×
آخرین اخبار

نخستین خط‌آهن میان ایران و افغانستان افتتاح شد

  • کد نوشته: 46216
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۲
  • 579 بازدید
  • خط ریلی خواف-هرات به عنوان دومین کریدور ریلی بین‌المللی در شرق ایران افتتاح شد.حسن روحانی و محمد اشرف غنی افتتاح مسیر ریلی خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان را رویدادی تاریخی دانستند.
    نخستین خط‌آهن میان ایران و افغانستان افتتاح شد

    به گزارش دیدگاه نیوز ، با نشست مشترک روسای جمهوری ایران و افغانستان که به دلیل کرونا به صورت ویدیو‌کنفرانس برگزار شد، خط‌آهن ایران به افغانستان وصل شد.

    حسن روحانی و محمد اشرف غنی افتتاح مسیر ریلی خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان را رویدادی تاریخی دانستند.

    وصل شدن راه‌آهن ایران به افغانستان یکی از موضوعاتی بود که در سال ۱۳۸۵ مورد توافق دو کشور قرار گرفت. ایران کار احداث فازهایی که به عهده داشت را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد ولی افغانستان تا چهار سال پیش فعالیت برای احداث بخشی که به عهده داشت را شروع نکرده بود.

    نهایتا این مسیر ریلی که قرار بود در سال ۱۳۸۸ به صورت کامل افتتاح شود با ۱۱ سال تاخیر در روز ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ به صورت ناقص آغاز به کار کرد.

    براساس طرح نهایی‌شده، این مسیر ریلی باید ۲۲۵ کیلومتر طول داشته باشد ولی امروز تنها ۱۴۰ کیلومتر از آن افتتاح شد و طرف ایرانی ابراز امیدواری کرد که افغانستان همکاری بیشتری برای تکمیل این کریدور مسافری و ترانزیتی انجام دهد.

    محمد اسلامی، وزیر راه ایران در مراسم افتتاح این خط آهن گفت که ظرفیت نهایی آن انتقال سالیانه شش میلیون تن کالا و بیش از یک میلیون مسافر خواهد بود.

    حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنانی گفت که راه‌آهن خواف-خرات پس از راه‌آهن میرجاوه که ایران را به پاکستان متصل کرده، دومین مسیر ریلی بین‌المللی شرق ایران است و شرکت‌های ایرانی حاضرند کار توسعه این خط ریلی در درون افغانستان و اتصال هرات به مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان را انجام دهند: «جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه آهن روزنک در افغانستان را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و این راه آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.»

    ایران و آینده صلح در افغانستان
    محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز گفت که کشورش مطالعه مسیر احداث طولانی‌ترین راه‌آهن افغانستان را در دست دارد که «از شمال افغانستان در مرز «شیرخان بندر» با تاجیکستان آغاز و به مزارشریف و هرات می‌رسد.»

    هر دو طرف که نیم‌نگاهی به مسیر اقتصادی جاده ابریشم چین و آمادگی برای نقش‌آفرینی جدی در آن دارند، اظهار امیدواری کرده‌اند که افتتاح این خط آهن به توسعه روابطشان کمک کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *