان برای ورود به هیات نمایندگان اتاق تهران از بخش های صنعت و بازرگانی باعث تشویق و دلگرمی دیگر زنان بازرگان شد. به طوری که تعداد زنان دارنده کارت بازرگانی در سال های اخیر نسبت به سال ۱۳۸۱ افزایش یافته است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *