×
آخرین اخبار

متروی اهواز بیش از ۷ هزار روز بی‌نتیجه/ تعیین تکلیف مترو مطالبه شهروندان اهوازی است

  • کد نوشته: 116290
  • ۱۴۰۱-۱۱-۰۹
  • 137 بازدید
  • کریدور خط یک مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی قطار شهری اهوازبه طول تقریبی۲۳ کیلومتر در چهل و سومین جلسه شورایعالی ترافیک کشور در تاریخ ۱۲/۵/۸۲ به تصویب رسید تاکنون که ۲۱ سال از آغاز این پروژه سپری شده هنوز به اتمام نرسیده است.

    متروی اهواز بیش از ۷ هزار روز بی‌نتیجه/ تعیین تکلیف مترو مطالبه شهروندان اهوازی است

    مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار تعیین تکلیف متروی اهواز شدند. این کمپین با عنوان « سرنوشت متروی اهواز چه می‌شود؟ » در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

    سازمان قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در همان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید.

    پس از آن کریدور خط یک  مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی  قطار شهری اهوازبه طول  تقریبی۲۳ کیلومتر  در چهل و سومین جلسه شورایعالی ترافیک کشور در تاریخ ۱۲/۵/۸۲  به تصویب رسید   تاکنون که ۲۱ سال از آغاز این پروژه سپری شده نه‌تنها به اتمام نرسیده، بلکه چند سال است که ادامه اجرای آن بی هیچ توضیحی متوقف شده است.

    امسال عملیات اجرایی ساخت متروی اهواز در حالی وارد ۷ هزار و ۶۶۵ روز خود شد که این پروژه تنها ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    طرح قطار شهری اهواز شامل ۴ خط به درازای تقریبی ۸۸ کیلومتر با ۸۷ ایستگاه است که شرق به غرب، شمال شرقی به جنوب غربی و شمال غربی به جنوب شرقی اهواز را به هم وصل می‌کند.

    ناتوانی در تامین اعتبار، فسخ قرارداد پیمانکار، مشکل حقوقی و امتناع شرکت کیسون در تحویل کارگاه موضوعاتی است که تکمیل این طرح را برای شهروندان اهوازی به آرزو تبدیل کرده است.

    مترو در گیر ماجرای حقوقی

    حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز طی ماه‌های گذشته با بیان اینکه پروژه مترو درگیر ماجرای حقوقی است، گفت: کار این پروژه تا تعیین وضعیت پرونده در دعاوی حقوقی، معطل خواهد ماند.

    وی این را هم گفت که در زمان مدیریت وقت شهرداری برای فسخ قرارداد پیمانکار مترو اهواز اقدام و رای اولیه صادر شد اما کار به مرحله تجدید نظر رسید. زمانی که پرونده‌ای در مسیر حقوقی قرار بگیرد مسیر طولانی است.

    زارع‌زاده ادامه داد: البته شهرداری اهواز بیکار ننشسته و پیگیر دریافت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای افتتاح فاز نخست مترو است تا به محض رفع مشکل حقوقی، این پروژه انجام شود.

    طلب ۱۰ هزار میلیاردی کیسون از شهرداری؟

    مهدی آذربایجانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با بیان اینکه رد ادعای ۱۰طلب هزار میلیارد ریالی شرکت کیسون از شهرداری اهواز، گفت: با بررسی دقیق پرونده و استفاده از ظرفیت های حقوقی دانشگاه چمران اهواز معلوم شد که ادعای مطالبه ۱۰ هزار میلیارد ریالی شرکت کیسون از شهرداری واقعی نیست.

    وی این را هم گفت که دستگاه قضایی به صورت جدی وارد پرونده مترو شده است و این امید وجود دارد که پرونده متروی اهواز در این مرحله دیگر دچار تاخیر بیشتری نشود و با رای نهایی دادگاه، گره متروی اهواز باز شود.

    این پروژه در صورت اجرایی شدن به صورت زیرزمینی از طریق دو تونل مجزای رفت و برگشت از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از بلوار پاسداران و بلوار آیت‌الله بهبهانی به سمت خیابان نادری تغییر مسیر داده و با عبور از زیر رود کارون به سمت جنوب غربی شهر و منطقه گلستان ادامه مسیر می‌دهد.

    قطار شهری اهواز نهایتاً در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به پایان راه خود می‌رسد البته در حال حاضر تمامی ایستگاه‌های آن غیرفعال  است.

    تلاش خبرنگاری با عادل شیشه‌گری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز در خصوص وضعیت متروی اهواز حاصلی در بر نداشت.

    علی رغم اینکه دولت سیزدهم مصمم است که این پروژه احیا شود اما چند سالی است که از سوی شهرداری اعتباری برای پروژه قطار شهری اهواز در نظر نگرفته‌ شده و این پروژه معطل مانده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “متروی اهواز بیش از ۷ هزار روز بی‌نتیجه/ تعیین تکلیف مترو مطالبه شهروندان اهوازی است”

    1. ناشناس گفت:

      مدیران اهواز دوزد تشریف دارن در همه کارها از آبفا گرفته تا شهرداری ……

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *