×
آخرین اخبار

فرماندهی با کیست؛ محسن یا مخبر؟

  • کد نوشته: 90363
  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۵
  • 466 بازدید
  • هرچند که رئيس‌جمهور بارها اين جمله را مطرح کرده که اسير حواشي نخواهد شد و در دولت نيز همين رويه را ادامه خواهد داد اما به نظر مي‌رسيد که دير يا زود اين شعار جنبه عملياتي به خود نگيرد.
    فرماندهی با کیست؛ محسن یا مخبر؟

    دیدگاه نیوز / چنانکه خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت شاهد بروز اختلاف نظر میان پاستورنشینان بودیم. گرچه آنچه در دولت در قالب اختلافات بروز و ظهور پیدا کرده نه اتفاقی تازه که برعکس عقبه طولانی دارد و تقریبا به ابتدای تشکیل دولت می‌رسد. لذا شاید بهتر باشد که ماجرا را از ابتدا مرور کنیم جایی که پس از پیروزی آیت‌ا… رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ همه نگاه‌ها به تشکیل کابینه و مجموعه دولت رفت که رئیس‌جمهور چه کسانی را در صف وزرا، معاونین و مشاورین خود قرار خواهد داد. هر چند که در یک شِمای کلی مشخص بود رئیسی در دولتش از چه نوع افرادی استفاده خواهد کرد اما نوع سمت‌ها و جهت‌گیری فکری افراد نیز در این انتصابات قابل توجه بود.

    در این میان شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که از میان چهره‌های مختلف سیاسی اصولگرا که سابقه‌های اجرایی زیادی نیز داشتند؛ رئیسی محمد مخبر را که پیش از آن در بنیاد برکت مشغول فعالیت بود به معاون اولی رئیس‌جمهور برگزیند اما رئیس‌جمهور با این انتصاب نشان داد که بر مبنای رویکردها و نظرات خود به چینش افراد خواهد پرداخت. با این حال ماجرا از جایی شروع شد که همه منتظر کابینه بودند که مشخص شد اتفاقات دیگری نیز در پاستور در حال شکل گیری است و گویا معاون اول نیز در ماجرای چینش کابینه نقش داشته است.

    با این حال گرچه کابینه پس از فعل و انفعالاتی معرفی شد اما موج بعدی اختلاف نظر در جریان تیم اقتصادی دولت شکل گرفت. جایی که رئیس‌جمهور در انتصاب معاونین خود محسن رضایی یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری که اتفاقا برنامه اقتصادی هم ارائه کرده بود را به معاونت اقتصادی خود برگزید. اختلافات از همین جا کلید زده شد، چراکه نه وزیر اقتصاد باب میل مخبر انتخاب شد نه معاونت اقتصادی چندان مورد نظر و هماهنگ با مخبر بود. اما به رغم اینکه بسیاری معتقد بودند که باید نوعی هم افزایی در تیم اقتصادی دولت به وجود ‌آید شرایط اینگونه پیش نرفت و درنهایت پس از صحبت‌های گاه و بیگاه از احتمال کنار گذاشتن محسن رضایی از دولت نامه عدم حضور او در کمیسیون اقتصادی دولت آمد.

    اختلاف بر سر فرماندهی اقتصادی دولت

    محسن رضایی و محمد مخبر هرکدام رویکردهای خاصی برای برنامه‌ریزی اقتصادی و حل مشکلات داشته و دارند و هیچگاه نظرات یکسانی در حوزه اقتصادی دولت نداشته‌اند. همین موضوع نیز سبب شده تا در بسیاری از مسائل اختلافات بروز کند و این پرسش پیش ‌آید که به راستی فرمانده تیم اقتصادی دولت کیست؟ پاسخ اینجاست که تا زمانی که رئیس‌جمهور برای هر فردی حوزه کاری و مسئولیتی مشخص نکند همه خود را در جایگاه فرماندهی می‌بینند و انتظار پیاده شدن برنامه‌ها و تفکرات اقتصادی خود را دارند. لذا به نظر می‌رسد این مسئله باید توسط رئیس جمهور حل شود. رئیسی باید قاطعانه به این مسئله ورود کند و خود با توجه به شایستگی افراد داخل کابینه یک نفر را به عنوان فرمانده اقتصادی دولت معرفی کند. فعلا که اختلافات در دوئل میان رضایی- مخبر در جریان است و باید دید مخبری که جریان اصولگرا نیز چندان نگاه مثبتی به وی ندارد و اخیرا نیز محمد جواد کریمی قدوسی نماینده متمایل به جبهه پایداری مجلس در توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور نوشته: « مخبر از توانایی لازم برای این جایگاه برخوردار نیست» در این میان پیروز خواهد شد یا محسن رضایی که زمانی داعیه ریاست‌جمهوری در سر می‌پرورانده و اکنون معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است.

    اختلافات سلیقه‌ای است

    یک فعال سیاسسی اصلاح‌طلب در خصوص برخی اختلافات در تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: من معتقدم اختلاف نظر در میان دولتمردان اقتصادی چندان امر نکوهیده‌ای نیست، چراکه رویه و سمت‌گیری اقتصادی دولت مشخص است و همه کارگزاران دولتی بر پایه یک رویه واحد پیش می‌روند و اگر هم اختلافاتی وجود دارد بیشتر اختلاف سلیقه و اختلاف نظر است. داریوش قنبری به «آرمان ملی» گفت: آنچه امروز در اقتصاد کشور مورد اهمیت است این است که منابعی وجود ندارد و منابع محدود است. از آنجا که اقتصاد کشورمان نفتی است در شرایط تحریم بخش قابل توجهی از منابع که باید وارد کشور شود وارد نمی‌شود. این مساله مشکلات کشور را افزایش داده است.

    وی افزود: تا زمانی که منابعی وجود نداشته باشد نمی‌توان از مدیریت اقتصادی صحبت کرد. این فعال سیاسی در خصوص نقش فرماندهی اقتصادی دولت در پیشبرد امور بیان کرد: در دولت آقای روحانی آقای جهانگیری به عنوان فرمانده تیم اقتصادی همه چیز را به خوبی مدیریت می‌کرد، اما در دولت فعلی هنوز معلوم نیست که فرماندهی اقتصادی دولت با چه کسی است هرچند که گفته می‌شود آقای مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در این جایگاه عمل می‌کند. البته اینکه اختلاف در چه حد است باید بگویم که اعتقاد ندارم اختلافات در دولت مبنایی باشد، چراکه این دولت به جهت اقتصادی یک دیدگاه دارد و هم آقای مخبر و مهم آقای رضایی این دیدگاه را پیاده می‌کنند و نقش آقای مخبر بیشتر است و تصمیمات با معاون اول است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *