×
آخرین اخبار

عسل حرارت دیده نخرید!

  • کد نوشته: 75960
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۳
  • 495 بازدید
  • دیدگاه نیوز / بسیاری از شما ممکن است تصور کنید اینکه یک عسل طبیعی باشد و زنبور برای تولید آن فقط از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد، کافیست و با مصرف آن می‌توانید از تمام خواص عسل بهره‌مند شوید؛ در حالی که باید بدانید در کنار طبیعی بودن عسل، خام بودن آن نیز […]

    عسل حرارت دیده نخرید!

    دیدگاه نیوز / بسیاری از شما ممکن است تصور کنید اینکه یک عسل طبیعی باشد و زنبور برای تولید آن فقط از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد، کافیست و با مصرف آن می‌توانید از تمام خواص عسل بهره‌مند شوید؛ در حالی که باید بدانید در کنار طبیعی بودن عسل، خام بودن آن نیز مهم است. عسلی که طبیعی باشد ولی خام نبوده و حرارت زیادی دیده باشد، تفاوتی با آب و شکر ندارد. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با شناخت عسل خام و روش‌ تشخیص آن و در نهایت خرید عسل طبیعی و حرارت ندیده، بتوانید از تمام مزایای عسل بهره ببرید.

    تفاوت عسل طبیعی و خام

    عسل طبیعی: عسلی است که زنبور برای تولید آن فقط از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد و ساکاروز آن نیز زیر ۵ درصد باشد.

    عسل خام: عسلی است که همان‌گونه که در حجره‌های کندوی زنبورعسل بوده، بدون فرآوری بسته بندی شده و به دست شما برسد. در مقابل عسل خام، عسل حرارت دیده و پاستوریزه قرار می‌گیرند.

    چرا عسل را حرارت می‌دهند؟

    برخی افراد تصور می‌کنند اینکه عسلی شکرک بزند یا به اصطلاح رس ببندد، این نشانه بدی است و به معنای تقلبی بودن عسل می‌باشد در حالی که در واقعیت شکرک زدن عسل اصلا نشانه بدی نیست و می‌تواند نشان‌دهنده خام بودن عسل باشد. برخی از زنبورداران و فروشندگان به دلیل همین باور غلط مردم، عسل را حرارت می‌دهند زیرا حرارت دادن عسل هم باعث می‌شود عسل دیرتر شکرک بزند و هم اینکه ظاهر آن شفاف‌تر و مشتری‌پسندتر شود.

    چرا حرارت دادن عسل خوب نیست؟

    عسل طبیعی و خام حاوی ترکیبات ارزشمند و مفیدی مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، آمینواسیدها و … می‌باشد؛ حرارت دادن عسل باعث می‌شود که عسل بخشی و یا تمامی این مواد مفید خود را از دست بدهد به طوری که اگر عسل حرارت بالایی (بالاتر از ۴۰ درجه) و به مدت طولانی ببیند، دیگر تفاوتی با آب و شکر نخواهد داشت. حتی در صورت حرارت خیلی زیاد و طولانی، امکان دارد HMF یا همان هیدروکسی متیل فورفورال موجود در عسل افزایش یابد که در مقادیر زیاد ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد؛ به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خام بودن عسلی که خریداری می‌کنید و اینکه حرارت ندیده است، مطمئن شوید تا بتوانید از تمام خواص عسل طبیعی بهره ببرید.

    چگونه متوجه شویم یک عسل خام است؟

    اکثر عسل‌هایی که در قفسه فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، حرارت دیده و یا پاستوریزه هستند. باید بدانید که به هیچ عنوان نمی‌توان از روی ظاهر عسل، خام بودن یا نبودن آن را تشخیص داد و تنها راه تشخیص قطعی طبیعی و خام بودن عسل، آزمایش آن در آزمایشگاه است. عسلی که حرارت می‌بیند، برخی مواد تشکیل دهنده خود مثل پرولین و دیاستاز را از دست می‌دهد که مقادیر این فاکتورها تنها از طریق آزمایش قابل سنجش هستند.

     به همین خاطر بهتر است از فروشندگان معتبر، عسل خریداری کنید و قبل از خرید، از فروشنده درخواست کنید که برگه آزمایش عسل را به شما نشان دهد. درکام یکی از فروشگاه‌های آنلاین در زمینه محصولات سالم، طبیعی و محلی است که انواع عسل طبیعی را بعد از آزمایش و اطمینان از طبیعی و خام بودن آن‌ها، به مشتریانش ارائه می‌دهد؛ شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی و خام به همراه برگه آزمایش، به نمونه فروشگاه‌هایی مانند درکام یا آهوتا مراجعه نمایید.

    فاکتورهای مهم در تعیین خام بودن عسل

    ۱-میزان پرولین: اگر میزان پرولین یک عسل کمتر از حد استاندارد یعنی ۱۸۰ باشد، این نشان دهنده آن است که یا عسل حرارت دیده و پرولین آن از بین رفته است و یا عسل طبیعی نیست.

    ۲- میزان دیاستاز: دیاستاز آنزیمی است که زنبور وارد عسل می‌کند و در اثر حرارت دیدن از بین می‌رود. اگر آزمایش نشان دهد که دیاستاز یک عسل کمتر از ۸ است، باید در خام بودن آن عسل تردید کرد. البته دیاستاز به مرور زمان هم کم می‌شود و ممکن است کم بودن دیاستاز یک عسل نشانه کهنه بودن عسل باشد که البته این هم خوب نیست چون عسل به مرور زمان خواص خود را از دست می‌دهد.

    ۳- میزان HMF: فاکتور دیگر که برای خام بودن عسل آزمایش می‌شود، HMF است. عسل در حالت معمول HMF یا هیدروکسی متیل فورفورال پایینی دارد اما با گذر زمان و هم‌چنین با حرارت دیدن، این ماده در عسل افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که عسل HMF بالاتر از ۴۰ داشته باشد، نشان می‌دهد که یا عسل حرارت دیده و یا شرایط نگهداری بدی داشته است. (مثلا حلب‌های عسل در معرض نور آفتاب قرار داشته‌اند)

    منبع: https://dorkam.com/mag/عسل-خام-چیست/

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *