×
آخرین اخبار

معاون وزیر صمت: دستیابی به اهداف پیوستن به سازمان شانگهای منوط به ایفای نقش بخش خصوصی است

  • کد نوشته: 96445
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۸
  • 209 بازدید
  • مشهد- خبر روز- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت پیوستن ایران به سازمان شانگهای گفت: دستیابی به اهداف پیوستن به این سازمان با شناسایی مشکلات و رفع موانع و ایفای نقش فعال بخش خصوصی در حوزه های مرتبط با تعاملات اقتصادی و بازرگانی با کشورهای این سازمان محقق می شود.

    معاون وزیر صمت: دستیابی به اهداف پیوستن به سازمان شانگهای منوط به ایفای نقش بخش خصوصی است

    به گزارش دیدگاه نیوز، علیرضا پیمان پاک روز دوشنبه در نشست کارگروه توسعه تجارت استان خراسان رضوی افزود: توجه و تاکید رییس جمهوری بر پرهیز از توجه صرف تبلیغاتی و رسانه ای به پیوستن ایران به سازمان شانگهای است.

    او تاکید کرد: اگر نتوانیم موانع را رفع و فضای کسب و کار و تجارت و بازرگانی را تسهیل و چالش های بین بخشی از جمله در حوزه های ترانزیت، گمرک، بازرگانی و بانکی را حل و فعالیتها را به صورت مستمر پایش و بخش خصوصی را به طور مستقیم با این مسایل درگیر کنیم توجه صرف تبلیغاتی و رسانه ای در خصوص پیوستن ایران به سازمان شانگهای منجر به تحول و ارزش آفرینی برای کشور نخواهد شد.

    رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:در همین راستا بلافاصله به دعوت سازمان صنعت خراسان رضوی برای حضور در کارگروه توسعه تجارت خراسان رضوی و چگونگی ایفای نقش فعال تشکل ها و انجمن های تخصصی از جمله اتاق بازرگانی شرکت کردیم تا بتوانیم ضمن تشریح فرصتهای ایجاد شده در پیوستن ایران به این سازمان، راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت مهم اقتصادی و بازرگانی را در تعامل مستقیم با بخش خصوصی تدوین و اجرایی کنیم.

    پیمان پاک افزود: رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت بر این است که فعالان بخش خصوصی در قالب اتحادیه ها و اتاق های بازرگانی و ایجاد اتاق مشترک بین ایران و کشورهای عضو سازمان شانگهای بتوانند تبادلات بازرگانی و تجاری خود را توسعه بخشند.

    وی با اشاره به مشکلات تبادلات ارزی بین ایران و کشورهای منطقه به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا اضافه کرد: ساز و کارهای جدیدی برای انتقال ارز صادراتی فعالان اقتصادی از کشورهای مقصد به مبادی مورد نیاز آنان طراحی شده و در حال اجراست.

    رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بحث مالی و بانکی با کشورهایی مثل روسیه، بلاروس و قزاقستان، اقدامات خوبی انجام داده ایم تا از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم، علاوه بر این حذف دلار و یورو در دستور قرار داده خواهد شد و به طرف های مقابل پیشنهاد استفاده از بیمه‌ها و کانال‌های مالی جدید که بانک مرکزی ما در نظر گرفته ارائه شده است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: یکی از نخستین اقدامات اولیه پس از پیوستن ایران به سازمان شانگهای ایجاد ساز و کار سهل و آسان برای حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های کشورهای عضو این سازمان است.

    امیر رضا رجبی با اشاره به برنامه ریزیهای قبلی در خصوص پایانه های صادراتی خراسان رضوی افزود: امیدواریم با عضویت ایران در سازمان شانگهای حضور سرمایه گذاران چینی و روسی در ایران تسریع شود چرا که پیش از این علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در کشورمان مطرح کرده بودند.

    سازمان همکاری‌های شانگهای (Shanghai Cooperation Organization) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است.

    این سازمان را در سال ۱۹۹۶ رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری کردند و اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

    علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

    در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کمتر از ۲ سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این ۲ کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه ۲۰۱۷ در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید.

    در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگهای درآمد.

    نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌است. 

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *