×
آخرین اخبار

میرزایی: راه‌اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان، احیای شکوه از دست‌رفته آن است

  • کد نوشته: 63894
  • ۱۴۰۰-۰۳-۲۸
  • 418 بازدید
  • معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور بررسی مشکلات اشتغال و ارتقای سطح معیشت مردم خوزستان وارد این استان شد و از صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان بازدید کرد.

    میرزایی: راه‌اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان، احیای شکوه از دست‌رفته آن است

    به گزارش دیدگاه نیوز ، حجت‌الله میرزایی در جمع مدیران و کارکنان صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: راه‌اندازی پتروشیمی مسجد سلیمان صرفاً به تولید اوره و آمونیاک محدود نمی‌شود، بلکه این پروژه را می‌توان به معنای احیای شکوه از دست‌رفته مسجد سلیمان دانست.

    میرزایی با اشاره به انزوای چهار دهه‌ای مسجدسلیمان، اظهار امیدواری کرد: با تأسیس پتروشیمی مسجد سلیمان و احیا و راه‌اندازی پروژه‌های جدید یا تکمیلی، این شهرستان عظمت گذشته خود را به دست آورد.

    وی توجه به صنایع پایین‌دستی را بیش از هر پروژهٔ دیگری حائز اهمیت دانست زیرا اشتغال پایدار را تضمین می‌کند.

    معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مرحوم میرمصطفی عالی‌نسب که به‌عنوان پرچم‌دار صنایع ملی شناخته می‌شود به این جمله‌ مرحوم مصدق بارها اشاره داشت که «نباید اجازه دهیم لوله‌های نفت بخشکد»؛ در حال حاضر نیز این موضوع یکی از مهم‌ترین وظایف ماست و تحقق آن جز با ایجاد و احیای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی میسر نیست.

    معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اشتغال ۱۵۰۰ نفری  پتروشیمی مسجدسلیمان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کشور سالانه به ایجاد بیش یک میلیون شغل نیاز دارد.

    به گفته میرزایی، برای دستیابی به نیاز اشتغال کشور به این میزان هر روز باید دو پروژه به بزرگی پتروشیمی مسجد سلیمان افتتاح شود. روندی که  به یک سال محدود نمی‌شود، بلکه باید حداقل طی یک دهه این هدف را دنبال کرد تا  نرخ بیکاری کشور به عدد مطلوبی برسد.

    وی تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد برای پروژه مسجد سلیمان حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری (به قیمت روز) انجام شده و از ۱۸ کشور دنیا تجهیزات وارد این شرکت شده تا پتروشیمی مسجد سلیمان بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند.

    میرزایی با بیان این که با تشدید تحریم‌ها،  تأمین این تجهیزات امکان‌پذیر نیست یادآور شد: نباید تصور کرد که تحریم‌های ظالمانه فقط بنگاه‌های اقتصادی را تحت فشار قرار می‌دهد چه بسا سهام‌داران، بیشتر زیان می‌بینند.

    معاون امور اقتصادی افزود: فقط صندوق بازنشستگی کشوری سه پروژه بزرگ دیگر شبیه به مسجدسلیمان دارد که به دلیل همین تحریم‌ها نیمه‌تمام رها شده‌اند. در سطح کشور ده‌ها پروژه‌ این‌چنینی روی زمین مانده‌اند.
    وی تأکید کرد: برای خروج کامل از انزوا نباید شبکه‌ها و مسیرهای ارتباطی را نادیده گرفت و نسبت به آن بی‌توجه ماند. گرچه مسجدسلیمان جان دوباره‌ای گرفته، اما توسعه ارتباطات اقتصادی و صنعتی در جاده پرپیچ و خم این شهرستان امکان‌پذیر نیست و ایجاد خطوط انتقال ریلی و هوایی در این منطقه یک ضرورت به حساب می‌آید.

    ضرورت برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

    میرزایی به نگرانی درباب موضوع زیست شهری نیز اشاره کرد و گفت:  اگر فضای زیست شهری مناسب برای جوانان منطقه ایجاد نشود، به‌زودی پیشنهادات دل‌ربای رقبا، جوانان متخصص را به سمت دیگری می‌کشاند و تحقق این مهم نیز در چارچوب یک برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای امکان‌پذیر است.

    به گفته‌ میرزایی در توسعه منطقه‌ای، آموزش و توانمندسازی محلی را  نباید فراموش کرد.

    معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اقدامات صورت گرفته در این زمینه را کافی ندانست و گفت:  باید توجه داشت که مسجدسلیمان تجلی پیوند سنتی‌ترین و نوستالژیک‌ترین شکل زندگی اجتماعی ایرانیان، یعنی زندگی ایلی و عشایری، با مدرن‌ترین بخش تولید اقتصادی، یعنی نفت، است.

    میرزایی ادامه داد: این شهرستان به‌خوبی بستر آشتی این دو را به وجود آورده، اما صد حیف که این آشتی به ادغام منجر نشده است، مسئولان منطقه‌ای  باید همواره خواستار تقویت شبکه آموزش فنی و حرفه‌ای برای تقویت نیروی انسانی بومی باشند، این تنها راه ادغام دو بخش مورد اشاره محسوب می‌شود.

    معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رفع نابرابری‌ها در پتروشیمی مسجدسلیمان تاکید کرد و گفت: نباید عده‌ای در پتروشیمی مسجدسلیمان حقوق و مزایای بالایی داشته باشند، اما عده‌ای در سطوح پایین مالی و اجتماعی، قرار گیرند، ایجاد حداقل‌هایی مانند بیمه‌های اجتماعی باید از دغدغه های اصلی مسئولان منطقه باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *