×
آخرین اخبار

محبوب‌ترین باشگاه‌های ایرانی از نگاه AFC

  • کد نوشته: 43262
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۵
  • 273 بازدید
  • سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر ایران به معرفی پنج باشگاه کشورمان و برگزاری نظرسنجی برای انتخاب پرطرفدارترین تیم ایرانی پرداخت.
    محبوب‌ترین باشگاه‌های ایرانی از نگاه AFC

    سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر ایران به معرفی پنج باشگاه کشورمان و برگزاری نظرسنجی برای انتخاب پرطرفدارترین تیم ایرانی پرداخت.

    به گزارش دیدگاه نیوز؛ در آستانه آغاز مسابقات بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، سایت کنفدراسیون آسیا در گزارشی به معرفی پنج باشگاه پرطرفدار در کشورمان پرداخته است.

    در این گزارش آمده است:

    ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد و پرجمعیت ترین کشور غرب آسیا به شمار می آید. این کشور بیشترین هواداران فوتبال را در منطقه دارد. ورزشگاه آزادی در فینال جام ملت های آسیا ۱۹۷۶ به میزبانی تهران، رکورد حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر مقابل کویت را شکست. ایران در این بازی با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد.

    از طریق بررسی باشگاه های ایران از حیث موفقیت و فتح جام ۵ باشگاه فوتبال این کشور را انتخاب کردیم که بیشترین هوادار را دارند.

    پرسپولیس

    وقتی از فوتبال ایران یاد می کنید، اولین چیزی که در ذهن متبلور می شود رقابت سنتی دو غول تهران یعنی پرسپولیس و استقلال است. این دو تیم به میزبانی ورزشگاه آزادی باهم رقابت می کنند. در این بازی حساس نیمی از پایتخت ایران به رنگ قرمز می شود. طرفداران پرسپولیس به «ارتش سرخ» شهرت دارند. این تیم یکی از پرطرفدارترین باشگاه های فوتبال آسیا به شمار می آید.

    پرسپولیس در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد. این تیم با کسب ۱۳ جام موفق ترین تیم در لیگ ایران به شمار می آید. این درحالیست که این تیم از رسیدن به افتخار آسیایی بازمانده است. پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کرد ولی نتوانست اولین قهرمانی تاریخش را جشن بگیرد. این تیم در این فصل از لیگ قهرمانان به فینال راه یافته و منتظر مشخص شدن رقیب شرقی اش است.

    بیشتر موفقیت های پرسپولیس به دهه ۹۰ میلادی برمی گردد؛ زمانیکه اسطوره های فوتبال ایران مثل علی دایی، کریم باقری، خداد عزیزی و مهدی مهدوی کیا پیراهنش را برتن داشتند. پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا در دو دوره (۱۹۹۶-۱۹۹۷)،(۱۹۹۷-۱۹۹۸) به مرحله نیمه نهایی رسید ولی در هر دو دوره شانس با آنها یار نبود و حذف شدند.

    در ۵ سال گذشته شاهد افتخارآفرینی دوباره پرسپولیس مثل ۲۰ سال گذشته بودیم. پرسپولیس ۴ سال متوالی قهرمان لیگ برتر شده و ۳ بار در ۴ سال گذشته به نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا کرده است. این تیم دوبار در سال ۲۰۱۸ و اکنون ۲۰۲۰ به همراه بازیکنانی مثل سیدجلال حسینی و وحید امیری به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کرده است.

    استقلال

    نیمه آبی پایتخت ایران از نیمه سرخ پایتخت در کسب جام های داخلی عقب افتاده است. البته هواداران استقلال می توانند به تیمشان افتخار کنند چون باشگاه آنها تنها باشگاه ایرانی است که در قاره آسیا جام های متعددی را برای ایران کسب کرده است.

    در استقلال باید به دو قهرمانی خود در بالاترین سطح آسیا یعنی جام باشگاه ها افتخار کند. اولین قهرمانی این تیم به سال ۱۹۷۰ برمی گردد که با پیروزی مقابل نماینده رژیم صهیونیسیتی قهرمان آسیا شد.

    بعد از گذشت دو دهه از این قهرمانی استقلال در آسیا دوباره آبی های پایتخت موفق شدند در سال ۱۹۹۰ مقابل لیائونینگ هووین چین به پیروزی رسیدند دومین قهرمانی آسیایی خود را جشن گرفتند. البته استقلال دوبار دیگر در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به فینال رسید ولی هر دو بار شکست خورد.

    با گذشت سال ها از تاسیس استقلال که به سال ۱۹۴۵ برمی گردد، این تیم ستاره هایی به تیم ملی تحویل داد که می توان نام فرهاد مجیدی، آندرانیک تیموریان، مجید حسینی و کاپیتان کنونی استقلال یعنی وریا غفوری را نام برد.

    سپاهان

    در فاصله ۴۰۰ کیلومتری جنوب تهران شهری به نام اصفهان قرار دارد. اصفهان سومین شهر بزرگ ایران به شمار می آید که سابقه پایتخت بودن این کشور را در سال های گذشته داشته است. این شهر میزبان سپاهان یکی از باشگاه های موفق و پرطرفدار است.

    سپاهان در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد. در ابتدای قرن کنونی به صدرنشینی جدول لیگ رسید. این باشگاه با قهرمانی در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ به اولین باشگاهی تبدیل شد که خارج از تهران قرار دارد و به قهرمانی رسید. این باشگاه در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کرد.

    موفقیت های این تیم اصفهانی در قرن ۲۱ ادامه پیدا کرد تا ۴ قهرمانی دیگر در لیگ ایران با رسیدن سال ۲۰۱۵ به کارنامه اش اضافه کند. سپاهان با ۵ قهرمانی در لیگ و ۴ قهرمانی در جام حذفی، سومین باشگاه پرافتخار ایران به شمار می آید.

    اما لحظه فراموش نشدنی در تاریخ سپاهان به سال ۲۰۰۷ برمی گردد که به فینال لیگ قهرمانان در نسخه جدید به عنوان اولین تیم ایرانی رسیدند. اما سپاهان با بدشانسی مغلوب اوراواردز ژاپن شد و از قهرمانی بازماند.

    ذوب آهن

    عمر ذوهن آهن از رقیب سنتی اش سپاهان ۱۶ سال کمتر است و در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد. اما تیم اصفهانی که پیراهن های سبز بر تن می کند همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از موفق ترین تیم های کشور ثابت نگه داشته است.

    ذوهن آهن در تاریخش نتوانسته قهرمانی لیگ را به دست بیاورد ولی در کسب جام حذفی مثل همسایه خود سپاهان است. این تیم هم ۴ بار قهرمان جام حذفی ایران شده است. اولین قهرمانی ذوب آهن به فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ برمی گردد. همچنین این تیم هم به عنوان اولین تیم ایرانی خارج از شهر تهران است که در دوره دوم نسخه جدید لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد.

    البته وجه شباهت ذوب آهن به همشهری خود تنها به اینجا ختم نمی شود. چون بعد از ۳ سال از حضور سپاهان در فینال لیگ قهرمانان آسیا اکنون نوبت دیگری تیم اصفهانی بود که در سال ۲۰۱۰ به فینال این رقابت ها برسد. ذوب آهن برای رسیدن به فینال تیم های بزرگی مثل الاتحاد، الهلال و پوهانگ استیلرز را کنار زد ولی در فینال مقابل سیونگنام کره جنوبی با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شد.

    از اسطوره های باشگاه ذوب آهن می تواند نام رسول کربکندی دروازه بان این تیم را نام برد که در تمام دوران فوتبالش برای ذوب آهن بازی کرد. او در جام جهانی ۱۹۷۸ نماینده ایران بود. همچنین علی‌اکبر استاداسدی است که ۸ سال پیراهن ذوب آهن را برتن کرد و در جام جهانی ۱۹۹۸ برای تیم ملی ایران بازی کرد.

    تراکتور

    آخرین و پنجمین تیم مشهور ایران را به تراکتور ختم کردیم که در شهر تبریز قرار دارد. این باشگاه قبلا به نام تراکتورسازی شهرت داشت. این باشگاه در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد. در دهه گذشته دوران موفقی را پشت سرگذاشته است. نام این تیم برای هواداران فوتبال آسیا آشنایی دارد چون در ۷ سال گذشته ۵ بار در لیگ قهرمانان حضور داشته است. افتخارات تراکتور این است که ۳ بار نائب قهرمان لیگ شده و ۲ بار قهرمانی جام حذفی را کسب کرده است.

    بهترین نتیجه تراکتور در آسیا به لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ برمی گردد. این تیم با وجود تیم های باتجربه ای مثل النصر و بنیادکار صدرنشین گروه شد و به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کرد. اما در این مرحله با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب النصر امارات شد و از این رقابت ها حذف شد. هواداران تراکتور به آکادمی خود افتخار می کنند که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ ایران یعنی کریم باقری، از آنجا کارش را آغاز کرده است. بازیکنان مشهور دیگری که می توان به باشگاه تراکتور منتسب کرد مثل کریم انصاری فرد و جواد کاظمیان وجود دارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *