×
آخرین اخبار

فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از نگاه وزیر فرهنگ

  • کد نوشته: 100461
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۴
  • 98 بازدید
  • تهران- خبر روز- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برای حفظ محوریت فرهنگ و هنر در مساجد تاسیس شده‌اند و فعالیت‌های کانون‌ها باید منسجم و مبتنی بر جذب کودکان و نوجوانان باشد.

    فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از نگاه وزیر فرهنگ

    به گزارش دیدگاه نیوز از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در نشست هم‌اندیشی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با بیان اینکه مسجد مهترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی است، گفت: امام خمینی (ره) فرمود که مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید. امام راحل با این جمله در واقع یک خبر می‌دهد، مساجد و شبکه دینی بودند که انقلاب اسلامی را به وجود آوردند و همین مساجد نیز انقلاب را حفظ می‌کنند و اشتباه است که کسی تصور کند در این فضای جدید باید از بستر دیگری استفاده شود. البته من مخالف استفاده از این امکانات نیستم اما تاکید بر استفاده از مزیت خودمان یعنی مساجد و پیوند مردم با روحانیت دارم. 

    وی ادامه داد: در قرون سوم تا پنجم که سه دولت آل بویه، حمدانی ها و همچنین فاطمی ها در مصر حکومت می کردند، شاهد سه دولت مبتنی بر عقلانیت از مکتب اهل بیت (ع)، در آن دوران هستیم که در کنار مساجد در دوران آل بویه، بیت الحکمه ها شکل گرفت و محل مباحثه و گفت وگو و آزاداندیشی بین مذاهب مختلف در کنار مساجد ایجاد شد. در دوره درخشش تمدن اسلامی، محور مسجد است. در کنار مسجد، مجالس آزاداندیشی برگزار شده و کتابخانه ها و دانشمندان بزرگ در این دوره هستند. 

    اسماعیلی گفت: مقام معظم رهبری در موضوع انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم، افق را تحقق تمدن نوین اسلامی اعلام کردند. تجربه ما در تمدن اسلامی مبتنی بر محوریت مسجد در حوزه فرهنگ است. در دوران جنگ نیز مسجد، محور همه فعالیت‌ها بود. اعزام به جبهه از مسجد بود. درس های مدارس در دوران جنگ در مسجد برگزار می‌شد و ما شرکت در اجتماعات مدنی نظام اسلامی را در مسجد یاد گرفتیم اما بعد از دهه شصت همین تفکر واراداتی، چنین رویکردی را از مسجد به بیرون منتقل کرد.

    وی با اشاره به سی سالگی راه اندازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: آن روز که کانون‌ها تاسیس شدند، این دغدغه وجود داشت که مبادا شبکه فرهنگی در مساجد با تاسیس سایر مراکز از بین برود. کانون‌ها تاسیس شدند که مسجد، محوریت فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را داشته باشد. ما مسائل بسیار مهمی در این کشور داریم، بزرگ ترین معروف، ترویج جایگاه مسجد است. احادیث و روایات فراوانی در اقامه نماز جماعت داریم و امر به معروف به همین معناست. یعنی شلوغ شدن مساجد، صفوف فشرده نماز جماعت و جمعه که بزرگ ترین معروف ماست. 

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فعالیت‌های کانون ها باید منسجم و مبتنی بر جذب کودکان و نوجوانان باشد. مهم این است که فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد باشد. از سوی دیگر باید به طور خاص به مساجد شهرهای بزرگ توجه کنیم. مسجد مهمترین سرمایه انقلاب اسلامی است. این ظرفیت بزرگ باید در اختیار مردم باشد و وظیفه ما تسهیل گری برای آحاد مردم باشد. کانون‌ها در این راستا می توانند فیلم های ارزشی و گروه های سرود را به مساجد ببرند و کانون‌های مساجد باید برنامه کمی ارائه دهد و نباید زمان را از دست دهیم. 

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.