×
آخرین اخبار

علت افزایش شدید قیمت لپ تاپ در بازار ایران چیست؟

  • کد نوشته: 11738
  • ۱۳۹۷-۰۳-۱۱
  • 638 بازدید
  • دیدگاه نیوز/ رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: در لوازم جانبی ۷۰ درصد و در قسمت سخت افزارها نیز ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. همین کمبودها باعث شده که امروز قیمت یک لپ‌تاپ مک بوک به ۲۲ میلیون تومان برسد. هرچند این قیمت‌ها به نظر ما واقعی نیست اما به دلیل آمریکایی بودن و کمبود جنس […]

    علت افزایش شدید قیمت لپ تاپ در بازار ایران چیست؟

    دیدگاه نیوز/ رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: در لوازم جانبی ۷۰ درصد و در قسمت سخت افزارها نیز ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. همین کمبودها باعث شده که امروز قیمت یک لپ‌تاپ مک بوک به ۲۲ میلیون تومان برسد. هرچند این قیمت‌ها به نظر ما واقعی نیست اما به دلیل آمریکایی بودن و کمبود جنس در بازار فروشندگان هر قیمتی را که می‌خواهند اعمال می‌کنند.

    مهدی کمیجانی در رابطه با وضعیت بازار یارانه گفت: ۹۸ درصد کالای مصرفی IT وارداتی است و ملزومات آن همچون کیبورد، اسپیکر و موس مواد اولیه آنها از خارج تهیه می‌شود. همین امر سبب شده فعالیت ما شدیدا به قیمت ارز و نوسانات آن وابسته باشد.

    رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: فعالین این حوزه برای واردات و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مراجعه کردند اما اگر بخواهیم میانگین بگیریم از هر ۱۰ فقره سفارش دو فقره از آنها به سامانه نیما ارجاع و ارز تخصیص یافته و بقیه آنها به نتیجه نرسیدند.

    وی ادامه داد: همین امر سبب به وجود آمدن کمبود در بازار شده که متعاقب آن قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.

    کمیجانی تصریح کرد: به طور کلی در قسمت اکسسوری صد درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و یا در لوازم جانبی ۷۰ درصد و در قسمت سخت افزارها نیز ۶۰ درصد. همین کمبودها باعث شده که امروز قیمت یک لپ‌تاپ مک بوک به ۲۲ میلیون تومان برسد. هرچند این قیمت‌ها به نظر ما واقعی نیست اما به دلیل آمریکایی بودن و کمبود جنس در بازار فروشندگان هر قیمتی را که می‌خواهند اعمال می‌کنند.

    وی تاکید کرد: کالاهایی که واردات آن از چین و مالزی است افزایش قیمت کمتری داشته است.

    کمیجانی افزود: قیمت یک لپ تاپ معمولی تا قبل از عید نهایتا ۱۰ درصد افزایش داشت و ما امیدوار بودیم با توجه به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه لپ تاپ و پایین آمدن قیمت آن شاهد بازگشت رونق در بازار باشیم اما پس از ابلاغ بخشنامه تک‌نرخی کردن ارز و مشکلات حاشیه‌ای آن اکنون یک لپ‌تاپ ساده نسبت به پیش از عید حداقل ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

    وی گفت: برخی از همکاران ما تجهیزات IT را به صورت اعتباری وارد می‌کردند و این موضوع بر روی قیمت تمام شده تاثیر بسیاری داشت اما دیگر آن اعتبار در بازار دوبی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد دولت نمی‌گذارد کسی اعتباری خرید کند تا قیمت تمام شده کمتر شود.

    وی ادامه داد: امروز برای واردات ۵۰ هزار دلار قطعه باید معادل ریالی آنها پول به بانک آن واریز شود علاوه بر آن ۳۵ درصد از فاکتور نیز باید به عنوان تعهد واردات کالا نزد بانک بماند تا جنس وارد و ترخیص شود که معمولا این رقم بین سه تا پنج ماه در اختیار بانک است. همین باعث می‌شود که هزینه کالا و واردات افزایش پیدا کند.

    رئیس اتحادیه فناوران رایانه تصریح کرد: امروز واردکنندگان دست به عصا حرکت می‌کنند و یا اگر هم بخواهند کار کنند با این سیستم بانکی دچار مشکل هستند.

    وی گفت: تولیدات داخل در این بخش نیز تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. ضمن آنکه رکود شدت بیشتری در این حوزه گرفته است و آینده خوبی برای فعالین این حوزه پیش‌بینی نمی‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *