×
آخرین اخبار

مالیات حقوق بگیران کم می‌شود؟

  • کد نوشته: 97221
  • ۱۴۰۱-۰۶-۳۱
  • 196 بازدید
  • در حال حاضر مالیات کارمندان و کارگران چقدر است؟ تا چه اندازه می‌توان به تصمیم دولت برای کاهش مالیات بر حقوق دلخوش کرد؟

    مالیات حقوق بگیران کم می‌شود؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به تازگی حرف‌هایی زده است که می‌توان از آن به عنوان  رویکرد احتمالی دولت برای کاهش مالیات حقوق بگیران یاد کرد.

    در این نقل قول منظور گفته است: با استمرار برخورد قاطع با فرارهای مالیاتی و ریشه کنی این پدیده، عملا زمینه افزایش معافیت مالیات بر حقوق بگیران میسر می گردد، نباید به پرداخت کنندگان منظم مالیات در اقتصاد از جمله بخش حقوق بگیران و مشاغل و اقشار ضعیف‏تر، فشار مالیاتی وارد شود.

    مالیات بر حقوق کم می‌شود؟

    در حال حاضر مالیات کارمندان و کارگران چقدر است؟ تا چه اندازه می‌توان به تصمیم دولت برای کاهش مالیات بر حقوق دلخوش کرد؟

    سقف معافیت‌های مالیاتی هر سال از طریق قانون بودجه همان سال تغییر می‌کند. برخلاف دورنمای ترسیمی رئیس امور مالیاتی، از اتفاقات نادر و کم سابقه سال ۱۴۰۱، گرفتن مالیات از کارمندان و کارگران حداقل بگیر است.

    برای امسال  سقف معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران ۵٫۶ میلیون تومان در ماه تعیین شد اما حدقل دستمزد و حقوق تعیین شده به میزان جزئی از سقف تعیین شده بیشتر شد.

    نتیجه آنکه در شش ماه گذشته مزدبگیران حداقلی، فقط بابت دریافت مبلغ ناچیز هفتاد و نه هزار و هفتصد و پنجاه تومان، در صف مودیان قرار گرفته و به دولت مالیات پرداخت کرده‌اند.

    میزان این مالیات البته که عدد دندانگیری نیست، طبق قانون بودجه معادل ۱۰ درصد این مبلغ (۷ هزار و نهصد و هفتاده و پنج تومان) است که از درآمد حقوق بگیران کسر می‌شود.

    اما با توجه به کثرت جماعت حداقل بگیران (سازمان تامین اجتماعی، دست‌کم نیمی از جمعیت ۱۵ میلیون نفری بیمه‌شدگان خود را در گروه حداقل بگیران قرار داده است)، می‌توان گفت که در حال حاضر، این گروه سهم قابل توجهی در تامین درآمدهای مالیاتی دولت  دارند.

    مطابق آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی، این سازمان در پنج ماه نخست سال جاری از محل حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، معادل هفده میلیارد و هفتصد و نود و پنج میلیون تومان کسب درآمد کرده است.

    براساس صحبت‌های اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی، حتی اگر دولت به صورت جدی قصد اعطای کاهش مالیات حقوق بگیران را داشته باشد، این اتفاق تا زمان به صفر رسیدن فرارهای مالیاتی دیگر مودیان محقق شدنی نخواهد بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.