×
آخرین اخبار

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه: استان ۹۰ کتابخانه عمومی دارد

  • کد نوشته: 105337
  • ۱۴۰۱-۰۸-۲۱
  • 208 بازدید
  • کرمانشاه – خبر روز – مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است، گفت: ۶۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی استان هستند و از نعمت کتابخانه‌ها برای مطالعه خود بهره‌مند می‌شوند.

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه: استان ۹۰ کتابخانه عمومی دارد

    به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز، «معصومه حسنی‌خوانسار» روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در سرسرای کتابخانه های استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: در کتابخانه های عمومی استان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب موجود است. 

    وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی با سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سطح کشور بعد از مدارس و مساجد گسترده ترین شبکه فرهنگی را دارند گفت: کتابخانه های عمومی تمام کارکردهای یک مرکز فرهنگی-  اجتماعی مانند بخش کودک و نوجوان، بخش نسخ سنگی، بخش نابینایان و ناشنوایان مجهز است.

    حسنی‌خونسار در ادامه با تبریک سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران؛ شعار امسال این هفته را «ما همانیم که می‌خوانیم» اعلام کرد و بیان داشت: کتابخانه های عمومی سالهاست که از خدمات قدیمی خود که فقط امانت کتاب و سالن مطالعه بوده فاصله گرفته و با روش های متنوع کتابخوانی در رده های سنی مختلف عمومی و تخصصی پیشرفته به پایگاه های فرهنگی، اجتماعی تبدیل شده است.

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه: استان ۹۰ کتابخانه عمومی دارد

    برگزاری ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته “کتاب” در استان

    وی اضافه کرد: در سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ۵۰۰ برنامه فرهنگی متعدد در کتابخانه های عمومی کرمانشاه پیش بینی شده که تعدادی از آنها به نشست های کتابخوانی و دیگر برنامه‌های ترویجی اختصاص یافته است.

    مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در ادامه؛ عضویت رایگان، «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب، پویش «کتاب دستت چیه»، گردهمایی هنرمندان بومی استان با محوریت محفل ادبی بیستون، نشست سینما کتاب و تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برتر استان کرمانشاه را از جمله دیگر برنامه های هفته کتاب در استان اعلام کرد.

    حسنی‌خونسار تاکید کرد؛ برای حل مساله عدم مطالعه در کشور و به تبع آن استان کرمانشاه باید ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را از مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش با ایجاد زنگ کتابخوانی که بتوانیم در یک زمان مشخص علاوه بر معرفی کتاب به مباحثی مانند فنون مطالعه، معرفی کتاب خوب، کتابخوانی جمعی و سایر برنامه های ترویجی شروع کنیم.

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه: استان ۹۰ کتابخانه عمومی دارد

    کتابخانه روستایی استان کرمانشاه باید توسعه یابد

    وی در بخش دیگری از سخنانش به ارایه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۹۰ کتابخانه عمومی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی در سطح استان داریم  که از این تعداد ۶۴ کتابخانه شهری و ۲۳ مورد روستایی و سه کتابخانه سیار در در شهرستان های جوانرود، هرسین و قصرشیرین است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از روستاهای استان کرمانشاه فاقد کتابخانه است، افزود: این در حالی است که طبق بخشنامه برای روستاهایی که بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند می توانیم کتابخانه احداث کنیم.

    مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه در کتابخانه های استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب موجود است، گفت: در سطح استان برای هر ۲ نفر یک کتاب در کتابخانه های عمومی وجود دارد، در حالی که باید به ازای هر نفر چهار کتاب داشته باشیم.

    وی در خصوص سرانه فضای کتابخانه ای در استان کرمانشاه هم گفت: کل زیربنای کتابخانه های عمومی استان۴۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع است که نشان می دهد به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از سه متر فضا وجود دارد، در حالیکه طبق سند چشم انداز این میزان باید هشت متر باشد.

    کتابخانه مرکزی کرمانشاه به حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد 

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از صحبت های خود، با بیان اینکه کتابخانه مرکزی کرمانشاه در حال حاضر۶۰ درصدی پیشرفت فیزیکی دارد گفت: این در حالی است طبق برآورده برای اتمام آن به نزدیک ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

    حسنی‌خوانسار افزود: در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه در تیرماه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی شهر کرمانشاه اختصاص یافت که امیدواریم به تکمیل آن کمک کند.

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه: استان ۹۰ کتابخانه عمومی دارد

    ۶ پروژه نیمه تمام در مناطق زلزله زده داریم

    وی همچنین با اشاره به سالگرد زلزله ۷/۳ ریشتری سال ۹۶ استان کرمانشاه، گفت: در این زلزله ۶ کتابخانه در شهرستان های ثلاث باباجانی، سرپلذهاب، قصرشیرین و شهر کوزران آسیب دید که از این تعداد ۲ کتابخانه باید تخریب و بازسازی و چهار کتابخانه هم مقاوم سازی می شد.

    به گفته این مسوول تاکنون حدود چهار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها صرف شده است.

    وی اعتبار مورد نیاز برای پایان برنامه بازسازی و مقاوم سازی این۶ پروژه را حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد کرد و یادآور شد: هرچند ۲ کتابخانه که نیاز به تخریب و بازسازی داشتند در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما در مجموع هر۶ پروژه به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام مانده اند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.