×
آخرین اخبار

محل‌های پیشنهادی برای برگزاری تجمعات مردمی

  • کد نوشته: 9265
  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۷
  • 572 بازدید
  • دیدگاه نیوز/ دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جایی مثل بوستان گفت‎وگو که اسم با مسمّایی دارد یا پارک لاله که مدنظر شورای شهر است، می تواند محلی برای تجمعات آرام و اعتراضی مردم باشد. در خلال ناآرامی های دی ماه، اکثر مسئولان می گفتند مردم حق برپایی تجمعات اعتراضی دارند و بهتر است […]

    محل‌های پیشنهادی برای برگزاری تجمعات مردمی

    دیدگاه نیوز/ دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جایی مثل بوستان گفت‎وگو که اسم با مسمّایی دارد یا پارک لاله که مدنظر شورای شهر است، می تواند محلی برای تجمعات آرام و اعتراضی مردم باشد.

    در خلال ناآرامی های دی ماه، اکثر مسئولان می گفتند مردم حق برپایی تجمعات اعتراضی دارند و بهتر است مکانی برای آن در نظر گرفته شود، اما بعد از آرام شدن فضا کسی پیگیر این موضوع نشد تا جایی که یکی از نمایندگان در مجلس گفت «ما فقط گفتار درمانی کردیم چون هیچ صدایی از مردم شنیده نشد».
    شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در این باره به خبرآنلاین گفت: تا جایی که من در جریان هستم برای آنکه صدای مردم شنیده شود، برنامه ریزی هایی در حال انجام است، از جمله آنکه مکان و سازوکاری برای اینگونه تجمعات داشته باشیم تا ضمن عمل به قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، امنیت تجمع کنندگان نیز تأمین شود. البته دستگاه های اجرایی در سایر موارد با مسئولیت ها و مأموریت هایی که دارند در حال پیگیری هستند و باید ببنیم چه زمانی این پیگیری ها جواب می دهد.

    وی در واکنش به اینکه برخی جامعه شناسان معتقدند در نظر گرفتن جایگاهی برای تجمعات اعتراضی راهکاری حکومتی و ناکارآمد است، گفت: به لحاظ فردی و انفرادی این امکان وجود دارد که کسی به مسئولان مراجعه و اعتراض و تقاضای خود را منعکس کند، کما اینکه می توانم بگویم هر روز در معرض این نوع مراجعات، شکایات و اعتراضات هستیم ولی می توان مثل سایر کشورها چنین فضایی نیز تعیین کرد.

    دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در پاسخ به این سئوال که خودتان جایی را پیشنهاد می دهید تا این تجمعات اعتراضی برگزار شود؟ اظهار کرد: جایی مثل بوستان گفت و گو که اسم با مسمّایی دارد یا پارک لاله که مدنظر شورای شهر است، می تواند محلی برای تجمعات آرام باشد.

    وی در پاسخ به این سئوال که برخی می گویند اگر اراده ای برای شنیدن صدای مردم وجود داشت صدای تجمع کنندگان مقابل مجلس یا ریاست جمهوری شنیده می شد، آیا فرقی می کند مردم مقابل مجلس و ریاست جمهوری تجمع کنند یا در بوستان گفت و گو؟ یادآور شد: برای اینکه اتفاقات اخیر پیش نیاید، مرزی بین اغتشاش با اعتراض مدنی وجود داشته باشد و امنیت تجمع کنندگان حفظ شود، تعیین چنین محلی راهکار مناسبی است. البته به آن معنا نیست که وقتی جایی برای تجمعات تعیین شود، مردم دیگر حق ندارند در جای دیگر صدای خود را به مسئولان برسانند.

    اینکه آیا برای شهرهای دیگر نیز جایی برای تجمعات درنظر گرفته می شود؟، سوال دیگری بود که مولاوردی در پاسخ گفت: هنوز به آن شکلی که در دستورکار باشد به این موضوع پرداخته نشده است، ولی فکر می کنم شوراهای شهرها و استان ها بتوانند این موضوع را پیگیری کنند.

    دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در پاسخ به این سئوال که با وزارت کشور صحبتی داشتید که به تجمعات آرام مجوز بدهد؟ اظهار کرد: الان هم اگر تقاضایی باشد مجوز داده می شود، حالا می خواهد مکانی برای تجمعات تعریف شود یا نشود. وزارت کشور طبق قانون باید به تجمعات آرام و بدون حمل سلاح مجوز بدهد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *