×
آخرین اخبار

مسکن زلزله‌زدگان مسجد‌سلیمان پس از ۳ سال به کجا رسید؟

  • کد نوشته: 85328
  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۹
  • 287 بازدید
  • رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان گفت: پس از گذشت سه سال هنوز برخی از مردم زلزله‌زده مسجدسلیمان در مرحله‌ی ضمانت وام‌های بانکی برای تکمیل و مقاوم‌سازی منازل تخریب شده خویش گیر افتاده‌اند.

    مسکن زلزله‌زدگان مسجد‌سلیمان پس از ۳ سال به کجا رسید؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، در سال ۹۸ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر زندگی را بر سر مردم مسجدسلیمان آوار کرد و بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ واحد روستایی و شهری در این شهرستان که به عنوان کانون زلزله شناخته شد، با آسیب‌های جدی روبه‌رو شد.

    امروز پس از گذشت سه سال از وقوع این بلای طبیعی هنوز برخی از مردمی که زلزله ماوایشان را تخریب کرد بی‌خانمان هستند و کمرشان در زیر فشار اقتصادی ناشی از قرض برای تکمیل خانه‌هایشان خم شده است.

    یکی از شهروندان مسجدسلیمانی در این خصوص اظهار داشت: پس از وقوع زلزله تسهیلات اندکی در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت که این تسهیلات نیز با افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و خدماتی همراه شد و فقط توانست بار کوچکی از هزینه های ساخت و ساز واحد های مسکونی را تامین کند.

    بار ساخت‌وساز خانه‌های زلزله‌زده بر دوش مردم

    شهروند دیگری نیز گفت: زحمت طاقت فرسای ساخت و ساز واحدهای تخریب شده در مسجدسلیمان به مردم تحمیل شد و افزایش شدید قیمت ها باعث شده است که بسیاری از خانه‌های در حال ساخت به صورت نیمه‌کاره رها شوند.

    یکی دیگر از معضلاتی که مردم زلزله‌زده مسجدسلیمان برای تکمیل واحدهای مسکونی با آن روبه‌رو هستند ممنوعیت استفاده از آب خانگی برای ساخت‌وساز است. یکی از شهروندان در این باره گفت: مصرف آب خانگی برای ساخت و ساز ممنوع است و زلزله‌زدگان مسجدسلیمان بعد از ساخت خانه ها از آن مطلع شدند که این مسئله باعث شد با جریمه و اخطار قطع کنتور مواجه شوند.

    علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی خواستار اقدام فوری دولت در خصوص رسیدگی به مشکلات مردم زلزله زده اندیکا و ایذه شده است. او اظهار داشته است که به دلیل عدم برخورداری حوزه انتخابیه‌اش از شاخص‌های زیرساختی استاندارد، وقوع بلاهای طبیعی همیشه رنج‌هایی فراتر از حوادث طبیعی به همراه می آورد.

    وعده تکمیل خانه‌های زلزله‌زدگان به کجا رسید؟

    حسین جنتی مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان نیز طی سال گذشته در اظهار نظری گفته بود که ۵۳۵ واحد در شهرک امام رضا (ع) با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال ساخت هستند و حدود ۵۰۰ واحد در شهرک ولیعصر مسجدسلیمان که برای ساکنان مناطق آلوده به نفت و گاز در حال احداث است ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    به گفته جنتی پرداخت ۵۰ میلیون تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شد که انتظار می‌رفت بانک‌ها همکاری ویژه‌ای برای بازسازی مناطق زلزله‌زده مسجد سلیمان داشته باشند.

    پس از وقوع زلزله در مسجدسلیمان استان مازندران به عنوان معین بازسازی منازل زلزله‌زدگان انتخاب شد که به گفته محمد خسروی رئیس بنیاد مسکن مسجد سلیمان و رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده این کار یک اشتباه بود.

    استان معین منطقه زلزله‌زده را ترک کرد

    خسروی سال گذشته در این خصوص اظهار کرد: استان مازندران به عنوان معین بازسازی منازل زلزله‌زدگان مسجدسلیمان برای انجام این کار پیمانکار گماشت، اما صاحب کار را مردم عادی معرفی کرد و این در حالی بود که بسیاری از شهروندان توانایی انجام این کار را نداشتند.

    البته درحال حاضر مازندران که به عنوان استان معین انتخاب شده بود، منطقه را ترک کرده است و بار مسئولیت تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی به ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده مسجد سلیمان محول شد.

    خسروی رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده در گفت‌وگو با دیدگاه نیوز اظهار کرد: پس از اینکه مازندران به عنوان استان معین با کمبود اعتبار برای تکمیل منازل زلزله‌زده روبه‌رو شد کار را رها کرد و ادامه کار را ستاد بازسازی بر عهده گرفت.

    تحویل ۱۰۰۰ خانه مقاوم‌سازی شده به مردم

    وی گفت: در حال حاضر با همت ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده ۱۰۰۰ خانه در سطح شهرستان مقاوم‌سازی و به صاحبانش تحویل داده شده است. البته برای تسریع در تکمیل واحدهای باقیمانده لازم است که دولت اعتباراتی را به صورت ویژه از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا بتوانیم ساختمان‌های باقیمانده را تکمیل کنیم.

    خسروی با بیان اینکه بضاعت مالی خانواده‌های زلزله‌زده ضعیف است و برخی از آنها از عهده‌ی اتمام کار بر‌نمی‌آیند و در این مسیر بسیار آزار دیده‌اند، گفت: بانک‌های عامل نیز در این خصوص همکاری لازم را با مردم آسیب‌دیده از زلزله نداشته‌اند.

    وی با اشاره به تخصیص وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصدی به زلزله‌زدگان مسجدسلیمان گفت: علی‌رغم ناکافی بودن این مبلغ اما، برخی از مردم هنوز در مرحله‌ی ضمانت این وام‌های بانکی گیرافتاده‌اند و این امر سبب شده است که با توجه به افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی کار برای تکمیل واحدهای باقیمانده به کندی پیش برود.

    خسروی با بیان اینکه سیمان نیز با تسهیلات خاصی به مردم تخصیص داده شده است، تصریح کرد: البته با توجه به قیمت بالای مصالح ساختمانی ما درخواست کردیم که ۵۰ میلیون تومان وام دیگر نیز با همان سود ۴ درصد به مردم اختصاص یابد.

    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده یادآور شد: طراحی ساختمان‌های درجاسازی، همچنین نظارت و پروانه ساخت این خانه‌ها به مدت یکسال رایگان بود ولی اگر مالکین نتوانستند در مدت یکسال پایان کار بگیرند، در سال دوم هزینه نظارت و پروانه ساخت را باید به سازمان نظام مهندسی و شهرداری پرداخت کنند. اما برای جابجایی‌ها طراحی ساخت و پروانه کاملا رایگان انجام شده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، پس از وقوع زلزله در مسجدسلیمان مسئولان وقت وعده داده بودند که به زودی تمامی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله بازسازی و مقاوم‌سازی می‌شوند که تاکنون این وعده برای همه مردمی که زلزله کاشانه‌شان را ویران کرد، محقق نشده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *