×
آخرین اخبار

مشترکان گاز یارانه نقدی می‌گیرند؟/ مبلغ یارانه چقدر است؟

  • کد نوشته: 106438
  • ۱۴۰۱-۰۸-۲۸
  • 175 بازدید
  • پتروشیمی‌های کشور از آمادگی خود برای پرداخت مبالغ نقد به مشترکان گاز خبر دادند. باید دید ظرفیت اجرای این طرح چقدر است و می‌تواند مشوق تاثیرگذاری برای صرفه‌جویی مردم به حساب آید؟

    مشترکان گاز یارانه نقدی می‌گیرند؟/ مبلغ یارانه چقدر است؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، احمد مهدوی‌ ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، در گفتگو با دیدگاه نیوز گفت: پتروشیمی‌ها در ازای عدم قطعی گاز، حاضرند ۸۰ درصد قیمت خوراک را به مشترکان گاز بپردازد.

    وی در تشریح این خبر گفت: برای جبران ناترازی گاز کشور دو راه وجود دارد. سرمایه‌گذاری در میادین انرژی و  صرفه‌جویی مشترکان گاز. روند سرمایه‌گذاری در میادین آغاز شده است اما با توجه به زمان‌بر بودن آن نمی‌توان کوتاه مدت روی آن حساب باز کرد. بنابراین تنها راه چاره صرفه‌جویی مشترکان گاز است.

    جزئیات طرح تشویقی برای مشترکان گاز

    مهدوی ابهری افزود: صرفه‌جویی راه‌های مختلفی دارد که افزایش نرخ پلکانی و ارائه بسته‌های تشویقی صرفه‌جویی به مشترکان گاز از جمله آن است.

    وی عنوان کرد:‌ ساز و کار بسته‌ تشویقی از سوی پتروشیمی‌‌ها به این ترتیب است که مشترکان گاز با صرفه‌جویی در سه ماه پیش‌رو (آذر، دی و بهمن) به ازای هر مترمکعب ۳ هزار تومان پول نقد دریافت می‌کنند.

    او ادامه داد: این مشترکان گاز از طرف شرکت گاز شناسی و به پتروشیمی‌ها معرفی می‌شوند. صنایع نیز رقم صرفه‌جویی آن‌ها محاسبه و خریداری می‌کند.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح در صرفه‌جویی مشترکان گاز موثر واقع شود.

    وی گفت: چرا که وقتی مشترکین در ازای صرفه جویی نه تنها لازم به پرداخت پول نباشند بلکه مبلغی هم به حسابشان واریز شود تشویق به صرفه‎‌جویی می‌شوند.

    علت ناترازی چیست؟

    ابهری گفت: در این بازه زمانی راه دیگری جز تشویق مشترکان گاز به صرفه‌جویی وجود ندارد. شرکت‌ گاز و بانک‌در این پروژه همکاری می‌کنند.

    وی درباره ناترازی گاز کشور گفت: مصرف بی‌رویه مشترکان گاز و عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان از عوامل دخیل در این حوزه هستند.

    ابهری ادامه داد: تبدیل موتورخانه‌ واحدهای مسکونی به کم مصرف، رفع هدر رفت بخاری‌های گاز سوز و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی از جمله مسائلی بود که در صورت رسیدگی، به کاهش ناترازی کمک کند.

    او در پایان گفت: به صورت کلی مدیریت صحیح از سوی مسئولان و صرفه‌جویی مشترکان گاز هر دو در رفع مشکل گازی کشور تاثیرگذار هستند. با این حساب نمی‌توان یکی از مولفه‌ها را مقصر وضعیت فعلی دانست.

    مشترکان گاز

     

    بر اساس آخرین اطلاعات صنایع کشور ۶۸۲ میلیون دلار (معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان) از محل قطعی گاز زیان دیده است. این در حالی است که مسئولان دولت همواره از عدم قطعی در مصارف مشترکان گاز افتخار می‌کنند.

    گویا این موضوع در نظر گرفته نشده است که مصرف‌گرایی مشترکان گاز هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد. ایران در حال حاضر با بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز مواجه است.

    جواد اوجی، وزیر نفت، در مجلس از نیاز هشتاد میلیارد دلاری برای تولید این محصول صحبت کرد. این در خواست در حالی مطرح شده است که انگار اوجی خبر از رنجوری خزانه دولت ندارد.

    توقع می‌رود ایران به عنوان دومین کشور دارنده گاز از منابع خود برای ارزآوری استفاده کند. اما با شرایط فعلی نه تنها صنعت گاز کشور ارز آوری ندارد بلکه باری مضاعف برای منابع مالی کشور به حساب می‌آید.

    برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر ارزان‌فروشی گاز به عراق در آستانه «زمستان سخت» را بخوانید.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.