×
آخرین اخبار

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از عواقب تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی می‌گوید
مجلس دور شبکه‌های اجتماعی خط ‌می‌کشد؟

  • کد نوشته: 67399
  • ۱۴۰۰-۰۵-۰۴
  • 443 بازدید
  • محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی از دستورکار مجلس خارج شده یا دست‌کم به تعویق بیفتد، تصویب چنین طرحی را برای کسب‌وکارهایی که از این فضا برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی خود بهره می‌برند، آسیب‌زا توصیف کرد.
    مجلس دور شبکه‌های اجتماعی خط ‌می‌کشد؟

    به گزارش دیدگاه نیوز ، طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» به رغم واکنش منفی افکار عمومی، قرار است در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. طرحی که به زعم فعالان اجتماعی و صاحبان کسب‌وکارهای دیجیتال، منجر به ایجاد محدودیت برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و البته کسب‌وکارهای شکل گرفته بر این بستر خواهد شد. حالا اما این طرح بدون توجه به این ملاحظات و عواقب در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گرفته و معلوم نیست چه سرنوشتی را برای فضای مجازی و کاربران آن رقم بزند.

    محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با بیان اینکه فعالان اقتصادی کشور، چه در حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای نوین و چه در سایر بخش‌ها از ابزار شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی خود بهره ‌می‌گیرند، گفت: اگر طرح مجلس به تصویب برسد، به دلیل ایجاد محدودیت‌هایی که در آن پیش‌بینی شده، کسب‌وکارهای نوین آسیب جدی خواهند دید. به طور کلی، تصویب چنین طرحی، مشکلات عدیده‌ای را در حوزه اشتغال پدید خواهد آورد. علاوه بر این، انتقال دانش و فناوری نیز دچار مشکل ‌می‌شود.

    طلایی در ادامه با اشاره به اینکه دنیا از فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرک اقتصادی بهره می‌گیرد، ادامه داد: دنیا نشان داده که از ابزار فناوری به عنوان لوکوموتیو رشد بهره گرفته و فرهنگ، اقتصاد و مسایل اجتماعی خود را متحول کرده است. حال آنکه محدود کردن استفاده از این ابزار در ایران، آسیب‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت. از این رو، امیدوارم مجلس با توجه به این پیامدها از تصویب این طرح پرهیز کند یا با تعویق‌ آن و نظرخواهی از فعالان اقتصادی، تصمیم بهینه‌ای برای مدیریت استفاده از این ابزار اتخاذ کند.

    رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، بازخورد منفی جامعه نسبت به این طرح را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه ایران صاحب شبکه ملی اطلاعات باشد، ایده بدی نیست اما قطع ارتباط با دنیای خارج و ایجاد یک دیوار حول شبکه‌های اجتماعی مشکلات بیشتری را در آینده ایجاد خواهد کرد.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد که اعتقاد به اینکه ایران نباید از توسعه ابزارهای فناوری و تحولات شتابناک در دنیا عقب بماند، باید در مجلس نهادینه شود. محمدرضا طلایی در پایان گفت: در حال حاضر، بخش خصوصی به طور رسمی نظر خود را درمورد این طرح اعلام نکرده است، اما تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران مواضع خود را اعلام کرده‌اند و تشکل‌های بخش خصوصی نیز این موضوع را به چالش کشیده‌اند. انتظار ما این است که طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، تعامل بیشتری با اتاق بازرگانی و خانه صاحبان کسب‌وکار به عنوان پارلمان بخش ‌خصوصی داشته باشند و مضرات و معایب تصویب چنین طرحی را از زبان بخش خصوصی بشنوند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *