×
آخرین اخبار

مهار بیش از چهل مورد آتش سوزی در خوزستان در سه ماه اول سال ۱۴۰۰

  • کد نوشته: 64980
  • ۱۴۰۰-۰۴-۰۶
  • 311 بازدید
  • مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در سه ماه اول سال جاری بیش از چهل مورد حریق در استان مهار شده است.

    مهار بیش از چهل مورد آتش سوزی در خوزستان در سه ماه اول سال ۱۴۰۰

    به گزارش دیدگاه نیوز ، در سه ماه اول سال جاری بیش از چهل مورد حریق در استان خوزستان مهار شد.

    محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این مطلب گفت: هر ساله با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا و خشک بودن مراتع و جنگل در استان و آماده سازی زمین ها جهت کشت مزارع توسط کشاورزان با شدت بیشتری انجام می‌شود و متاسفانه یکی راهکارهای کشاورزان آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصولات است که با توجه به شرایط جوی در این فصل از سال ، وزش بادهای منطقه‌ای باعث سرایت و شعله‌ ور شدن آتش به سایر مناطق از جمله مناطق جنگلی و مرتعی استان می‌شود .
    او ادامه داد : در این فصل زمان جوجه آوری و تخم گذاری بعضی از پرندگان در زیستگاه های طبیعی استان است و آشیانه سازی آنها روی درختان و زمین در زمان آتش سوزی آسیب خواهد دید و باعث از بین رفتن گونه‌های و تخریب آشیانه ها می شود.
    مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت : آتش علاوه‌ بر آسیب به جوجه آوری باعث آسیب رساندن به بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک کمتر و همچنین وابستگی به زیستگاه دارند ، می شود.
    وی یکی دیگر از آسیب های آتش زدن کاه و کلش را آلودگی شدید هوا ، آلایندگی گازها در جو و از بین رفتن زیستمندان مفید خاک که در عمق ۲۰ سانتی خاک وجود دارند و همچنین بذر و دانه های قابل رویش عنوان کرد.
    اشرفی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار آتش سوزی های رخ داده در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت : ۱۱۲ هکتار از منطقه جنگلی و بیش از ۳ هزار هکتار در تالاب های استان دچار آتش سوزی شده اند.


    وی افزود: تعداد وقوع حریق های سطح استان در این مدت ۴۰ مورد آتش سوزی گزارش شده که ۱۱ مورد مربوط به منطقه حفاظت شده شیمبار ، ۲۲ مورد در مناطق جنگلی دز و کرخه و ۷ مورد در تالاب هورالعظیم بوده که همگی مهار شده اند.
    او در خصوص امکانات مورد احتیاج جهت حریق در استان گفت : کلیه ادوات از قبیل تانکر آتش نشان، تانکر آب بر، روت فایر، دمنده ، فلکسی بک و آتش کوب به صورت محدود در اختیار نیرو های محیط بان استان قرار دارد و آنها قادرند در زمان و محل های لازم از این تجهیزات استفاده کنند .
    مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تعداد نیروهای بکار گرفته شده سه ماهه اول سال آتش سوزی در مناطق و تالاب را ۷۸۰ نفر ساعت عنوان نمود.
    او از همکاری خوب نیروها و جوامع محلی، تشکل‌ها و دوستداران محیط زیست ، عوامل آتش‌نشانی، نیروی انتظامی ، فرمانداری‌ها ، بخشداری‌ها ،دهیاری‌ها و هلال احمر در وقوع آتش سوزی قدردانی کرد .
    وی بر ضرورت وجود امکانات از قبیل بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیروها به مناطق صعب العبور و ادوات و ماشین آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش بر ، تقویت نیروی انسانی و تقویت تجهیزات بیشتر در زمان وقوع آتش سوزی ها تاکید کرد.
    وی در بخش پایانی سخنان خود درخصوص اقدامات پیشگیرانه به آموزش‌ به کشاورزان جهت پیشگیری از سوزاندن کاه و کلش و معرفی ۹ نفر از عوامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی اشاره کرد .
    آتش سوزی استان عمدتاً به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند که عوامل طبیعی که شرایط جوی ، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت باعث ایجاد آن شده و عوامل انسانی هم به دو بخش عمدی و غیر عمدی است و بعضی از این عوامل ناشی از اختلافات بین کشاورزان و مرتع داران که باعث از بین بردن مراتع یکدیگر می شوند و بعضی از عوامل ناشی از آتش‌سوزی کاه و کلش حاصل از زمین های کشاورزی و حضور گردشگران در مناطق جنگلی ، ایجاد شعله های آتش و سرایت آن در منطقه ، باعث ایجاد خسارت می شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *