×
آخرین اخبار

مقایسه شاهین و جک جی ۴؛ دوئل ارزان‌ترین خودرو مونتاژی با گران‌ترین ماشین داخلی

  • کد نوشته: 132059
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۴
  • 82 بازدید
  • جک جی ۴ در بازار آزاد حدود ۹۶۰ میلیون قیمت دارد و تقریبا ۳۵۰ میلیون بیشتر از شاهین معامله می‌شود.

    مقایسه شاهین و جک جی ۴؛ دوئل ارزان‌ترین خودرو مونتاژی با گران‌ترین ماشین داخلی

    مقایسه شاهین و جک جی ۴ دوئل یکی از گران‌ترین محصولات داخلی و یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های مونتاژی است. بعد از ماجرای افزایش قیمت محصولات داخلی در کارخانه، سایپا از این به بعد از متقاضیان شاهین تقریبا ۴۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کند و در فهرست جدید محصولات کرمان‌موتور قیمت جک جی ۴ در کارخانه ۷۸۵ میلیون تومان اعلام شده است.

    به‌این ترتیب قیمت شاهین و جک جی ۴ در نمایندگی دقیقا ۳۶۰ میلیون تومان تفاوت دارد و در آخرین روز‌های اردیبهشت امسال همین اختلاف قیمت را در خریدوفروش‌های بازار آزاد شاهد هستیم. الان که اولین قدم‌های مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه برداشته شده، کرمان‌موتور آماده عرضه سه محصول از جمله جک جی ۴ است و آن طرف سایپا به‌عنوان تنها خودروساز داخلی، در این مرحله تقریبا با همه محصولاتش مثل شاهین و کوییک و اطلس پا به میدان گذاشته است. 

    مقایسه شاهین با جک جی ۴ ؛ مشخصات فنی

    شاهین و جک جی ۴ با موتور‌های ۱.۵ لیتری راهی بازار شدند. پیشرانه M۱۵ توربو در شاهین می‌تواند نهایتا ۱۱۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند و ۱۷۸ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی داشته باشد. آن طرف قضیه حداکثر گشتاور خروجی و قدرت موتور جک جی ۴ به‌ترتیب ۱۴۶ نیو‌تن‌متر و ۱۰۳ اسب‌بخار است.

    گیربکس CVT جک جی ۴ درمقابل گیربکس دستی پنج‌دنده مهمترین جذابیت جک جی ۴ نسبت به شاهین سایپا است و همین جعبه‌دنده در کاهش مصرف سوخت بیشتر خودنمایی می‌کند. طوری که مصرف سوخت ترکیبی جک جی ۴ به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۲ لیتر است و شاهین ۷.۲ لیتر مصرف می‌کند و به‌قول معروف جک جی ۴ اشتهای کمتری در مصرف سوخت دارد.

    درعرض ۱۱ ثانیه سرعت جک جی ۴ از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و این زمان برای شاهین در بهترین حالت حدود ۱۳ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعتی که راننده شاهین می‌تواند تجربه کند ۱۹۰ کیلومتر برساعت است و این عدد برای جک جی ۴ حدود ۱۸۰ کیلومتر برساعت تخمین زده می‌شود.

    مقایسه مشخصات فنی شاهین و جک جی ۴

    مشخصات فنی

    شاهین

    جک جی ۴

    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر

    ۱.۵ لیتر

    حداکثر گشتاور خروجی

    ۱۷۸ نیو‌تن‌متر

    ۱۴۶ نیو‌تن‌متر

    حداکثر قدرت

    ۱۱۰ اسب‌بخار

    ۱۰۳ اسب‌بخار

    گیربکس

    CVT

    پنج دنده دستی

    شتاب

    ۱۳.۲ ثانیه

    ۱۱ ثانیه

    حداکثر سرعت

    ۱۹۰ کیلومتر

    ۱۸۰ کیلومتر

    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

    ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

    ظرفیت باک

    ۴۷ لیتر

    ۴۵ لیتر

    مقایسه شاهین و جک جی ۴ ؛ تفاوت ظاهری و آپشن‌ها

    شاهین و جک جی ۴ در دسته خودرو‌های سدان قرار می‌گیرد. طول هر دو خودرو چیزی نزدیک چهار متر و ۴۰ سانتی متر و عرض آن‌ها تقریبا یک متر ۷۰ سانتی متر است که البته وزن شاهین تقریبا ۱۶۰ کیلو بیشتر است. درمقایسه آپشن‌های شاهین و جک جی ۴ می‌توانیم مانیتور هفت اینچی، سقف سانروف و استارت دکمه‌ای را برتری آن نسبت به جک جی ۴ بدانیم.

    قدرکنار این امکانات، سنسور عقب و دوربین عقب را هم باید جزو سایر آپشن‌های شاهین بدانیم، اما آن طرف کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب و تنظیم دستی ارتفاع فرمان مهمترین آپشن‌های جک جی ۴ کرمان‌موتور به‌حساب می‌آیند. کرمان‌موتور چیز‌هایی مثل چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی، شش‌تا بلندگو و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان را هم جزو آپشن‌های جک جی ۴ می‌داند.

    مقایسه شاهین و جک جی ۴ ؛ تفاوت ۳۵۰ میلیونی در بازار

    قیمت شاهین در بازار آزاد به‌عنوان گران‌ترین محصول داخلی سایپا به حدود ۶۱۰ میلیون تومان رسیده و جک جی ۴ صفرکیلومتر را ۹۶۰ میلیون تومان معامله می‌کنند. البته این دوتا عدد را باید یکجور متوسط قیمت شاهین و جک جی ۴ در بازار بدانیم، چون به‌عنوان مثال فروشنده شاهین صفرکیلومتر در تهران حاضر است آن را با ۵۹۰ میلیون بفروشد و از یک طرف دیگر در آگهی‌های منتشر شده برای شاهین صفرکیلومتر با ارقام ۶۲۰ و ۶۳۰ میلیون تومان هم روبرو می‌شویم.

    یا مثلا جک جی ۴ که گفتیم در بازار آزاد ۹۶۰ میلیون تومان قیمت دارد توسط برخی از فروشنده‌ها حول‌وحوش یک میلیارد تومان به خریداران پیشنهاد می‌شود و فروشنده‌هایی وجود دارند که با کمتر از ۹۵۰ میلیون حاضر به رد کردن جک جی ۴ هستند. با این اوصاف اگر همان ارقام ۶۱۰ و ۹۶۰ میلیون را به‌عنوان قیمت شاهین و جک جی ۴ ملاک قرار بدهیم آنوقت تفاوت قیمت آن‌ها در بازار ۳۵۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *