×
آخرین اخبار

میم: مثل میراث فرهنگی الف : مثل احساس فرهنگی نتیجه: ؟؟؟

  • کد نوشته: 51471
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۷
  • 410 بازدید
  • نوشتاری از : یوسف مداحیان بر هیچ‌کس پوشیده نیست که میراث تاریخی و ماندگار ما نیازمند حفظ و حراست و نگاهبانی است. از این‌که سازمان و اداره ای هم در این رابطه وجود دارد خرسندیم، و از این‌که احساس و دغدغه این میراث در دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد بسیار رضایتمندیم . اما در این […]

    میم: مثل میراث فرهنگی  الف : مثل احساس فرهنگی  نتیجه: ؟؟؟

    نوشتاری از : یوسف مداحیان

    بر هیچ‌کس پوشیده نیست که میراث تاریخی و ماندگار ما نیازمند حفظ و حراست و نگاهبانی است. از این‌که سازمان و اداره ای هم در این رابطه وجود دارد خرسندیم، و از این‌که احساس و دغدغه این میراث در دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد بسیار رضایتمندیم .

    اما در این ویرانه آباد میراث فرهنگی استان خوزستان چرا تاکنون حرف دوستداران میراث فرهنگی برای سردمداران این اداره کل آن‌چنان‌که باید تأثیر نداشته است.
    هرگاه خدشه‌ای و یا خراشی بر زمینی که سابقه تاریخی دارد وارد می شود دوستداران احساسمند میراث کهن ما فریادشان به هوا بلند می شود اما این دوستداران محترم آیا از خود پرسیده اند چرا حرفشان خریدار ندارد.

    اگر نگاهی به پیشینه تاریخی رامهرمز بیندازیم، کدام میراث کهن این شهر را میراث فرهنگی استان خوزستان، احیا و بازسازی کرده است؟ قلعه دا و دختر که ویران شد، تل گسر که در معرض فرسایش است، منزل بهبهانی(امیر مجاهد) که ویرانه شد، تا با دلسوزی و تلاش‌های چندین ساله جناب بهبهانی ترمیم آن آغاز شد که اگر او هم نبود این بنای تاریخی هم کار ویرانی‌اش تمام‌شده بود، یا تب‌برمی که ویران شد و یا خانه‌های تاریخی و قدیمی داخل شهر که همه تخریب شدند و به‌جای آن‌ها خانه های جدید احداث شد.
    روی سخنم با دوستداران میراث فرهنگی است که فریادهای شما کدامین قصه پر غصه میراث کهن این شهر را حفظ کرده است؟ شاید مانعی بر ادامه ویرانی بیشتر باشد اما آبادانی ببار نیاورد و حالا فریاد وامصیبتا بر سر سایت تاریخی جوبجی است، تاریخی بودن و حفظ و حراست از این منطقه بر کسی پوشیده نیست اما آیا از خود پرسیده‌اید پس از کشف گنجینه جوبجی، تابه‌حال کدامین اقدام مؤثر را میراث فرهنگی خوزستان و پژوهشکده آن در این منطقه انجام داده است. کدامین هزینه برای تحقیق، پژوهش و اقدام عملی در کاوش این منطقه انجام‌شده است؟

    متأسفانه میراث فرهنگی خوزستان و بالاترین‌ها ، هیچ‌کدام در شهرستان رامهرمز اقدام به خرید املاک تاریخی ننمودند ولی مدام می گویند که تخریب ویا تغییر کاربری آن¬ها ممنوع است، درصورتی‌که این روند به حفظ میراث فرهنگی این شهرستان کمکی نمی کند و خاطرجمع باشید که تخریب ها ادامه خواهد داشت.
    دوستداران میراث فرهنگی باید فشار خود را بر مدیران کلی که بر میراث استان تکیه زدند و رفتند و هم‌اکنون هستند بیاورند تا اقدامی عملی صورت گیرد واِلا با بودن اسماً یک مکان تاریخی که تاکنون هیچ بهره ای به‌جز یک اسم برای این شهرستان نداشته و حتی موزه ای در این راستا در این شهر ایجاد نشد ندارد و راه به‌جایی نخواهیم برد.
    اگر عمارت صمیمی با دلسوزی های افراد خاص ازجمله آقای منصور معتمدی نبود تنها عمارت تاریخی این شهر که پابرجاست هم تخریب می شد و تنها اثر باقی‌مانده از بین می رفت.
     میم، مثل میراث فرهنگی را نمی‌بایست با احساس‌های زودگذر به کار ببریم. البته شاید در کوتاه‌مدت بازدارنده باشد ، اما در درازمدت همچنان که تابه‌حال از این رهگذر سودی نبرده‌ایم ، بازهم چیزی نصیب این شهرستان نخواهد شد . ۱۳ سال از کشف گنجینه جوبجی گذشته است در سایت تاریخی جوبجی چه تحولی ایجادشده است؟ به ما پاسخ دهید لطفاً.
     میراث فرهنگی متعلق به همه است بدون تعصب‌های احساسی زودگذر

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *