×
آخرین اخبار

مدیرکل محیط زیست قم:
قابلیت بهره‌برداری مجدد از باغ پرندگان قم وجود دارد

  • کد نوشته: 62633
  • ۱۴۰۰-۰۳-۱۷
  • 278 بازدید
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به‌برنامه مدیریت شهری این استان برای راه اندازی دوباره باغ پرندگان گفت: در صورت رفع دغدغه‌های زیست محیطی و بهداشتی موجود، باغ پرندگان قم قابلیت بهره برداری مجدد دارد.
    قابلیت بهره‌برداری مجدد از باغ پرندگان قم وجود دارد

    به گزارش دیدگاه نیوز ، سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: موضوع باغ پرندگان، باغ وحش و مراکز نگهداری حیوان‌ها همواره یک موضوع چالشی بوده و هر یک از مخالفان و موافقان آن، دلایل و توجیه‌های خاص خود را دارند که ‌می‌توان در یک فضای منطقی مورد بحث و بررسی گیرد.

    وی با بیان اینکه در قوانین و مقررات نه تنها منعی برای ایجاد باغ پرندگان نداریم، بلکه دستورالعملی نیز برای راه اندازی این مراکز ارائه شده است گفت: برخی از مواقع کارهای خوبی نیز صورت می‌گیرد و باغ پرندگان به‌محلی برای تیمار پرندگان آسیب دیده تبدیل می شود و از این حیث می‌تواند مثبت باشد.

    موسوی افزود: ولی برخی افراد می گویند، همه حیوان‌ها آزاد آفریده شدند و نمی‌توان آنها را در بند قرار داد و هر چند این استدلال از نظر فلسفی و منطقی درست است ولی به‌هر حال، مساله نگهداری پرندگان و حیوان‌ها در قوانین و مقررات دیده شده‌است.

    مدیرکل محیط زیست قم یادآور شد: در آذرماه سال ۹۹ باغ پرندگان قم به‌بهره برداری رسید ولی در بهمن‌ماه دچار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد و طبق پروتکل‌های دامپزشکی تعدادی از پرندگان معدوم گردید.

    وی با بیان اینکه باغ پرندگان قم به‌صورت عمومی بهره برداری نشده و فعالیت آن در این ۲ ماه بیشتر جنبه آزمایشی داشته است افزود: شهرداری در حال حاضر برای راه اندازی مجدد باغ پرندگان قم برنامه‌هایی را انجام می دهد.

    وی تصریح کرد: از سوی محیط زیست و دامپزشکی استان دغدغه‌هایی بیان شده و اگر نگرانی‌ها برطرف شود، این قابلیت است که باغ پرندگان با کمترین آسیب و بالاترین سطح استاندارد مورد بهره برداری قرار بگیرد و مردم قم از این سرمایه گذاری و فضای ایجاد شده منتفع و بهره مند شوند.

    مجموعه باغ پرندگان شهر قم، با مساحت ۷۰ هزار مترمربع در آذرماه ۹۹ به‌بهره‌برداری رسید، در زمان افتتاح اعلام شد که در این مجموعه انواع پرندگان در ۱۱ قفسه و یک سوله ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربعی نگهداری می‌شوند.

    مدیرکل محیط زیست قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌عملکرد حفاظت محیط زیست استان در سال ۹۹ گفت: در این سال هزار مورد پایش از واحدهای صنعتی به‌صورت برنامه ریزی شده و یا سر زده در شب و همچنین روز صورت گرفته است.

    وی صدور ۴۰۰ مورد اخطاریه برای واحدهای صنعتی استان به‌دلیل تخلف‌های زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و گفت: ۷۰۰ مورد استعلام جهت تاسیس و بهره برداری از واحدهای مختلف صنعتی نیز از اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شده که با ۱۰ درصد از این استعلام‌ها به‌علت رعایت نکردن ضوابط و مقررات استقرار مخالفت کردیم.

    موسوی مشکینی افزود: مکان یابی پسماندهای ویژه و صنعتی استان نیز از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته بود.

    وی اضافه کرد: بیش از یک دهه تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این زمینه به‌نتیجه نمی‌رسید ولی سال قبل به‌نتیجه مطلوب رسید، هم اکنون مکان مورد نظر برای احداث سایت پسماندهایی صنعتی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و کارهای اولیه آن نیز در حال انجام می‌باشد.

    موسوی مشکینی ایجاد یک بانک اطلاعاتی از واحدهای صنعتی استان برای راهگشایی مدیریت پسماندها را از دیگر فعالیت‌ها خواند و افزود: توسعه نواحی صنعتی استان از جمله اقدام‌های سال گذشته محیط زیست استان به‌شمار می‌آید و اولویت نخست ما استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی و ممانعت از پراکندگی این واحدها در سطح استان است.

    وی ادامه داد: سال گذشته با ایجاد ناحیه صنعتی در منطقه بیدهند شهرستان کهک و همچنین توسعه چهار شهرک و ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، شهاب و قنوات موافقت کردیم، و امیدواریم به‌نتیجه برسد و زیرساخت‌های آنها نیز در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد.

    وی وجود گاراژهای ضایعاتی را یکی از معضل‌های زیست محیطی قم ذکر کرد و گفت: این موضوع در استان نهادینه و به‌مرکزیتی تبدیل شده و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرکز جمع آوری ضایعات در قم است که به‌صورت غیر فنی و غیر علمی و بهداشتی ضایعات در آنها جمع آوری، تفکیک و بعضا سوزانده می‌شود.

    وی ادامه داد: ساماندهی این واحدها سال قبل به‌اتفاق شهرداری در دستور کار قرار گرفت که شناسایی شدند و تلاش می‌کنیم در کارگروه مدیریت پسماند استان، گاراژهای پراکنده در سطح شهر تعیین تکلیف شوند تا در محدوده شهر نباشند، و نظارت بر آنها صورت گیرد و طبق ضوابط و مقررات در موردشان اعمال قانون کنیم.

    موسوی مشکینی همچنین با اشاره به‌وضعیت هوای شهر قم در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: ۲۷۷ روز پاک و قابل قبول و ۸۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم مردم داشتیم و یک چهارم هوای قم به‌دلیل وجود گازها و گرد و غبار آلوده بوده که جای تامل دارد.

    مدیرکل محیط زیست قم بیان داشت: در سطح شهر قم سه ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا فعالیت می‌کند و تلاش‌هایمان برای افزایش این ایستگاه‌ها به‌نتیجه نرسید و برغم قولی که در استان داده بودند، تامین اعتبار حاصل نشد.

    وی تصریح کرد: برای اینکه بانک اطلاعات دقیق تری داشته باشیم، حدود ۱۰ ایستگاه ثابت در سطح قم، شهرک پردیسان و محدوده شهر نیاز داریم.

    وی همچنین گفت: در موضوع تخلف‌های شکار و صید، شکار و صید غیر مجاز ۷۰۰ قطعه پرونده و ۲ پستاندار شناسایی شد و ۶ شکارچی نیز در حین شکار دستگیر شدند.

    وی ادامه داد: با حدود ۴۰۰ مورد تخلف‌های خرید و فروش گونه‌های جانوری نیز برخورد صورت گرفت، که برخی از آنها منجر به‌تشکیل پرونده قضایی شد.

    مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به‌ظرفیت‌های خوب قم برای استقرار پنل‌های خورشیدی گفت: در این راستا یک هدف گذاری ۵۰۰ مگاواتی در استان شده بود که به‌دلیل مسائل اقتصادی و قیمت تضمینی خرید به‌نتیجه نرسید.

    وی افزود: اداره کل محیط زیست استان سعی داشته تا در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک پیشگام باشد، از این رو در یکی از پاسگاه‌های محیط بانی که در منطقه حفاظت شده قرار دارد، برق مورد نیاز از طریق پنل‌های خورشیدی تامین ‌می‌شود.

    وی همچنین با اشاره به‌مدیریت سبز به‌عنوان یکی از شاخص ترین اقدام‌های سال گذشته محیط زیست استان گفت: این موضوع یک تکلیف قانونی است و در برنامه ششم توسعه کشور نیز دیده شده و دستگاه‌های دولتی باید نظام مدیریت سبز را به‌لحاظ کاهش مصرف انرژی، آب و کاغذ در تشکیلات خود اجرایی کنند.

    موسوی مشکینی با اشاره به‌برگزاری دوره‌های آموزشی برای اجرای مدیریت سبز در استان گفت: با تشکل‌های فعال در حوزه محیط زیست قم جلسه‌های ماهانه ای را تشکیل دادیم که تقریبا چیزی شبیه به‌اتاق فکر است و مسائل مبتلابه و روز استان در آن مطرح شد.

    وی همچنین با اشاره به‌جدی شدن معضل ریزگردها در قم، تخصیص حق آبه‌های مورد نیاز استان را ضروری دانست و گفت: قم در منتهی الیه حوضه آبخیز مرکزی قرار گرفته و منابع آبی آن از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

    وی افزود: رودخانه‌های قم آورد چندانی ندارند و آورد رودخانه قره چای که از ساوه به سمت قم می‌آید صفر شده و حق آبه رودخانه قمرود نیز خیلی محدود است و تنها بخشی از آن تامین می شود.

    موسوی مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌نامگذاری ۱۷ تا ۲۳ خردادماه تحت عنوان هفته محیط زیست گفت: امسال شعار این هفته به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با عنوان نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری، نوسازی و بازسازی انتخاب شده است.

    وی همچنین برخی از برنامه‌های محیط زیست استان در این هفته را مورد توجه قرار داد و گفت: همایش دوچرخه سواری ویژه دوچرخه سواران حرفه ای در روستای طرلاب بخش سلفچگان یکی از این برنامه‌ها می‌باشد.

    وی در ادامه با اشاره به‌اهمیت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در زندگی ماشینی امروز خاطرنشان کرد: الگوی زیست در جوامع پیشرفته از ماشینی شدن به انسان محور بودن چرخش پیدا کرده است.

    موسوی مشکینی افزود: یکی از مواردی که در این زمینه نقش موثری دارد، موضوع استفاده از دوچرخه است.

    وی با بیان اینکه این موضوع در قم مغفول مانده و مدیران شهر نیز امکان عملیاتی کردن آن را ندارند افزود: ما برای پررنگ کردن اهمیت استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک حرکت زیست محیطی، همایش فوق را برای این هفته در دستور کار قرار دادیم.

    وی با بیان اینکه این همایش در منطقه طرلاب واقع در جاده قم – اراک انجام خواهد شود گفت: در کنار این همایش، یک برنامه پاک سازی محیط زیست نیز پیش بینی شده چرا که واحدهای صنفی که در این محدوده فعالیت می‌کنند به‌موضوع جمع آوری زباله توجهی نمی کنند.

    موسوی مشکینی افتتاح طرح ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و همچنین تشکیل ۲ آزمایشگاه معتمد با محیط زیست را نیز از دیگر برنامه‌ها دانست و ادامه داد: به‌منظور برون سپاری بخشی از فعالیت‌های محیط زیست در چهار چوب قوانین و مقررات، موضوع تشکیل آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست چندین سال است که در دستور کار قرار دارد.

    وی افزود: در قم یکی دو آزمایشگاه داشتیم ولی با تلاش صورت گرفته، ۲ آزمایشگاه معتمد جدید نیز اضافه شدند که واحدهای صنعتی برای سنجش خروجی خود می‌توانند به‌این آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند.

    وی یادآور شد: در حال حاضر به‌دلیل کمبود آزمایشگاه معتمد در استان برخی از واحدهای صنعتی از آزمایشگاه‌های استان‌های همجوار مانند اصفهان و تهران استفاده می‌کنند.

    وی همچنین با اشاره به افتتاح طرح سیاهه انتشار استان گفت: ما سهم بخش‌های مختلف در آلودگی شهر قم را باید استخراج کنیم و این مطالعه برای بسیاری از کلانشهرهای کشور انجام می‌شد و با تلاش‌های محیط زیست قم این استان نیز در مطالعه قرار گرفت و گزارش آن نهایی و در یک بستر نرم افزاری بروز رسانی می‌شود.

    موسوی مشکینی افتتاح طرح پایش آنلاین پساب واحد فولاد غرب آسیا را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: چندین تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و نظام مهندسی کشاورزی نیز در طی این هفته مبادله خواهد شد.

    وی برگزاری کمیته ارتقا فرهنگ محیط زیست ذیل شورای فرهنگ عمومی را نیز از برنامه‌های این هفته دانست و گفت: اداره کل محیط زیست جز شورای فرهنگ عمومی نیست ولی با نظر مساعدی که در استان وجود داشته، به‌عنوان عضو میهمان دعوت شدیم و تلاش کردیم، کمیته ارتقا فرهنگ محیط زیست را شکل دهیم و گام مهمی را برای بهبود وضعیت محیط زیست برداریم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *