×
آخرین اخبار

معرفی ۴ اپلیکیشن و وب‌سایت فرهنگ لغت فارسی

  • کد نوشته: 90072
  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۱
  • 402 بازدید
  • آیا تا به حال برایتان پیش آمده که برای پیدا کردن معنای یک کلمه با مشکل مواجه شده باشید؟ یا اینکه بخواهید چندین معنای یک کلمه‌ی خاص را بیابید اما ابزار لازم را برای انجام این کار در اختیار نداشته باشید؟ در این مطلب همراه ما باشید چون قصد داریم چندین اپلیکیشن و سرویس فرهنگ لغت فارسی برتر را به شما معرفی کنیم.
    معرفی ۴ اپلیکیشن و وب‌سایت فرهنگ لغت فارسی

    دیدگاه نیوز / این روزها کمتر می‌بینیم که کسی در خانه از دیکشنری‌های کتابی استفاده کند. حتی اگر این دیکشنری‌ها در خانه هم باشند، کمتر کسی به سراغ‌شان می‌رود چرا که دردسر پیدا کردن لغات مختلف، خصوصا اگر زیاد باشند با این نوع فرهنگ لغت‌ها واقعا زیاد است و وقت بسیاری را از کاربر می‌گیرد. دیکشنری‌های آنلاین هم سریع‌تر هستند، هم به‌روزتر. یعنی اگر کلمه هر تغییری پیدا کند، دیکشنری‌های آنلاین به سرعت آن تغییر را اضافه می‌کنند در حالی که با کتاب شما یک روند ثابت خواهید داشت.

    البته اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم، کمتر کسی هست که این روزها از فرهنگ لغت فارسی کتابی استفاده کند. اکثر ما کاربران با توجه به رشدی که فناوری و ارتباطات آنلاین طی چند سال اخیر داشته، بخش بزرگی از نیازهای خود را با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین برطرف می‌کنیم. بنابراین شاید در زمان نگارش این مطلب، بخش بزرگی از کاربران با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فرهنگ لغت فارسی آشنایی داشته باشند. اما همیشه اطلاع داشتن از وجود یک سری از سرویس‌ها یا اپلیکیشن‌ها به این معنا نیست که بهترین‌های موجود را در اختیار دارید.

    شاید با خود بگویید وقتی نیازتان با یک سرویس برطرف می‌شود، چه نیاز است به سراغ یک مورد دیگر بروید؟ در اینجا باید بگوییم یک اپلیکیشن خوب که در این مطلب به صورت اختصاصی منظورمان همان واژه‌یاب است، می‌تواند امکانات و قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار دهد و در واقع به شما ابزار و امکاناتی را بدهد که پیش از این اصلا نمی‌دانستید وجود دارند و در نتیجه کارهای خود را سریع‌تر و بهینه‌تر پیش ببرید. در نتیجه پیشنهاد می‌شود با ما همراه باشید تا چند مورد از بهترین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های فرهنگ لغت فارسی را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

    • واژه‌یاب
    • لام تا کام
    • جدول‌یاب
    • آبادیس

    (توجه داشته باشید سرویس‌های فرهنگ لغت فارسی بسیار بیشتری هم در دسترس قرار دارند اما با همین موارد شما تمام نیازهای خود را برطرف خواهید کرد).


    ۱. فرهنگ لغت فارسی واژه‌یاب

    نخستین سرویس این لیست با آدرس www.vajehyab.com ، بهترین در نوع خود هم به حساب می‌آید. این سرویس که هم به صورت اپلیکیشن و هم آنلاین در دسترس قرار دارد، یک سرویس کاملا ایرانی است که تیم طراح آن هم کاملا نوجوانان و جوانان ایرانی هستند. در این سرویس شما نه فقط به یک فرهنگ لغت بلکه به بیش از ۲۰ فرهنگ لغت مختلف دسترسی خواهید داشت. یعنی وقتی معنای یک کلمه را در آن جست‌و‌جو می‌کنید، سرویس با قدرت گرفتن از ۲۳ فرهنگ لغت مختلف، معنای آن را برایتان به نمایش در می‌آورد تا حتی ریزترین جزئیات هم از قلم نیفتد.

    از جمله قابلیت‌های این سرویس می‌توان به بهره‌مندی از لغت‌نامه‌ی دهخدا، فرهنگ فارسی معین، عمید، واژگان مترادف و متضاد، واژه‌های مصوب فرهنگستان، اصطلاحات عامیانه، فرهنگ نام‌ها، فرهنگ واژگان قرآن و…، گویش‌های مختلف از جمله اصفهانی، تهرانی، مازنی، دزفولی، گنابادی، بختیاری و از جمله دیکشنری‌ها هم می‌توان به انگلیسی به فارسی و برعکس، عربی به فارسی و برعکس اشاره کرد. بدین ترتیب شما وقتی یک کلمه را جست‌و‌جو می‌کنید، تقریبا می‌توانیم بگوییم چیزی وجود ندارد که از قلم بیفتد.

    این سرویس به دلیل اینکه بتواند هزینه‌ی خدماتی را که ارائه می‌کند تأمین کند، یک نسخه‌ی پریمیوم هم دارد که کاربران می‌توانند با عضویت در آن، به یک سری امکانات اضافه دسترسی داشته باشند. این سرویس به صورت اشتراکی است و نه پرداخت یک‌باره. به این صورت که شما هر ماه با پرداخت ۲۵ هزار تومان، هر فصل با پرداخت ۷۵ هزار تومان و هر سال با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید به قابلیت‌هایی نظیر امکان جست‌و‌جوی یک کلمه در لغت‌نامه‌ها و ابیات شاعران، دفتر واژه برای ثبت لغات با ظرفیت نامحدود، امکان مشاهده‌ی معنا با دوبار کلیک روی کلمه، حذف آگهی از سایت و امکان مشاهده‌ی جست‌و‌جوهای یک سال اخیر دسترسی پیدا کنید.

    برای اینکه از نحوه‌ی عملکرد این جستوجوگر قدرتمند آگاه‌تان کنیم، خواستیم مثالی از یک واژه و معناهای متفاوت آن در قالب تصویر قرار دهیم اما آنقدر معانی بدست آمده زیاد بود که در قالب یک تصویر نمی‌گنجد. جالب‌تر اینکه برای یک واژه‌ی «سلام»، در کنار بیش از ده‌ها معانی و اطلاعات مختلف، ۷۲۳ داده برای کاربران ویژه هم به نمایش درآمد. بنابراین به نظر می‌رسد به خوبی متوجه کیفیت و قدرت بالای این جستوجوگر شده‌اید.

    ۲. فرهنگ لغت فارسی لام تا کام

    لام تا کام با آدرس lamtakam.com هم یک سرویس آنلاین عالی و بسیار جالب برای یافتن معانی لغات است. از آن‌جایی که واژه‌یاب‌ها یک کار واحد انجام می‌دهند، خیلی به جزئیات در این رابطه نمی‌پردازیم چون پر واضح است که با این سرویس هم می‌توانید معانی تمام لغاتی را که می‌خواهید بیابید. اما آنچه که این سرویس واژه‌یاب را از سایر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند این است که از یک سری اینتری‌های جالب نظیر پهلوی، مخفف و حتی فرهنگ عامیانه بهره می‌برد.

    فرهنگ لغت عامیانه‌ی لام تا کام بی‌نظیر است. گویا شما یک دوست صمیمی دارید که آگاهی آن از معانی و تاریخچه‌ی لغات بسیار بالاست و بدون اینکه نگرانی از بابت چیزی داشته باشد، هرچه که معنای درست یک کلمه باشد را به شما می‌گوید. برای مثال وقتی کلمه‌ی «گاو» را درون این فرهنگ لغت جست‌و‌جو کردم، یکی از چندین کاربرد عامیانه‌ای که این واژه داشت، کلمه‌ی «گاوبندی» بود به معنای تبانی. حتی یک مثال هم قرار داده شد که شما خیلی دقیق بتوانید به کاربرد آن کلمه در عمل اشراف پیدا کنید.

    لام تا کام نسخه‌ی پولی ندارد و تمام اطلاعات را به صورت رایگان برای‌تان به نمایش در می‌آورد. شاید در برخی مواقع، کیفیت و گستردگی آن به اندازه‌ی واژه‌یاب نباشد اما آنقدر اطلاعات جذاب و گاهی اوقات خنده‌دار به شما می‌دهد که اگر تمام نیازتان را بتوانید با این واژه‌یاب برطرف کنید، به هیچ عنوان به سراغ واژه‌یاب دیگری نمی‌روید.

    ۳. جدول‌یاب

    جدول‌یاب با آدرس www.jadvalyab.ir همانطور که از نامش پیداست، بیشتر برای زمانی به کمک‌تان می‌آید که جدول حل می‌کنید و سر یک سری از پرسش‌ها می‌مانید. این فرهنگ لغت با هدف کمک به کسانی طراحی شده که می‌خواهند خانه‌ای از جدول‌ها را خالی نگذارند. آنقدر هم معانی متعددی به شما می‌دهد که قطعا می‌توانید خانه‌های خالی را پر کنید و خوشحال باشید. حتی جدول آنلاین هم در دسته‌های مختلف در این اپلیکیشن وجود دارد تا بتوانید خود را سرگرم کنید.

    اما این تمام ماجرا نیست. جدول‌یاب شاید نام محدودی داشته باشد اما قابلیت‌های ان اصلا به همین موردی که در بالا اشاره شد محدود نمی‌شود. در این فرهنگ واژه‌یاب شما نه تنها می‌توانید کلمات هم‌معنا را پیدا کنید تا بتوانید در حد جدول از آن‌ها استفاده کنید، بلکه قادر به یافتن کلمات مشابه، معادل آن کلمه در آلمانی، ایتالیایی، عربی، انگلیسی، و ترکی، معادل عامیانه‌ی آن‌ها، گویش مازنی که چون به شخصه اهل این استان هستم، می‌توانم بگوییم در بسیاری از مواقع معادل کاملا درستی را برای یک سری از کلمات ارائه می‌کند و حتی تعبیر خواب هم هست. این یعنی شما می‌توانید یک کلمه را جست‌و‌جو کنید و علاوه بر دریافت معنای آن کلمه، ببینید که در خواب به چه معناست.

    نمی‌توان گفت جدول‌یاب ضعیف‌تر از دو واژه‌یاب بالاست. اتفاقا نه تنها ضعیف‌تر نیست بلکه در یک سری از بخش‌ها مجهزتر و قدرتمندتر ظاهر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید یک سرویس واژه‌یاب خود و جامع داشته باشید که در کنار ارائه‌ی معانی لغت، به شما در حل جدول و تعبیر خواب هم کمک می‌کند، می‌توانید روی واژه‌یاب حساب ویژه‌ای باز کنید.

    ۴. فرهنگ لغت فارسی آبادیس

    می‌رسیم به آخرین واژه‌یاب این لیست که در واقع باید بگوییم یک فرهنگ لغت هم به حساب می‌آید. به شخصه چندین سال است که از این فرهنگ لغت برای انجام کارهای مرتبط با زبان انگلیسی استفاده می‌کنم و می‌توانم بگویم از عملکرد آن رضایت دارم. شما می‌توانید در این فرهنگ لغت، هم معنای فارسی کلمات را پیدا کنید و هم انگلیسی و عربی. نکته‌ی قابل توجه در رابطه با این واژه‌یاب این است که شما می‌توانید یک سری از کلمات و اصطلاحات تخصصی را در زمینه‌هایی نظیر برق و الکترونیک، عمران و معماری، کامپیوتر و… پیدا کنید.

    آبادیس با آدرس abadis.ir از یک سری از فرهنگ‌های لغت معروف نظیر دهخدا،‌ فارسی و معین هم بهره می‌برد تا بدین ترتیب اگر شما به دنبال یک کلمه‌ی فارسی و معنا یا مترادف آن باشید هم بدون هیچ مشکلی بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. از قابلیت‌های خوب این واژه‌یاب این است که تلفظ کلمات انگلیسی را هم به لهجه‌ی انگلیسی و هم آمریکایی قرار می‌دهد تا بتوانید با نحوه‌ی بیان آن‌ها هم آشنا شوید. اگر دانشجوی زبان هستید یا با زبان انگلیسی سر و کار دارید، آبادیس که حتی افزونه هم برای مرورگرهای معروف دارد، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

    اگر شما هم با اپلیکیشن یا سرویس واژه‌یاب خوبی کار می‌کنید و آن را در لیست بالا نمی‌بینید، لطفاً نام آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم با این ۴ سرویس خوب و قدرتمند بتوانید به نیازهای خود در زمینه‌ی یافتن معانی لغات رسیدگی کنید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *